vrijdag 22 januari 2010

Een stukje statement


Het staat waarschijnlijk al jaren in de top tien van ergernissen in de Nederlandse taal, maar wat mij betreft kan het zo naar nummer één: het oeverloze gebruik van het woord ‘stukje’, voorafgaand aan niet-stoffelijke zelfstandige naamwoorden.

Het was een stukje zelfbescherming, weet je wel. Gewoon een stukje afweer, vanuit een stukje integriteitsbewaking.

Mijn haren rijzen ervan te berge.
En hoe verontrustend: toen ik zojuist VanDale.nl raadpleegde op zoek naar bijval zag ik tot mijn verbijstering en afschuw dat het woordenboek er ook al mee vergiftigd is: daar staat het, zwart op wit: een stukje verantwoordelijkheid.

Nou, ik vind het niet kunnen.
Ik ben er tegen.

Een stukje angst. Een stukje vrijheid. Een stukje mededogen, een stukje betrokkenheid, een stukje berusting, een stukje acceptatie, een stukje evaluatie, en stukje historie, een stukje folklore, een stukje toekomst, een stukje verstrooiing, een stukje zelfverloochening, een stukje begrip, een stukje inleving, een stukje zingeving, een stukje verwerking (oef, das misschien wel de ergste) een stukje erkenning, een stukje herkenning, een stukje ontkenning, een stukje teleurstelling, een stukje beïnvloeding, een stukje statement (monsterlijk! Gisteren gehoord), een stukje jeugdsentiment, een stukje moraal, een stukje fatsoen, een stukje normen- en waardenbesef, een stukje normen- en waardenverval, een stukje integriteit, een stukje beleefdheid, een stukje agressie, een stukje boosheid, een stukje geilheid, een stukje zelfbevlekking, een stukje zelfbeschikking, een stukje antisemitisme, een stukje moslimhaat, een stukje sociaalvoelendheid, een stukje verdraagzaamheid, een stukje rechtvaardigheid, een stukje (zelf)vertrouwen, een stukje wantrouwen, een stukje tegendraadsheid, een stukje welwillendheid, een stukje inzet, een stukje doorzettingsvermogen, een stukje TE-VRE-DEN-HEID. BAH!


Ik blijf erbij. Stukjes moet je kunnen vastpakken. En opeten, eventueel.

Een stukje worst.
Een stukje kaas.
Een stukje uit je neus.
Een stukje van de Berlijnse muur.
Een stukje vloerbedekking.
Een stukje glas, hout, metaal, boomschors.

Ja en een stukje tekst natuurlijk. Ligt misschien een beetje op de grens van mijn definitie – want niet per se tastbaar – maar het kan wel. Een stukje tekst. En een stukje muziek, dat kan ook.

Maar een stukje emotie? Ieuw.

Een stukje taart? Lekker.

26 opmerkingen:

yvette zei

hulde! Het beste logje wat ik deze week las! Een stukje waardering voor jou! (*proest*)
Maar ik deel je ergernis, al heel lang, jij weet het echter prachtig onder woorden te brengen! Goed zo! Stop de verloedering van de Nederlandsche taal! ;-)

Ri zei

Hear hear.

Of heb je ook iets tegen het gebruik van Engelse uitdrukkingen?

Herma zei

Wat je zegt! Brrrr...

NOVY zei

@yvette: thnx
Integendeel, @Ri. Ik hartje Engelse uitdrukkingen. Ben dan ook zeker geen taalpurist. Maar sommige dingen..!

Natasja zei

Amen!

Wat is bijv. een 'een stukje waardering'? Wel waardering maar niet erg veel, of zo? Dus niet volwaardig?

The Dutchess (a.k.a. Tat) zei

Ik wilde ook 'hear, hear' als comment posten maar zie nu dat ik in een stukje voorspelbaarheid terecht gekomen ben.

Maar het moge duidelijk zijn. Ik ben het geheel en al met je statement eens. Bah, stukjes. Ieuw.

Jacq zei

Leuk stukje ;-)

The Dutchess (a.k.a. Tat) zei

En oh ja! Ik heb er nog eentje. Vergelijkbaar ergerlijk in het hedendaags gebruik: Ge-Beu-Ren.

Met als toppunt: Het Voet-Bal-Ge-Beu-Ren.


Ieuw ieuw ieuw!!!

Nicole zei

Leuk stukje. Of mag dat ook niet?

Ik erger me aan mensen die zeggen dat ze zich 'irriteren aan', en dus ergeren en irriteren door elkaar halen!

