woensdag 19 januari 2011

Verliefd


Hoe zou het eigenlijk met de auto van Novy zijn? Die uiterste betrouwbare auto, die altijd wil starten, zéker nadat hij is afgeslagen midden op een kruispunt in een sneeuwstorm, die auto zonder loshangende zijstrip?
Die auto, lieve geïnteresseerde lezers, staat inmiddels al een dag of tien bij de garage.
En ik vind het héérlijk.
Want we mogen namelijk zolang een auto lenen van vrienden. Die er eentje over hebben. En dat is niet zomaar een auto, nee, dat is een Volvo! Een Volvo! Geef me een V geef me een O geef me een L geef me een V geef me een O... !

Al van jongs af aan ben ik Volvo-fan. Nooit hebben mijn ouders er zelf een gehad, maar vrienden van hen wel, fantastisch vond ik ze, zo groot en hoekig...precies zoals een auto eruit zou moeten zien. Ik bedoel: vraag een kind een auto te tekenen en hij tekent een Volvo.
*neemt even de proef op de som: ‘Merlijn, wil je even hierkomen en een auto tekenen? Waarom? Nou, gewoon, omdat ik je dat vraag. Ja hier, op deze envelop. Ja. Zo, ja. Dank je.’ *
Kijkt u maar. Een Volvo:



Het is best een oudje, hoor, onze leenauto. Een overjarige ransbak feitelijk (maar ik weet niet of de eigenaars van de auto dat een heel aardige benaming vinden, dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee). Er loopt iets aan bij het achterwiel, er zitten roestgaten in de carrosserie, de airco luchtventilatie maakt een gierend geluid en de ramen, die moet je dus nog heel ouderwets naar beneden draaien met zo’n draaihandvat (daar moet een woord voor zijn, maar ik kom er niet op.... Iemand?) waardoor het eeuwen duurt voordat je een kaartje hebt getrokken in de parkeergarage. Maar dat maakt allemaal niet uit. Sterker nog, het draagt bij aan zijn charme.
Oh, had ik al gezegd dat het een automaat is? Het is een automaat. En ik had voorheen nog nooit in een automaat gereden, maar nu wil ik dus nooit meer anders! Mijn linkerbeen joh, die heeft gewoon vakantie! En mijn rechterhand, die hoeft niet te schakelen, die heeft tijd over! Tijd over om ..... te genieten!
Normaal gesproken doe ik eigenlijk alles op de fiets – uit milieuoverwegingen en omdat het eigenlijk hartstikke onhandig is, een auto in het centrum, en het kost bovendien veel te veel geld aan benzine - maar nu? Nu neem ik voor elk wissewasje de auto. ‘Kom jongens, we gaan even met de auto een pak melk kopen.’ ‘Kom Loïs, we gaan even met de auto Merlijn ophalen van zijn speeladres aan het eind van de straat.’ Etc.
Ik kan er niets aan doen. Als ik ergens naartoe moet maakt mijn hart onwillekeurig een sprongetje. Woeh, Volvo, denk ik dan. Woeh, Volvo.
Ik ben een volvovrouw. Ik weet het nu.
Ik ben verliefd.
Echt. Ik ga er zelfs andere kleren van dragen. Volvokleren. Kleurige sjaals enzo.










En ja, toen belde de garage natuurlijk, vanmiddag. Daar kon ik op wachten. Onze auto is vrijdag klaar. 'Fijn hè,' zei de monteur. 'We hebben het euvel verholpen.'
Nou, heel fijn.
Not.

Trouweloos, dat ben ik.

31 opmerkingen:

Manon zei

Inruilen voor een Volvo dan maar?

sanneke zei

Ik wil een gele. Een gele station met chromen raampjes.
(mijn jeugdliefde was trouwens de Volvo Amazone)

Hier, voor jou. http://www.youtube.com/watch?v=qdsxZOTyW5o&feature=related

Door zei

Haha. Mijn rechterhand heeft vakantie:-)

Gij Volvovrouw. Weet je wel dat het eigenlijk een kakbak is?

NOVY zei

@Manon: Zeker. Ooit. Nouja, wat mij betreft dan. Er is nog iemand hier, die over de auto gaat. :)
@Sanneke: Goed. Dan neem jij een gele. Dank voor het liedje!
@Door: Een kakbak, joh? Nou, deze niet hoor. :)

Herma zei

Ja, de volvo! Die viel mij ook al op. Wat een fijne auto! Maar er viel ons wel een klein dingetje aan op; de richtingaanwijzer doet het niet. Of heeft je wijsvinger soms ook vakantie?
Haha.

