donderdag 10 december 2009

Koud hè?!

Ik voelde me niet helemaal lekker gisteren. Ik had een beetje hoofdpijn en was een beetje misselijk. Maar voornamelijk had ik het heel erg koud. Zo koud, dat ik op een bepaald moment als vanzelf naar de thermostaat liep. Alwaar ik constateerde dat de verwarming het niet deed. Want als ik de thermostaat hoger zette, verscheen er geen vlammetje in het beeldscherm en dat gebeurde anders altijd wel. Wist ik. Dacht ik.
Ter controle voelde ik aan de dichtsbijzijnde radiator en inderdaad: koud. Paniek maakte zich van mij meester. Ja hoor! Voel ik me een keer niet lekker, is de verwarming kapot! Heb ik weer!
Dus ik belde onmiddellijk met het verwarmingsbedrijf, waarvan hier vorige week nog een servicemonteur was geweest voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Of er wel zo snel mogelijk iemand kon komen, want het was hier zo verschrikkelijk koud!
Inmiddels droeg ik twee truien over elkaar en ook Bo en Merlijn, die thuis waren in verband met de zoveelste margedag, hadden onder luid protest hun dikste truien aangetrokken. Terwijl Loïs lag te slapen in de box onder een extra wollen deken, probeerde ik mijn ingewanden op temperatuur te houden met een pot hete thee. Van tijd tot tijd blies ik demonstratief in mijn handen.

Een paar uur later, ik was bijkans bevroren, ging dan eindelijk de bel. Klappertandend deed ik open, met mijn sjaal hoog over mijn oren getrokken. (Ik had nog net geen handschoenen aan.)


‘Zo, dus u heeft hem weer aan de praat gekregen?’ vroeg de monteur. En voegde daar aan toe - waarschijnlijk omdat ik hem vrij onnozel stond aan te kijken: ‘Het is hier best lekker warm, toch?’
‘Vindt u?’ vroeg ik schaapachtig.
We liepen naar boven en samen keken we op de thermostaatklok, die aangaf dat het in de kamer 21 graden was.
Huh?
Voor de vorm (of misschien om mij verder gezichtsverlies te besparen) ging de beste man toch nog maar even de ketel inspecteren. Er kon een kleine storing zijn geweest? Ik liep achter hem aan, me op mijn allercharmantst alvast uitputtend in excuses.
Nja. De ketel deed het gewoon. Niks aan de hand.
Zo genant! Ik kreeg het er warm van.

En in die zin was het bezoek van de servicemonteur toch niet helemaal voor niets.

17 opmerkingen:

sanneke zei

Arme kinders, met 21 graden in hun dukke wollen truien moeten lopen... En jij, heb je je innerlijke termostaat al hersteld?

Zeeuwse Mama zei

Hahaha, o werkelijk gewéldig! Maar ik kan me je genante gevoel zo voorstellen ;-)

quirk zei

Hahaha, meid, heb je een mexicaantje te pakken? Beterschap!

Mammalien zei

Kou is het meest ellendige wat er is. Vooral in huis. Brrrrrrrrrrrrrrrr.

Roelien zei

Volgens mij ben je heel ziek, autochtoon of allochtoon, een griepje in ieder geval! Nee, een griep.
Beterschap en sterkte, groet Roelien

NOVY zei

Voel me vandaag weer tiptop hoor!

Repel zei

En toen hen je je eigen temperatuur gemeten en nu lig je in bed met griep....toch?

Natasja zei

Haha, blij dat je je weer beter voelt!

Nicoleke zei

Hahaha... die monteur moet ook gedacht hebben...

Door zei

Haha, wat een verhaal! Blij dat je het toch warm kreeg in the end..

Herma zei

Hahahaa! Ik zie het helemaal voor me. Begeef je je als argeloze monteur ineens in het hol van de licht gestoorde vrouw met haar zielige kinderen. Allemaal in dikke truien! HAAHA! Je hoort 'm denken: mmmmkee, slowly backing up, slowly backing up... Als ik kalm blijf, vallen er geen slachtoffers!
(of slaat mijn fantasie nou teveel op hol)

NOVY zei

@Herma: Licht gestoorde vrouw?! Licht gestoorde vrouw?
Ja. Oh. Dat ben ik.

rudy kaals zei

Haha grappig! Dat van die kou kan ik helemaal begrijpen.. hoewel hier nu een heerlijk zonnetje schijnt. Ik ga maar eens terrasje opzoeken :)

Astrid zei

gheghe.

Toet zei

Moet erg lachen om jou
en om reactie van Herma.
:)

Vita zei

Er is weinig erger dan tot op je botten koud zijn. En ik pleit voor een thermostaat die naast vlammetje ook nog een standje "ja ik doe het, maar dat merk je nog even niet" heeft. Het internationale symbooltje voor 'man' of zo.

NOVY zei

@Vita: woehaa!!! Jij snapt het helemaal. Een briljant idee!