zondag 8 november 2009

Plantsoenloop, editie 52

Kijk, ik heb niet zo veel met sport.
Bo wel.
Bo is er goed in, ze is lenig, sterk en snel (we weten nog niet zo goed of we haar op tennis moeten doen, op turnen of op atletiek? Waar is het meeste geld mee te verdienen? Wat zou u adviseren?) en koppelt aan al dit talent ook nog eens de juiste mentaliteit: ze wil winnen.

Gisteren was er de jaarlijkse hardloopwedstrijd in ‘ons’ plantsoen, waar de school van Bo en Merlijn sinds jaar en dag een eigen evenement van maakt, door middel van een gezamenlijke inschrijving en het uitdelen van schoolt-shirts en met een eigen hoofdkwartier waar ranja en broodjes knakworst te halen zijn.
‘Ik wil een beker, mama,’ zei ze toen we haar deelnameformulier invulden. ‘Ik ga gewoon zó hard rennen dat ik win.’ En ze zei dit met zo veel overtuiging dat ik haar zondermeer geloofde.
Henk, zelf ook een hardloper, zou met haar gaan trainen in de herfstvakantie.
Maar toen brak ze haar arm.
Dus van dat trainen kwam niet zo veel terecht - hoewel er toch nog twee keer even is geoefend.

Daar stond ze, gisteren, vooraan in het vak.
Het startschot klonk en wég was ze. Samen met honderden anderen. En ik was - absurd natuurlijk - ineens zo zenuwachtig, ik stond te trillen op mijn benen. Kom op meisje, dacht ik. Kom op, je kunt het.
Na een minuut of vijf kwam het kopgroepje achter de bomen vandaan. En Bo zat erbij!
Ze perste er op het laatst nog een sprintje uit ook.
En toen was het ineens wat onduidelijk. Was ze nou als derde of als vierde meisje over de streep gekomen?
Na controle van de chip bleek dat ze niet bij de prijswinnaars zat.
Geen beker.
‘Ik denk dat je vierde bent geworden’ zei ik.
‘Vierde is stóm!’ Ze was ze zo teleurgesteld. En ik ook. (Vóór haar, niet ín haar natuurlijk; ik was echt retetrots. Op mijn meisje, dat zo hard had gelopen. Met haar gipsarmpje.)

Gisteravond verschenen de uitslagen op internet.
En daar stond het, zwart op wit.
Vierde.




En weet u, vierde is inderdaad stom.
Maar ook heel knap.
En als troost stond er een hele stoere finishfoto online:




Voor u me kunt beschuldigen van oudste-kindverheerlijking: hulde ook voor Merlijn, die zijn persoonlijke record met maar liefst een hele minuut verbeterde. Hulde voor Henk, die in de categorie 45+ op de 4 kilometer een hele respectabele tijd neerzette. Hulde voor alle andere deelnemers en deelnemertjes, die er met z'n allen een sportief gebeuren van hebben gemaakt. Hulde voor het weer, omdat het ondanks alle onheilsvoorspellingen gewoon droog bleef.
Oja. En hulde voor mijn chocoladetaart.

17 opmerkingen:

Mammalien zei

Hulde!

Stiekum nog wat traantjes weg staan pinken? (-:

Mijn oudste zit op tennis. Waarschijnlijk foute keuze. Hij is lenig, sterk, kan klimmen en duiken. Maar met dat racket en die bal, dat is nog niet zoveel. Als je niet zo goed kijkt kan het ook honkbal zijn. Of ballet.

Door zei

Super! Hulde ook aan jou, voor het leuke verslag. En ik zou het kind op tennis doen, als je dat leert, heb je daar je hele leven plezier van. Het is bovendien een socialere sport dan turnen (ik kan het weten haha). Atletiek vind ik gewoon niks. Maar dat is persoonlijk. Succes met de keuze.
Oh ja, nog een reden; tennisleraren zijn vaak heel leuk:-)

Susy zei

Is ze lening?
Wanneer moet je haar terugbetalen?

esther zei

Ik zou turnen doen. Tennis kun je altijd nog leren en balgevoel kun je ook op straat of op de camping oefenen. Maar op je 30ste nog op turnen gaan, dat doet niemand. Het scheelt echt enorm als je sterk bent met turnen, en bovendien word je er nog sterker van.

NOVY zei

@Mammalien: Bijna.
@Door: ik vind atletiek wel leuk. Was vroeger zelf ook goed in verspringen. Tennis daarentegen vond ik dan weer vreselijk. (Later vond ik het wel leuk)
@Susy: Tsjongejonge, heb je lol? Ik heb het al veranderd, ja! Tsk.
@Esther: Persoonlijk lijkt turnen me een regelrechte ramp. En bovendien vrij slecht voor je lichaam?

quirk zei

Tennis. Daar valt het meeste geld te halen, en ach, als ze het daar dan zelf niet mee verdient heeft ze nog een goede kans daar een rijke vent op te pikken.

Inge zei

Tennis, daar heb ik spijt van dat ik het nooit heb geleerd. Zelfs met Wii snap ik nog niets van de regels. En het lijkt me best leuk om nu eens met een vriendin te gaan doen, maar als ik het dan eerst nog moet gaan leren..

Enne is dr arm nu 10 cm langer? Rennen met een gipsarm?!

gr muts Inge

Anita zei

Wat stoer zeg, zo'n sportieveling...rennen met een gips-armpje en nog 4de worden ook! Van mij zou ze de sportiviteitsprijs krijgen!

baasbraal zei

Ik sluit me daar bij aan! Moet je nagaan hoeveel extra gewicht ze daarmee heeft moeten meetorsen. Bovendien ben je uit je evenwicht als je een gipsarm hebt......... Eigenlijk was ze gewoon eertse!

Natasja zei

Goed hoor! Wel jammer dat er Mekkering staat. Daar zou ik wel van balen.

esther zei

Tja, uiteindelijk is elke sport die je op serieus wedstrijdniveau gaat beoefenen slecht voor je lichaam. Het heet niet voor niets een tenniselleboog.
Even een overzichtje ;-)
tennis: schouder en elleboog
turnen: rug (overstrekken)
.
.
etc

Nicole zei

Hartstikke goed! Je kunt zien dat ze zich de benen uit het lijf rent.

En vierde is een stuk beter dan, bijvoorbeeld, laatste. En ik kan dat weten...

Soes zei

Zonder dat gipsenarmpje was ze vast derde geweest.
Zeker weten. Wat weegt zo'n ding wel niet?

Susy zei

Ohja, zeker heb ik lol.
As a matter of fact,
ik kom nu nét, 2 dagen later,
pas uit mijn hysterische lachbui.

Hmmm.

Dus.

Nee, maar leuk.
Die loop.
Die van mij lopen ook vaak.

Susy zei

Nee serieus, Yvon.
Met recht trots!

Toet zei

Stoer hoor, met gipsarm vierde worden!
Kom er nu pas achter waar je woont. Ik denk in buurt van Plantsoen waar ik ooit vlak bij woonde. Leuk man! Ehm.. vrouw.

ricardo leo zei

Heeft u een lening? Bent u op zoek waar je een lening te krijgen? Heb je geprobeerd om elke vorm van lening te krijgen? gelden dan nu bij? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) als u wilt een betaalbare lening te krijgen. Lening wordt hier aangeboden tegen een zeer lage rente van 3%. Contacteer ons nu indien u geïnteresseerd bent.