zondag 27 december 2009

Nooit eindigend verhaal

In 1984 ging ik met mijn vader, zijn vrouw en mijn halfzusje een dagje naar Amsterdam.
Beter zeg ik: met mijn ‘oom en tante’ en hun dochter T. – want van bovengenoemde cruciale bloedverwantschap was ik destijds nog niet op de hoogte.
Enfin en hoe dan ook, het was een geweldige dag.
Zo’n dag met een gouden randje.

Ik vond Amsterdam fantastisch, de zon scheen en alles wat we deden staat in mijn geheugen gegrift.
Eerst gingen we naar het Rijksmuseum. Daarna naar de McDonalds. Waar ik – in tegenstelling tot T. die de hele ochtend had lopen stuiteren van opwinding: ‘we gaan naar de Mác. Dónalds!’ (extra grappig nu ik bedenk dat T. tegenwoordig de meest verstokte vegetariër is die ik ken) - nog nooit van gehoord had (in het Noorden hadden we alleen de Wimpy) en mijn eerste 6 stukjes mcNuggetskip van mijn leven at.

Na het bezoek aan McDonalds gingen we naar de Bijenkorf en daarna naar de bioscoop, voor The Neverending Story.
(Het Rijksmuseum, de Macdonalds en The Neverending Story horen sindsdien in mijn beleving onafscheidelijk bij elkaar. Maar dit terzijde.)

Die film dus hè, die maakte zo’n indruk op me, zelden heb ik zo gehuild in de bioscoop als toen. Toen dat paard in het moeras verdronk!
Een paar jaar geleden zag ik ergens in een winkel de DVD liggen en kocht hem. Met het plan om als Bo en Merlijn oud genoeg waren (een jaar of 11, 12?) de film met hen te gaan kijken. En te hopen dat ze dan net zo onder de indruk zouden zijn als ik destijds.

We keken de film vanmiddag. Een beetje eerder dan ik in mijn hoofd had, inderdaad. Maar ach: Bo is bijna 8. En 8 is toch het nieuwe 11?
In elk geval is ze oud genoeg om de ondertiteling te kunnen lezen.
Voor Merlijn vertaalden we het af en toe, maar hij bleek ook prima in staat het verhaal te volgen. Dat dan ook niet al te ingewikkeld is. Even tot het concept doordringen dat een wereld vernietigd kan worden door 'het Niets' en de rest komt vanzelf.

Het was magisch. Ik vond de film 25 jaar na dato nog steeds leuk. De teleurstelling die ik zo half en half verwacht had bleef uit; Bo was volledig in extase en in volledige aanbidding van hoofdpersoon Atreyu (‘hij is zo knap hè mam’ – 8 is het nieuwe 11), Merlijn zat stijf tegen Henk aan, (die matching kerstbrunch-outfits!!!) en kroop af en toe onder zijn vaders arm als het te eng werd.
We zaten er helemaal in.
En we waren alle vier helemaal week, na afloop.

‘Ik wou dat ik even dat jongetje kon zijn,’ fluisterde Merlijn.
‘Ik wil ook zo’n boek,’ zuchtte Bo. ‘Met een harde kaft.’

'Kajagoogoo,' zei ik.




26 opmerkingen:

Caroline zei

Mooie film! Ik las eerst het boek (ik lees áltijd éérst het boek of het nu de neverending story of om Marley and Me gaat...) en zag toen de film; adembenemend gewoon!

Nicoleke zei

Ik zag hem een tijdje geleden ook nog eens. Ik was vroeger zo onder de indruk van die film!
Geweldig gewoon...
Emotioneel zelfs inderdaad..

Kwas hem alweer bijna vergeten.

iben zei

Oja! Prachtige film! En tijdloos, dat blijkt maar weer.

Susy zei

Oh god ja.
Die was geweldig.
God, ik was onder de indruk zeg.
In de bioscoop gezien ja.
En ik was ook een beetje verliefd op dat jongetje.

Nouja. Dat dus.

Neverending stooohooryyyyyy...lalalalalalalalaaa

kwan zei

Ik ga naar die DVD op zoek, want het is toch belachelijk dat ik hem niet ken!?!?

De McDonalds daarentegen en de Bijenkorf ken ik wel. En Amsterdam ook, gelukkig. :-)

ps. superschattige foto!!

Toet zei

Mooi.
En wat absurd eigenlijk dat je nu in retrospect al die jeugdherinneringen nog toe moet/kunt schrijven aan je bio-vader....

sanneke zei

Dat moet toch ook lang geleden zijn geweest dt je dat voor het laatst zei, Kajagoogoo. :)

Enne, hoi Henk en Merlijn! (zwaait vanuit Rumpt naar de twee mannen in matching kerstbrunch-outfits)

NOVY zei

@Caroline: jij leest áltijd eerst het boek? Is dat een principe of een neurose? :)
@Nicoleke: Nou inderdaad. Emotioneel. Ik heb het woord niet willen gebruiken, maar dat was het.
@Iben: Ja, prachtig. En tijdloos! *doet rondedansje in de kamer vanwege eerste reactie ever van Ibendebiben* :)
@Susy: ik denk dat jij ook ongeveer 8 was toen? Dus dat verklaart het dan wel.
@Kwangie: yep, belachelijk. :)
@Toet: Nou. Ik zou bijna zeggen: breek me de bek niet open.
@Sanneke: Haha, dat klopt. Er gaan af en toe decennia voorbij zonder dat ik het zeg.
Henk en Merlijn zwaaien terug. (Rumpt?)

