dinsdag 19 januari 2010

Waar ik best wel een schijthekel aan heb

Het gebeurt dikwijls dat ik in de supermarkt, tijdens het doen van de wekelijkse grote boodschappen (je zou bijna denken dat het verband houdt met de benaming van betreffende bezigheid) naar de WC moet.

En ik vraag me af: zouden er nou meer mensen zijn die dit hebben?
Je leest er eigenlijk nooit iets over.
(Maar dat zegt niks. Ik had bijvoorbeeld ook nooit gelezen dat je na een bevalling wekenlang met maandverband ter grote van de zaterdagkrant in je onderbroek moet rondlopen. Terwijl dat toch echt zo is. Er zijn kennelijk nog steeds dingen waar mensen niet graag over praten, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Sterker nog: volgens mij kun je het zo gek niet verzinnen of er is wel iemand op de wereld die het herkent. Daarom durf ik dit logje ook te schrijven. )

Toen ik een kind was had ik het altijd al in de bibliotheek. Als ik met mijn hoofd schuin - teneinde de titels op de kaften te kunnen lezen - langs de boekenkasten schuifelde, dan moest ik steevast poepen. Ja. Is raar hè.
Het is het ‘besluiteloos drentelen’ dat op mijn darmen werkt, blijkbaar.
Gelukkig stonden er in de bibliotheek overal van die krukjes. Daar ging ik dan op zitten - dat hielp – en ik kon mijn zoektocht naar zes leuke boeken zonder problemen vervolgen.
Maar ja: ik kan moeilijk bij de kassa van de Jumbo gaan vragen of ze misschien wat krukjes willen plaatsen in de gangpaden, opdat ik en mijn eventuele lotgenoten ontspannen kunnen gaan zitten twijfelen tussen spaghetti, spirali of penne en niet meer met samengeknepen billen bij de pindakaas toetjes, de ontbijtgranen of het vriesvak hoeven te staan stressen. Nouja, wat niet kan. Maar ik doe het niet.

Voor er zich overigens bepaalde taferelen voor uw geestesoog gaan afspelen: ik heb een stevige vertrouwensrelatie met mijn kringspier, dus het loopt altijd goed af. Haha, moet ineens denken aan een vriendin die ooit ten tijde van hoge nood (dat was trouwens ook in een winkel, zie je wel) in paniek naar mij siste: ‘hij geeft al kopjes...!’
Zo erg is het gelukkig meestal niet. Maar irritant, dat wel.

29 opmerkingen:

Linda zei

Keej, een reactie. Een bekennende.
Ik moet steevast als ik bij mijn ouders ben. Altijd.
Maar erger: ik moet steevast als ik op mijn werk zit en ik Ro aan de telefoon krijg.

Gelukkig is er in beide gevallen altijd een toilet in de buurt.

Natasja zei

Whahaha. Hier in de supermarkt is een toilet. Waar je als klant gewoon gebruik van mag maken. Ook heel handig voor net-zindelijke kindertjes!

Evelyn zei

Ik had het ook hoor, bij de bieb. Ik had het laatst trouwens nog een keer,dat was lang geleden.

Ik moest echt keihard lachen bij het kopjes geven; geweldig!

:-)

NOVY zei

@Linda: Ro als in Roderick, of Ruimtelijke Ordening?
@Natasja: Ja. Hier is ook wel een toilet, maar die zit helemaal in de ondergrondse parkeergarage. Dus daar begin ik niet aan. Ik kan moeilijk mijn boodschappenkarretje laten staan (met kind erin, haha) en even een kwartiertje weggaan.
@Evelyn: ik toen ook :).

Linda zei

Hahaha, RO als in Reformatorische Omroep zou het meest logisch zijn denk ik :-).
Maar het is erger, het is Ro als in Roland. Als in mijn vriend / partner, hoe je het ook noemen wilt.
Gek dat ik daarvan moet of niet ? Of misscjhien omdat het als thuis klinkt / voelt en ik dan ontspan ofzo ... :-).

Nicoleke zei

Ik had dat dus ook.
Maar nu heb ik dé oplossing:
Voordat ik naar de supermarkt ga, ga ik áltijd even naar de wc!!!

Goed he?!

Caroline zei

Ha, dé stek om te bekennen hier. Wát een verademing! Bijna net als het thuiskomen ná die boodschappen. En dan je wc induiken! Heul, heul herkenbaar dus!