NOVY zei

@Herma: haha. Maar: oh? Doet ie het niet? Nah.

Cisca zei

Wahaha. Je weet wel hoe ik denk over Volvo's toch?

http://www.kobusenco.com/2009/08/22/kobusenco-exclusive-a-sneak-preview-of-the-milkmobiel/

En jouw reactie van toen sluit overigens aan bij dit logje. :-)

Enniewee, wil je onze auto een keertje lenen?

NOVY zei

@Cisca: Ja, nee joh, wist ik niet meer. Haha, ja leuk die reactie. Zo zie je maar weer hoe eerlijk ik ben.
Ja, graag. Ik kom hem wel een keer halen voor een ritje. :) Philadelphia, daar woon je hè?

Vita zei

Volvo's zijn niet onvoorwaardelijk leuk. Ze moeten minstens tien jaar oud zijn en er moet een hond in hebben gewoond. Mensen met een *nieuwe* Volvo (of andere grote bak) zijn over het algemeen (hoi Cisca!) fout. Mannen in parka met touwtje om middel stevig aangetrokken (of een driekwartbroek in de zomer). Dertigersvrouwen die zichzelf meisje noemen en hun kennissen vriendinnetjes.

Voordat ik uit de bocht vlieg, nog even over die automaat. Hemels, vooral in combinatie met cruise control. Het zal wel stoerder zijn om 'manual' te rijden, maar ik vind het echt vakantie, een automaat in een grote auto.

Voorlopig doen we het nog even met ons Peugeotje in secretaressekleur, geen centrale deurvergrendeling, geen airco, geen stuurbekrachtiging. Maar wél met vier raamdraaidingen: slingers? Dat klinkt in elk geval feestelijk.

NOVY zei

@Vita: Dertigersvrouwen die zichzelf meisje noemen en hun kennissen vriendinnetjes. Kuch. Gelukkig ben ik bijna veertig.
Slinger, ja. 'Zwengel', werd ook al geopperd hier, maar das minder feestelijk.

Jacq zei

Ha, ik zie dat je 'm nummerbordsgewijs al hebt geconfisceerd?

Heet zo'n raamslinger niet een raamhendel?

Ik moest grinniken om je 'bewijs' met de tekening van Merlijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat die tekening alleen maar bewijst dat die Volvoliefde bij jullie in de genen zit. (Hm, als ik die logica door zou trekken zou ik in een Ford Ka moeten rijden.)

Wenz zei

Ohhh, maar dat is ook echt een heel mooie! Wat een leukerd zeg. Geef je vers-van-de-garage-auto maar gewoon aan die vrienden, en houd deze rammelkist maar lekker zelf! Hihi.

Oh en handmatig dat raam openzwengelen heeft als voordeel dat je hem wél open krijgt als het vriest in tegenstelling tot die automatische ramen van mijn auto waar te weinig druk op zit om hem open te forceren wanneer je met je sigaret de auto blauw zit te roken. ;)

Nicolet zei

ja maar een volvo is natuurlijk ook wel gewoon echt een auto natuurlijk

NOVY zei

@Jacq: Haha, klopt. Scherp :). (Je hebt me trouwens in de war; is het niet geconfisqueerd?)
Raamhendel. Ja, kan.
Maar begrijp ik nou dat jou kinderen altijd ford Ka's tekenen? Wat knap!
@Wenz: Roken in de auto, dat vind ik dan weer heeel vies. Maar dit terzijde. :).
@Nicolet: zeg ik.

Jacq zei

Ha ja, met een q, dat is het. Ik raakte helemaal in de war door dat woord, had het eerst al met een v staan maar dat zag er helemaal idioot uit.

joke zei

Wij hebben sinds een jaar ook een oude volvo, zo,n grote, lange, oude ragbak, lijkebak wordt ie ook wel genoemd.
Ik wil niet anders meer, zo fijn en mooi.
Alleen parkeren vindt ik een nadeel.

ChoCho zei

dus dat wordt sparen voor een eigen volvo - succes ;-)

Herma zei

Wij (jeweetwel) dachten dat het misschien ook iets met jouzelf te maken had. Dat je wellicht niet veel hebt met richting aangeven? (Living on the edge! Waar ik heen ga? Da's voor jou een vraag en voor mij een weet! Há! Zoiets)
P.S. Ik volgde net even je reacties en de link en kwam uit bij jouw Multipla ontboezeming en weetje, ik ga het nu gewoon ook eens een keertje durven zeggen: Ik Vind De Multipla Ook Leuk!
There.
Oke, ik laat het hoongelach nu even over mij heen komen. Maar jij en ik weten wel beter. Toch?