Susy zei

Ja, ik was 9.
Dat was volgens mij mijn 2e bioscoopfilm.
De 1e keer was met school naar, ofcourse, Junglebook.

Ach hoe groen we waren...
*mijmert*

NOVY zei

@Susy: Mijn eerste bioscoopfilm was E.T.

Astrid zei

Is er een film van? Men, wat een eye-opener. Ik las alleen het boek. En opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. En.
Sjee. Ik vond het zo mooi.

Misschien maar beter dat ik de film niet gezien heb dan.

ps: ik zag vandaag een mevrouw in het scapino-pak! Ja. Ik herkende het meteen natuurlijk, haha. Maar vond het toch minder mooi als dat van O hoor. ja. Maar dat kan ook zijn omdat het een echte scapino-mevrouw was in dat pak natuurlijk...

NOVY zei

@Astrid: is er ook een boek van joh? Oja, dat zei Caroline al. Bij nadere inspectie van de foto van Olief vond ik de jas ook mooier dan de Scapino look-a-like.

Natasja zei

Ooh, mag ik 'm lenen? Ik heb alleen het boek gelezen. Way back... ik vond het gewéldig!

Vita zei

Ach ja, wat zwijmelde ik bij die film. En hoe kroop ik bij mijn ouders weg vanwege het Niets. Mijn crush betrof overigens niet de Held, maar die meisjeskoningin. Stiekem voor de spiegel een ketting met steentje over mijn voorhoofd hangen.

Nou ja, ik heb in elk geval nooit Annie willen zingen bij de Mini Playbackshow.

Cisca zei

Ja hier nog eentje die alleen het boek kent.
Maar ja, die film, die is natuurlijk duidelijk van voor mijn tijd... ;-)

Toaske zei

Nog niet eens zo heel lang geleden heb ik het boek gelezen. De film heb ik volgens mij nog nooit gezien.
Ik word trouwens vooral getriggerd door de eerste zinnen van je logje. Heb je daar al ooit over gelogd? Niet dat ik nieuwsgierig ben hoor. ;-)

NOVY zei

@Toaske: nee, nooit over gelogd. Misschien doe ik dat ooit nog. Maar het is nogal een lang verhaal :).

Tienke zei

ik heb al zo lang niet gecomputerd, en dan lees ik dit vandaag! (psych!). En ik herinner me dat ook nog heel goed, maar je bent vergeten dat je toen je naar het toilet ging Andrew Ridgeley tegenkwam en met een handtekening terugkwam! Wat was ik jaloers ( en goedgelovig). Aloha, liefs voor jullie, mijn camera brak dus de kesrtkaart heb je nog tegoed.

NOVY zei

@Tienke: Ha die T.! Geweldig, ik wist wel hoe ik je kon lokken! (Ik miste je al een tijdje...) Andrew Ridgeley? Deed ik dat? Heb ik op de wc in de bioscoop (of in het Rijksmuseum of in de McDonalds?) zijn handtekening gefaket en ben jij daar in getrapt?
Wat lollig.
Looking forward to next year's kerstkaart!!
X

Jack0 zei

> nooit over gelogd. Misschien doe ik dat ooit nog. Maar het is nogal een lang verhaal :).

Nee joh niet doen, bewaren voor een boek, en dan een film!

Joeltje zei

Ik heb 'm nog nooit gezien. Misschien komt dat omdat mijn zus 'm geweldig vond. Daarom moet ik gedacht hebben dat 't een film voor debielen was. Want dat dacht ik vroeger. Als zij 'm leuk, kon ik dacht vast niet vinden. Jetzt bin ich mahl gespannt. Kijken of ik eerst 't boek 's kan uithalen in d'n bieb hier.

En ik ben dus niet de enige met een.. euh.. ongebruikelijke familie. Ach ja, je hebt d'r zelf niet voor gekozen hè. Je krijgt 't gratis bij jezelf.

NOVY zei

@Jack0: is misschien en beter idee, ja.
@Joeltje: het boek schijnt nog mooier te zijn dan de film, daarvan heb ik me inmiddels laten overtuigen door menigeen. Klopt: geen gebruikelijke familie. EN toch ben ík zo gewoon! Net als jij :). Hoe kan het hè?

Repel zei

wat een schitterend logje....ik ga de film ook ens aan Oudste laten zien. Die's nu ook 8. Het nieuwe 11, wat mooi gezegd :-)

Judith zei

Noah Hathaway heette hij en mijn vriendin en ik (toen een jaar of twaalf) kochten speciaal de Duitse Bravo omdat hij daar zo vaak in stond :-)

NOVY zei

@Judith: wauw. Dat weet jij dan weer!

quirk zei

Ja, die, The Dark Chrystal, Labyrinth, Ronja de Roversdochter en De Gebroeders Leeuwenhart. Elk kind moet die een keer gezien hebben.