Ik snak gewoon naar dat stuk taart trouwens.

sanneke zei

Je kunt elkaar natuurlijk elke ochtend vragen of je lekker geslapen hebt, maar wij vragen elkaar ook wel 'Heb je vies geslapen?' en dan is het antwoord standaard: 'Ja, heel vies. Met stukjes.' Best vies, stukjes.

NOVY zei

@Sanneke: ja, bah, stukjes. Moet ineens (nu pas, door jouw reactie) denken aan een logje dat ik eerder schreef over stukjes.
http://novylooptover.blogspot.com/2009/02/een-stukje-jeugdsentiment.html

Natasja zei

Ik zat nog even na te mijmeren: misschien moet je in je definitie 'tastbaar' vervangen door 'meetbaar'? Een stukje tekst is niet tastbaar maar wel meetbaar, tenslotte.

Vita zei

Ik voel bij het lezen van je stukje een stukje mede-ergernis opborrelen en krijg er tegelijk een beetje honger van.

Susy zei

Ik hoor mensen dat eigenlijk weinig zeggen. Godzijdank.
Wel valt me de laatste tijd 'een ding' nogal op.
'Dat is wel een ding, hoor.'
'Nouja, goed, als dat je ding is.'

Ik gebruik het zelf eigenlijk stiekem ook wel vaak.

Nahja. Als je ding maar niet stuk is.

Nicoleke zei

Überhaupt dat verkleinen vind ik irritant.
En stukje in dit geval ook.
Ik ben me nu aan het afvragen of ik het wel eens gebruik, maar volgens mij niet.
In Limburg hebben we vast andere afwijkingen (open deur)...

pien zei

VIND IK OOOOOK!!!
goed gesproken![schreven]


stukje taart vooral mmmmm


[en hahaha! yak! sanneke ]

geert zei

Helemaal mee eens: volgens mij is de oorzaak het slechte taalonderwijs en het sms-taaltje. Persoonlijk erger ik me ook aan het gebruik van is waar eens bedoeld is: "ik was is in Grunn'n" in plaats van "ik was eens in Grunn'n". Ik kwam het vorige week nog tegen in een "stukje" tekst van nota bene een onderwijzeres.....

Gypsy zei

Roept bij mij ook wel een stukje irritatie op ja.

Repel zei

Mijn oogkleppen zijn afgevallen!

Nog nooit over nagedacht, shame on me!

Hulde, zoals Yvette zegt. Leuk logje...

quirk zei

Haha! Toch jammer dat je jezelf er ook op betrapt hebt. Stukje taart klopt trouwens ook niet, dat moet STUK zijn. Altijd.

O hee, en als je een lekkere vent tegen komt, maar hij is nogal klein, mag je dan wel 'stukje' zeggen?

Joeltje zei

Je hebt, weer eens, helemaal gelijk ja. Waar ik altijd een beetje van moet kokhalzen is als mensen zeggen "als moeder zijde" of als ...zijnde. Dat haat ik. Kweet ook niet waarom.

Maar ik wel zin in taart. Nu.

baasbraal zei

Nou, ik heb hardop zitten schateren bij een stukje stukje! Bij het grootste stuk heb ik zitten proesten.
Waar ik me vreselijk aan erger is als mensen zeggen:"Doe normaal!" Wat is normaal en wie bepaalt dat? Ik doe altijd heel normaal, maar mensen vinden dat gek. Maar ik moet het maar normaal vinden als zij allemaal gek doen?

Iben zei

oja! Jij hebt ook Taal Is Zeg Maar Echt Mijn Ding gelezen, neem ik aan? Zit ook stukje in over het gebruik van stukjes.

NOVY zei

@Iben: niet gelezen, als een van de weinigen denk ik. Ik had het boekje gevraagd aan Sinterklaas. Maar die had andere ideeën.

Belinda zei

ik heb eigenlijk iets tegen alle onnodig gebruik van verkleinwoorden.

"uw zoon scoort niet zo goed op de rekentoets, het is misschien goed om er even een gesprekje over te hebben"

(gesprekje?????????)

Als je iets wil zeggen, zeg dan iets. Maar niet een ietsje. Dan luister ik niet meer.

Anoniem zei

Undeniably believe that that you stated. Your favourite justification appeared
to be on the web the simplest thing to consider of.
I say to you, I certainly get annoyed at the same time as folks
consider issues that they just do not realize about. You managed to hit the nail upon the highest and outlined out the whole thing without having side-effects
, other folks could take a signal. Will probably be back to get more.
Thank you
http://is.gd/BzE5gm youtube views reviews

Feel free to surf to my web site; buy youtube views