Susy zei

Wij hadden thuis altijd een Volvo.
Sja. Voor mij was het gewoon een auto.
Maar daar gaan wel altijd de lampen vanzelf aan, reuzehandig.
Tot je zelf voor het eerst in een andere auto rijdt en je je 's nachts op de snelweg afvraagt waarom je geen flikker ziet.

Tijl tekent overigens alleen maar van die mongoloïde auto's.
Van die Smarts.

NOVY zei

@Herma: haha, nee hoor. Zou best aso zijn om dat te doen als er mensen achter je aan rijden die de weg niet kennen :). Nee ik wist het niet. Nu wel, ik ben me er nuconstant pijnlijk van bewust (is het aan allebei de kanten, trouwens?).
@Susy: Ja. Nou! Hándig hè, van die lampen?

yvette zei

ehm..... hendeltje?

Meyser zei

Ik heb hetzelfde met mijn bejaarde Toyota. In het fel turkoois, omdat mijn opa destijds geen zin had om te wachten tot er een grijze van de band rolde en ze wel nog zo'n knalblauwe hadden staan. Ik hou van mijn opa. Ook al is hij dood, hij zit gewoon naast me in zijn eigen auto. Met raamhendelzwengelslingertjes. Waardoor je, als je per ongeluk in een diepe rivier rijdt, tenminste jezelf kan redden omdat je door de druk de deur niet open krijgt, maar wél je raampje naar beneden kan doen. Moeten ze eens proberen met automatische ramen. Oh, en ik heb geen achterruitenwisser. En een super ouderwetse verwarming. En boxen die zelfs het zachtste liefdesmelodietje een krakerige beat weten te geven. Zo'n radio die je nog met een wieltje moet verzetten, waardoor je nooit exact helemaal de juiste post hebt en je van die fijne ruimte-geluiden kan horen. En een verbandkistje dat je in musea kan zien.
Had ik al gezegd dat ie turkoois is? :)


oh en de ouders van mijn eerste liefje hadden precies zo'n volvo. in het beige. *zwijmelt bij de jeugdherinneringen*

Herma zei

Rechts, dacht ik.
Maar voor de zekerheid kun je nog even de volgende procedure doorlopen:
stap in, contact aan, hendeltje naar rechts, uitstappen en dan een minuut of twee flink doorlopen naar de achterkant van de v.olvo, check knipperlichtje, teruglopen, instappen, hendeltje naar links, uitstappen, idem.
(Dit is meteen mijn record aantal keren reageren op hetzelfde log)

Nicoleke zei

Wat Volvo's betreft ben ik heel kortzichtig. ik had een hele nare collega met zo'n bak. En die zie ik dus nu ook weer voor me...

DharSon zei

Hahahaha wat grappig geschreven. Hoe er genoten kan worden van een bepaalde merk auto he. En nu? Sparen voor een Volvo?

Mijn zus heeft ook zo'n Volvo, via MArktplaats... :)

Neneh zei

De tekening van de auto lijkt verdacht veel op het vierkante exemplaar wat m'n dochter ooit heeft gefabriceerd. Alleen... dat was een Marbella. Eentje waarin het ook binnen regende en waaide. Inmiddels is er een andere auto, maar ik weet dat zij diep in haar hart nog steeds verliefd is op die hemelsblauwe Marbella, want 'dan krijg ik een vakantiegevoel'.

Frank zei

Hee man.
Tis een NOVY-71.

Frank zei

En mag ik nog melden dat ik dat heb met mijn Jeep? Een schoenendoos met een blok erop. En dat de achterkant van een (oudere) Jeep en een (oudere) Volvo vrij identiek zijn?

Inge zei

Ha, Roel wil er ook zo een. Een echtpaar bij ons uit de straat rijden er al 20 jaar in. Precies zo één. Hij is rechter en zij is .. heel leuk en ziet er uit als de gemiddelde moeder bij school maar is al oma.En ze hebben ook nog eens een heel bijzonder huis waar ik gelukkig binnen ben geweest (fietste er mn hele leven al langs en wilde altijd weten hoe het er van binnen uit zag en toen mochten we het gelukkig aankopen). Geweldig huis, eh auto natuurlijk.

inge zei

volvo's rule.
wij hadden er hiervoor eentje en die heb ik met pijn in m'n hartje laten gaan, wat een betrouwbare bak!
maar het is inmiddels vrijdag geweest.. dus je hebt nu liefdesverdriet.. #sterkte ; )

Toet zei

Ik wil een snoek ofzoiets. Zo'n ouderwetse bak met mooie ronde vormen. Maar ik heb geen geld en ook geen rijbewijs :-)