donderdag 15 oktober 2009

M. The story continues

Weet u nog dat ik in januari schreef over M., dat ik haar terugwilde?
Ik heb haar natuurlijk nooit meer gebeld. Nee zeg, als iemand niet heel graag mijn huis wil schoonmaken, laat dan maar zitten.
Dus ik deed het schoonmaakwerk gewoon weer zelf. Of zelf niet, dat laat ik in het midden. Maar hoeveel geld ik wel niet heb uitgespaard!
Een week of drie geleden brak het moment aan dat ik toch weer eens overwoog iemand in te schakelen. Lees: ik keek rond in ons huis met mijn handen in het haar en terwijl ik happend naar adem een panic-attack probeerde te onderdrukken surfte ik naar marktplaats.nl om te gaan grasduinen in de rubriek hulp in de huishouding.
Al snel leek het erop dat ik iemand had gevonden. Laat ik haar S. noemen. Ik reageerde op haar advertentie op marktplaats en er ontstond de volgende mailwisseling.
Leest u mee?

Bedankt voor uw reactie, ik heb nog tijd om schoon te maken.
Is het handig om even een kennismakingsgesprek te plannen?
Vriendelijke groet,
S.
---------------------------------------------------------------------------------------
Ja, dat is misschien wel een goed idee? Haha, dan krijg je even een
indruk van waar je in terechtkomt. We zouden in elk geval heel blij
zijn met je hulp. Ik probeer het allemaal zelf te doen, maar sinds ons derde kindje is geboren
(nu bijna andehalf jaar geleden) en ik een eigen bedrijfje ben gestart, komt er
steeds meer de klad in...
Ik ben bijna elke ochtend thuis, zeg maar wanneer je langs wilt
komen..
Groet,
Yvon
----------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Yvon,
Is het goed dat ik do morgen even langs kom? Ik durf in het begin van
De week niets te plannen omdat mijn 2 meiden ziek zijn (griep).
Komt jou dit uit?
Groeten S.
----------------------------------------------------------------------
Ja, dat is goed. Uur of 10?
Groet,
Yvon
----------------------------------------------------------------------
Ja dat is prima.....wat is je adres?
Groet,
S.
---------------------------------------------------------------------
Oeps ik doe heel dom! Ik ben er donderdag helemaal niet!
Woensdag of vrijdag kan wel..en anders volgende week?
Laat je me weten wanneer jij kan?
Sorry!
groet,
Yvon
-----------------------------------------------------------------------------------
Woensdag kan ik wel maar dan heb ik mijn eigen dochtertje van 1 jaar en het
dochtertje van mijn vriendin waar ik op moet passen. Is het een probleem dat ik ze dan mee neem????
Vrijdag kan ik ook maar dan zit ik met hetzelfde probleem.....mijn oudste van 5 moet ik dan meenemen, en de jongste.
Laat maar even weten wat je hiervan vind.
Groeten S.
---------------------------------------------------------------------------------------
Woensdag is prima, neem de kindjes maar mee hoor! (Mijn dochtertje van 1 is
ook hier) Zo lang hoeft het ook niet te duren denk ik?
Mijn adres is: bladibladibla
In principe dan tot woensdag (uur of 10?)
groet
Yvon
Dus toen werd het woensdag. Ik had voor de vorm en het fantsoen een beetje de keuken opgeruimd, koffie én thee gezet, ik was er helemaal klaar voor. Maar wie er kwam, geen S.
’s Avonds mailde ik haar:
Er is blijkbaar iets tussengekomen? Is ook niet handig dat je mijn
telefoonnummer niet hebt. 06 bladibla
Bel of mail je me voor een nieuwe afspraak?
groet,
Yvon

