zondag 13 september 2009

Nors en Saus


Om een niet nader te noemen reden bevonden we ons gisteren ineens in een niet nader te noemen Chinees restaurant, waar toevalligerwijs een lopend buffet plaatsvond.
“Dat is heel leuk,” zeiden we tegen Bo en Merlijn, “dan pak je een bord en dan mag je alles opscheppen wat je zelf lekker vindt!”
En we zeiden ook nog: “Gaan jullie maar eerst.”
(U vraagt zich nu af: hoe lang hebben die mensen eigenlijk al kinderen?)

Merlijn kwam als eerste terug, met zijn bord volgeladen met stukjes ananas-uit-blik. Meteen daarop volgde Bo, met vijf stokjes saté die in een soort pindasoep dreven.
Toen wij in koor uitriepen: “Zeg hadden jullie niet ook wat rijst kunnen opscheppen? Of bami?” keken ze ons meewarig aan. Ze mochten toch nemen wat ze lekker vonden?
Ja.
Dat hadden we gezegd, ja.
Overigens bleek ik zelf geen haar beter, want even later stond ik bij het buffet, me afvragend of het misschien erg asociaal zou zijn als ik de hele schaal met grote garnalen zou omkiepen op mijn bord? What the heck; ik deed het gewoon. En nam er voor de vorm nog wat sliertjes mihoen bij.
Alleen Henk schepte de hele schijf van vijf op zijn bord. 10 keer.

Terwijl we allemaal op onze eigen manier lekker aan het smullen waren merkte ik dat er een naam door mijn hoofd speelde.
(Heeft u dat ook wel eens? Dat er ineens een naam in uw hoofd zit? Die dan met een beetje pech nog de hele dag blijft hangen ook? Ik had dat in het verleden vaak met Rifka Lodeizen. Die naam blééf dan maar rondgalmen. Rifka. Rifka. Rifka.)
“Waar zit jij eigenlijk met je gedachten?” vroeg Henk.
“Orry,” prevelde ik.
“Sorry..?”
“Nee, Orry. Orry Main. Wie was dat ook alweer?”
En terwijl ik dat zei, zag ik Patrick Swayze voor mijn geestesoog, mank langs een spoorweg lopen.
North and South.
Nors en Saus.
Dat was vroeger (eind jaren tachtig?) dus echt een van mijn lievelingsseries! Met Orry en George, Brett en Ashton, Madeline, Constance, Virgilia, met al die feesten en mooie jurken, stiekeme rendez-vous in het bos...wauw, het kwam allemaal terug.

Raar hoor, het leven. Zo bevind je je op een doodgewone zaterdag ineens temidden van een merkwaardig obees gezelschap dat waarschijnlijk elke week naar datzelfde buffet komt om zich er voor 10 euro per persoon onbeperkt ongans te happen in de babipangang, en dan out of the blue denk je - voor het eerst sinds zeker vijftien jaar - aan Orry Main. Of all people.


Edit 15-09: Op 14 september 2009, daags na het verschijnen van bovenstaand stukje over Orry Main, overleed Patrick Swayze aan de gevolgen van alvleesklierkanker. Hij werd 57 jaar.


25 opmerkingen:

Cisca zei

I love de Chinees and I just to love Orry Main... Maar wat die twee met elkaar te maken hebben?
North and South, he ja, dat weet ik het nog wel. Was dat alweer eind jaren tachtig?
Zucht, ik word oud...

Nicoleke zei

Haha!
Moest zo lachen toen ik uiteindelijk je logtitel snapte!

*grijns*

Door zei

Jaaa, dat was een geweldige serie. Mijn lievelings. En Chinese buffetten vind ik 3x niks. Chinese restaurants ook niet. Dus.

Ilse zei

Leuke serie was dat en Orry een lekker ding die er nu helaas niet meer zo leuk uitziet maar uitgemergeld door kanker en bijna onherkenbaar.
En die chinees burk, die buffetten, burk, mensen die daar zitten, burk.Ik vind het vies en vraag me altijd af hoelang dat eten al in die bakken ligt.
En die chinese restaurants die kopen vast alles in blik want welke chinees je ook gaat in Nederland de satesaus, bami, nasi, bami pangang is echt OVERAL hetzelfde.
Ik hou meer van Japans, sushi en zo..