Anita zei

bij ons in de Jumbo is gewoon een wc hoor, vraag je bij de klantenservice om te sleutel en kun je lekker gaan. (weet ik uit ervaring, van toen ik zwanger was en om de 5 minuten moest. ook irritant trouwens)

pien zei

haha!
niets zo irritant als onderweg zijn en moeten poepen!

Anoniem zei

Hier zeggen ze/we altijd als je heeeel nodig moet poepen; " hij hangt al met de kop uut 't venster!"

Ik mag altijd graag onder het telefoneren even toiletteren. en dan zooo heeel zachtjes dat de andere kant het niet hoort. Maar steevast als ik mijn zus aan de telefoon heb, schreeuwt ze opeens door de telefoon; zit je weer op de plee!!!???

Liefs Muts Moniek

Meyser zei

ja, toch. hier ook. maar dan vooral in bibliotheken. altijd! of boekenwinkels, of de fnac als Lief een cd aan het uitzoeken is. Gek genoeg gaat het over het moment dat ik buiten stap.

Overigens: ik had het vroeger ook dat ik naar het toilet moest en dan nog snel een boek uit ging zoeken. Misschien heeft het daarmee te maken. Boeken associëren met toilet.

Al verklaart het je supermarktervaring niet.

Susy zei

Nee. Dat heb ik dus nooit.
En ik weiger hier natuurlijk over mijn stoelgang te praten.
Want ik ben een schoon meisje.
En ik poep niet.

Ik gooi altijd heel netjes
en discreet mijn stoma leeg.

Ri zei

Hardop lachen. Om krukjes in het gagpad van de Jumbo.

Hoera voor visueel ingesteld zijn.

Nicolette zei

Ik kan overal heen zonder dat het op m'n sluitspier werkt. Heel handig. En op vakantie sch##t ik juist beter als thuis, terwijl de halve wereldbevoking kilo's aankomt omdat ze niet kunnen poepen, kak ik als een reiger met buikloop. ook heel handig!

NOVY zei

@Nicoleke: Ja, dat kan ik dus niet, op commando poepen. En ik kan moeilijk een paar uur gaan zitten wachten, dan loopt mijn hele planning in de eh soep.
@Caroline: zie je? Herkenbaar!
@Anita: Ja joh? Hier ook? Kzal het eens vragen...
@Pien: Precies!
@Moniek: 'hij hangt al met de kop uut 't venster!' hahahaha, zo grappig. En ja, bellen op de plee, dat ken ik.
@Meyser:Ja, ja en nee.
@Susy: in de supermarkt?
@Ri: hoera voor visueel ingestelde lezers!

NOVY zei

@Nicolette:Doe mij jouw spijsverteringsstelsel!

quirk zei

Briljant staaltje literatuur: ik heb een stevige vertrouwensrelatie met mijn kringspier. Echt. Briljant!

NOVY zei

Komende van jou, @quirk, beschouw ik dat als een compliment.

Toaske zei

hahaha, hilarisch stukje. Ach, ik log ook best wel 'ns over taboes. Alhoewel ik dat minder doe sinds mamalief meeleest. :-(

Anoniem zei

haha geweldig stukje!
herken het totaal niet eigenlijk, maar erg gelachen!

dat van dat maandverband na de bevalling, herken ik uiteraard (na 3 kinderen) wel ook inderdaad belachelijk dat je daar nooit iemand over hoort tot het zover is..

manja

Cisca zei

Ja, je moet dus echt naar de VS verhuizen. Want daar zijn overal wc's. En ze zijn gratis. En schoon.
Pfff, ik ga dat nog missen, als we ooit terug gaan verhuizen.

Nicole zei

Wat een leuke uitdrukking!

Anoniem zei

@Nicole, hihi, wat een grappige woordspeling...

Door zei

Ik moet altijd overal plassen. Vertelt ook niemand erbij als je zwanger bent. Maar ik ga dus ook altijd voordat ik ergens naar toe ga. En tijdens. Vanochtend nog in een woonwinkel naar toilet geweest. Stom toch. Wel leuk logje!

quirk zei

Mooi, want zo bedoelde ik het ook!

tascha zei

*zwijgt*

Annelyse zei

Haha, dat heb ik dus nooit. Poepen betekent in het Vlaams trouwens iets anders ;-)

NOVY zei

@Annelyse: ja, maar dat vind ik dan weer raar in de supermarkt.

something.els zei

ha! lollige blog.
geen beter darmmassage te bedenekn dan 'supermarkten' of 'bibben'... ;)