En dat was het. Dit laatste mailtje verstuurde ik op 5 oktober, zo’n tien dagen geleden dus.
En niets meer gehoord. Niets. Stilte. Moet ik me zorgen maken? Is er iets vreselijks gebeurd? Is ze onderweg hiernaartoe verongelukt? Heeft zich een fatale computercrash voorgedaan in huize S.? Had ze gewoon ineens geen zin meer?
Ik weet het niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit weten.
Er zat niets anders op: ik moest opnieuw op jacht. En vond: S2. Een slecht voorteken natuurlijk, maar dat zie ik nu pas. Ik regaeerde op haar advertentie en daarna ging het zo:
Hallo Yvon
Ja, ik heb nog wel ruimte op de dinsdag om de twee weken
ook wel op de donderdag hoor, als dat beter uitkomt
bent u zelf ook thuis of krijg ik een sleutel zoals ik krijg bij de meeste mensen waar ik werk
groetjes S2
-----------------------------------------------------------------------------
Donderdag komt me het best uit! Ik werk thuis, ben dus aanwezig, maar zal
Je niet voor de voeten lopen hoor!
Wat spreken we af? Donderdag 29 oktober beginnen?
Groetjes,
Yvon
Ik dacht dus: ik zeg 29 oktober, de donderdag ná de vakantie, want misschien dat ze ín de vakantie niet zou kunnen. Want zo ben ik hè, altijd meedenkend en rekening houdend met een ander. Krijg ik het volgende mailtje terug:
hallo
dan is het herfstvakantie voor de kinderen
ik heb er zelf ook 3 hahha
kunnen we dan een week later afspreken, dus na de vakantie
groetjes

Huh? Vreemd. Maar goed, wat maakt het uit, ik ga haar tenslotte niet betalen om slim te zijn.

Ik reageerde met:
Nee, 29 oktober is na de herfstvakantie, toch? Herfstvakantie is komende
week, van 17 t/m 26 oktober. Daarom zei ik de 29e :).

En dat was het.
Stilte sindsdien.
Wat doe ik fout?
Na M. is het alleen maar erger geworden, tegenwoordig haken ze al af voor ze een stap over de drempel hebben gezet.
En intussen stapelt de zooi zich maar op hier. Want ik dacht: help is on the way, en hoe zal ik het zeggen, dat wakkerde het poets-vlammetje in mijzelf niet echt aan.
Probeert iets of iemand mij hier iets duidelijk te maken?

17 opmerkingen:

Mireille zei

Valt de school van haar kinderen misschien onder regio zuid ? Die hebben een week later vakantie.

Heeft je vriendenkring/familie geen hulp die ook bij jou zou kunnen ? Kun je gelijk aan hen vragen of ze goed zijn.. ;)

gewebkijk zei

dit is zo absurd, dit moet wel waar zijn... :(

Door zei

Ik zit ook te twijfelen... zal ik wel of net weer een hulp in de arm nemen? Maar als ik jou stukje lees, denk ik maar weer: ik doe het zelf wel. En dan maar niet mijn make up kunnen bijwerken in een badkamertegel:-)

Nicolekebolleke via iPhone zei

Vreemd zeg?
Ook typisch dat t je twee keer op rij gebeurt.
Als wij n huis hebben en geen appartement meer wil ik ook n hulp. Het liefste ook iemand die strijkt. :-)

Soes zei

Als het mij boven mijn kop groeit dan komt er een hele lieve vriendin mij redden... en anders schakel ik mijn kinderen in: Hé, jij daar, pak aan en ruim op. In het kader van "De vervuiler betaalt."
En af en toe help ik mijn vriendinnetje dan weer. Da's heel gezellig hoor.

Natasja zei

Ik kan je helaas niet helpen. Ik heb in een jaar tijd ook vier poetsdozen (nee, niet boos worden, interieursverzorgsters van Nederland, dit waren echt dózen) versleten.

Het ergste dat me overkwam was dat eentje netjes melden dat ze over een paar weken zou gaan verhuizen. Vervolgens heb ik haar nooit meer gezien of gehoord. En ik had dus geen nieuw adres ofzo. Zo ga je toch niet met mensen om?!!

Anoniem zei

Yvon, mijn schoonmaakster komt wel, maar maakt niet geod schoon!!! En als ze komt, iedere donderdagochtend, gaat ze eerst de krant lezen (in de bazin d'r tijd!) en koffie drinken!!! En ik, bazin, ben zo'n schijterd dat ik er niets van durf te zeggen! Waarom niet, vraag je je af; nou, omdat ze helemaal onder de tatoes blijkt te zitten, een grote herdershond heeft, ruzie heeft met alles en iedereen, een zoon heeft die een behoorlijk strafblad heeft, en een man die boos werkeloos zit te zijn. En dan vraag je je af; waarom heb je haar dan aangenomen?? Ja...er zijn van die dingen waar je pas later achterkomt.
Ik ben altijd blij als ik thuiskom dat onze spullen er nog staan!
(beetje overdreven hoor) :-)
Liefs Muts Moniek

Edje zei

ik heb een Poolse schoonmaakster die geen woord Nederlands spreekt. Als ze binnenkomt vindt ze het elke week weer nodig om hele verhalen tegen me te vertellen. In het Pools. Waar ik echt geen bal van begrijp. Ze spreekt een héél klein beetje Duits en schrijft ook fonetische briefjes. En ik schrijf dan dus ook zo terug: 'Anna, bitte straichen und fenster putzen'. En dat begrijpt ze.