Anoniem zei

Hopelijk is er vannacht bij jullie niemand ziek geworden van die Chinees, want dat kan een enorme bende geven!
Yuk!

Geweldig, North and South! Jeugdsentiment!
Die Patrick Swayzie, wat een lekker ding was dat!

Liefs Muts Moniek

NOVY zei

For the record: ik hou dus ook niet zo van Chinese buffetrestaurants (hoewel die garnalen niet te versmaden waren..). Maar soms ben je er dan plotseling toch.

Mammalien zei

Haha, die Orry Main, die is me echt ontgaan vroeger... Maar ik zie het helemaal voor me hoe jullie daar zaten aan dat buffet...

Edje zei

haha Nors en Saus ja. Das lang geleden! Geweldige serie!

En Chinees: yuk. Alle andere Aziatische keukens: yammie!

pien zei

hahahaa!
dat zou mij ook kunnen overkomen!


afgezien van de garnalen, yak!
en ook geen nors en saus want dat mocht ik niet kijken van mn moeoeder :/

maar namen die door je hoofd blijven spoken..
ir-ri-tant!

Joeltje zei

Who the F*CK is Orry Main? Voel ik hier een generatiekloof opkomen of wat is dat?!
We hebben hier in 'r durp een Chinees met de waanzinnige naam Wahn Sin. Geweldig, WAANZINnig dus ja. Whoehaha. Chinees associeer ik met mijn studententijd, toen woonde ik boven de sjinees en at ik het wel 3 keer per week. 4 jaar lang. Nu dus nooit meer.

esther zei

Wahn Sin. LOL!

Herma zei

Waar ik dan weer bijna steil (of is het stijl) van achterover sla, is dat er dus wel andere mensen zijn die dat hebben, dat met die namen!
Ik heb het trouwens ook wel met gewone woorden: hoogwaardigheidsbekleders...

sanneke zei

Rifka, mooi voor in je hoofd, hè? Ik heb het ook met gewone woorden. Bitumen, vind ik zo'n fijn woord. Ik was erg verbaasd toen ik er (jaren geleden) achter kwam dat het dakbedekking was. Zo onpoetisch!

Tienke zei

R.I.P. - Patrick Swayze
It has just been reported that the talented *Patrick Swayze *has lost his battle to pancreatic cancer. Swayze's publicist has confirmed the sad news that beloved actor passed away on Monday with his family at his side.

Anoniem zei

Hoi!
Meelezer hier!
Vinnik zo bizar, zo denk je nooit aan Patrick Swayze (tenminste, daar heb ik eigenlijk op dagelijkse basis nooit zo'n last van), en dan blijkt hij ineens ook nog dóód te zijn!
Hmm.
Yvonne

Nicoleke zei

Ja.
En dan issie opeens (nou ja opeens) dood.
Patrick S.

Goh...

NOVY zei

Nah.
Raar.
R.i.p....

Lotte-Marijn zei

Heeeeeeeeeeel raar!!! Lees ook vandaag op NU.nl dat ie dood is :(

En oohhhh wat heb ik genoten van NOrsss en sous!!! Heb het verslonden! Altijd bij een vriendinnetje omdat wij toen nog geen TV hadden. Samen onder een dekentje! GEWELDIGE serie!

Anoniem zei

yvon,
Jij hoeft niet naar Medium Anita, jij BENT medium Anita (you know who I mean, don't you?).
Weird hoor!

Liefs Muts Moniek

Repel zei

Wat een raar toeval. Noors en saus, ja....ik zat er middenin, leefde helemaal mee. En Orry is niet meer, snik.

Natasja zei

Da's wel bizar. Dat je logt over Patrick Swayze en dat 'ie dan 2 dagen later overlijdt.

En och. Ja. North and South. De serie waarvoor ik, onder bedreiging van mijn moeder, op mocht blijven. Ik hield mijn poot stijf: ik moest en zou kijken. Die jurken, die galante héren. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer!

pien zei

vreeeemderig zeg!

zie je wel, elfen oren!

haha!;)

Toet zei

Moest heerlijk lachen om de borsjes ananas en sate! :)

Wel spooky dat je dit schreef daags voor de mans overlijden....

Anoniem zei

Borsjes? Borsjes? Ik bedoelde dus bordjes!!

Toet

Nicole zei

Ik was ook helemaal weg van hem in Dirty Dancing.