zaterdag 14 mei 2011

Nog 7 nachtjes slapen

Volgende week, op 21 mei, is Loïs jarig. Maar nou las ik toevallig in de NRC, dat op die dag ook het einde van de wereld plaatsvindt. Tenminste, dat voorspelt een of andere Christelijke organisatie.



(Haha, garandeerd. Met een d.)

Ik weet niet of u dat ook heeft, maar als ik zoiets lees is er altijd even een momentje dat ik denk: maar stél nou, dat... Want het kán. Toch? Ik bedoel, waarom niet? Het kan. Er zijn voortdurend mensen voor wie de wereld vergaat. Denk aan al die aardbevingen van de laatste tijd, Indonesië en Thailand, Haïti, Japan....Want zo zal het dus gebeuren, volgende week; door een totale aardbeving. (Ik stel me dan zo voor dat die ‘kleine’ aardbevingen een soort aanloop-kuchjes zijn, waarna de echte hoestbui losbarst. Ik bedoel: het kán. Toch?)

Waar ik trouwens wel weer wat van in de war raak, is dat ze vervolgens beweren dat de wereld 'opnieuw begint op 21 oktober', voor hen die hartgrondig en diep in Hem geloven.
Dat snap ik dan weer niet. Hoe ik dat praktisch voor me moet zien, bedoel ik. Blijven alle 'goede gelovigen' gespaard bij die allesvernietigende aardbeving? Maar hoe dan? Of verdwijnselen ze en verschijnselen vijf maanden later in een 'nieuwe wereld'?
Nee, dat snap ik niet.
Maar los daarvan, als ik zo’n man hoor zeggen, met ernstige stem: ‘The world is ending. We are the last generation,’ vind ik dat stiekem best spannend. Het idee. Om de laatste generatie te zijn. Dat bij ons de geschiedenis stopt. Dat wij de laatste zin van het boek schrijven. Dat voelt toch een beetje alsof je gewonnen hebt. De finish gehaald.
Nouja.
Ik bazel.
Want het is natuurlijk helemáál niet cool als de wereld vergaat, hè.
Nee. Want we gingen nog van alles.
En de kinderen moesten nog groot.


Wel fijn dat we vanwege de verjaardag van Loïs, op 21 mei allemaal bij elkaar zijn. Dan kunnen we elkaar tenminste vasthouden, als de wereld vergaat.
(Wel na de taart, graag.)

18 opmerkingen:

CowRoad zei

Haha, wat een geweldig stukje weer! Prettig weekend!
Marjan/ Seattle

Tijmen zei

Haha, ja, dit denk ik ook altijd bij zulke 'aankondigingen'.
"Nee, het gebéúrt natuurlijk niet. Maar stel dat..."

Nou ja, heb ik nog een week om er alles uit te halen. En laat die openstaande facturen ook maar liggen, want die zijn toch niet meer nodig, hihi.

Mammalien zei

Ik vind het een bijzonder slechte timing, op de verjaardag van je kind.

sanneke zei

Dat de bijbel het garandeerd maakt de boodschap er niet echt geloofwaardiger op. Of misschien hadden ze zo veel haast met deze poster maken dat ze van zenuwachtigheid taalfouten gingen maken. 'Hoh, jongens, stop, er zit een taalfout in!' 'Geen om 'm te herstellen, die boodschap moet naar buiten om mensen de tijd te geven een ruimtevlucht te boeken vóór de aarde ontploft!'

sanneke zei

Maar hé, ondertussen, je kleine meisje bijna 3! Wow!

sanneke zei

Ze hadden zo'n haast dat ze zelfs woorden vergaten! Zoals 'tijd'. Dat krijgen je met het einde der tijden.

Anoniem zei

Er is ook een liedje, van toen vroeger, waar het gaat over het einde van de wereld. Met een heel mooi clipje erbij. Mensen die elkaar vasthouden. Ik weet alleen niet meer van wie en hoe het heet. #vergiet.

Liefs Moon
Ps. maar ik zou gewoon de slingers aan het plafond hangen als ik jou was. Een flinke borrel erbij en voor je het weet word je op de 22e wakker met een kater.
Alive.

Inge zei

Liever toch maar niet. Ik heb nog te veel leuke dingen te doen. Maar probeer wel altijd NU ook leuke dingen te doen. Je weet idd maar nooit.

Pien zei

Zo herkenbaar dat gevoel van stel dat, maat toch niet en hoe zit het dan.
@anoniem: dat was Dancing with tears in my eyes van Ultrafox uit midden jaren 80

Herma zei

http://www.youtube.com/watch?v=Z0GFRcFm-aY&feature=related

It's the end of the world as we know it. And I feel fine!

Trude zei

Nou dat is dan wel balen voor onze Loïs, want die is 22 mei jarig!

Kristel zei

Hahaha dat gegarandeerD, haha!

Anoniem zei

dank je Pien, die bedoelde ik inderdaad!

groet Muts Moon

Door zei

Haha, maffiosi zijn het, die gelovigen. Toen ik terug was uit Rome vorige week, zou de dag erna een aardbeving plaatsvinden en Rome verwoesten. Had ik mijn reis ff goed gepland. Ging ook niet door:-))

yvette zei

hahaha de bijbel garandeerd het! Nou dan zal het wel heul waar zijn...
Maar ik ken dat wel, die maar stel nou dat... gedachtes.
het gekke is, dat ik na onlangs heftig sterfgeval in onze familie, en de wetenschap dat we dat echt nog minstens 3 keer mee gaan maken met onze andere ouders, best wat voel voor een totaal einde. Nu nog niet natuurlijk, maar als de aarde dan toch vergaat, en je gaat gewoon met zijn allen tegelijk, sja, dat lijkt me dan wel het mooist ofzo... Snap je?

Dieuwer zei

Topblog!
Na de taart, dat lijkt me ook het beste.
Misschien is dat wel het laatste lekkers dat je krijgt tot 21 oktober want waren Gods wegen niet ondoorgrondelijk. Wie zulke leuke stukjes schrijft blijft vast behouden. Hij leest mee, toch?

ChoCho zei

:-) NA de taart graag ...

Tienke zei

ik zag deze advertentie ook, op een druk kruispunt stond een man ermee te zwaaien, in het engels dan en ik dacht nog, de 21-ste, dat had ik nog niet gehoord...en toen dacht ik, nou, misschien dat die reactor toch nog de lucht in gaat , met ons allen mee... maar niets gebeurd.. heb jij gelezen waar het eigenlijk over ging??