Vrienden van ons hadden een mooie grote bos rozen gekregen op lange steel, en hadden een briefje gelegd voor het Filippijnse schoonmaakechtpaar dat zij hebben: 'please cut the roses'. Dus wat doen de Filippijntjes? Ze knippen alle koppen eraf en gooien die in de vuilnisbak, en laten de stelen in de vaas staan!!

sanneke zei

De bond van interieurverzorgsters heeft jou te boek staan als persona non grata. Zodra iemand er over denkt bij jou te komen poetsen krijgt ze een brief in drievoud in niet mis te verstane verwoordingen dat er bij jou niet gepoetst mag worden. Helaas, helaas...

Na een jaar hulp in huis gehad te hebben (ik moest wel, kon niet lopen), ben ik echt zo blij, zo blij dat er nooit meer zo'n miep over de vloer hoeft te komen hier! Ik heb mijn vrijheid terug! En mijn troep, dat ook, maar ach, zo hard werkten die dames nou ook weer niet.

Geert zei

Ik heb een boek gekocht van een Groningse: toen ik even haar "Alle advertenties" checkte, zag ik dat ze zich ook aanbood als Poetskoningin.
Moet ik je die link even sturen, buiten deze blog om?

pien zei

wij hebben een suuuperlieve megagoeie poetsmevr!
via marktplaats.
geeen koffie geeen krantje, alleen maar lief, en hard doorwerken.
komt altijd, belt even als het suikerfeest wel of niet op maandag is.
suuper!
[helaas, we gaan verhuizen..]

Mammalien zei

Ja, overduidelijk een vingerwijzing dat je het zelf moet doen. Maar trek je er niks van aan en blijf zoeken (-:

Herma zei

En ik altijd maar denken dat met een werkst... interieurverzorgster in huis al je problemen tot het verleden behoren! Wat een ellende. Aan de andere kant, stel dat je ze al had aangenomen...
Ik denk zelf ook dat het komt doordat het tegenwoordig heel gewoon is om alle contacten via e-mail te laten lopen. En die afspraken zijn blijkbaar toch te vrijblijvend. Hoeveel spullen ik via de mail al niet verkocht had op marktplaats... In het echt zijn ze onlangs in een grote tas naar de kringloop gegaan.
Maargoed. Wat ga je doen, toch maar weer zelf met een emmertje sop het huis door?

Nicole zei

Interessante briefwisselingen, die toch veelbelovend beginnen!

Misschien moet je iemand hebben zònder kinderen?! Dat lijkt een gemeenschappelijke factor bij beide s-sen.

Joeltje zei

Manlief zou gek gaan, adressen uitgewisseld met boeven.. dat zou hij roepen. Ik wil er soms één maar ik ben een betweter, want ik poets altijd beter. Dus doe ik alles zelf. Soms met tegenzin maar vaak ook niet. Veel goedkoper dan een therapeut en op mij hetzelfde effect. Helaas heeft Mister T. een hekel aan 'n poetsende mama.. dus komt het er niet altijd van.

En hier help ik je dus helemaal niet mee hè. Want geen antwoord op je vraag. Maar helaas, dat heb ik ook niet.

Toet zei

Jee, wat onhandig zeg allemaal. Heel apart ook...
Ik wil ook een poets.
Ik kan het zelf niet.
Of zou het wil niet zijn? ;-)

Wat betreft die SHkaartjes op mijn blo; check je mijn reactie daar even? Dank!!

NoeKs blogt... zei

Het rare is dat ik er altijd als een berg tegenop zie: poetsen. Maar het kan toch wel lekker opruimend werken. Als ik het zou uitbesteden zou ik me denk ik irriteren aan het afbellen (net als je echt echt zelf geen zin hebt) of dat het niet op jouw manier gepoetst is.
Dus ik blijf zelf maar poetsen...