woensdag 28 september 2011

Help, mijn wasmachine stinkt


Sinds een aantal weken komt er een vieze geur uit onze wasmachine. Het begon met een wat muffig luchtje, dat langzaam maar zeker steeds penetranter werd en inmiddels echt niet meer te harden is.
Nou kan ik kan best goed onderscheid maken tussen echte problemen, huis- tuin en keukenproblemen en luxeproblemen, maar dit valt overduidelijk in de eerste categorie.
Haha, grapje. In de middelste natuurlijk.
Ik dacht ik laat u even schrikken.
Haha.

Goed.
Waar het precies naar stinkt? Nouja, gewoon. Naar natte tent. Naar vuilniszak. Naar riool. Naar een combinatie van die dingen. Alsof er een schimmelende sok in de afvoer zit. Of de kat van de buren, die al drie maanden niet is gesignaleerd.
Maar nee: er is geen sok en ook geen kat, althans, niet zo ver als mijn arm reikt.
Dus. Wat doet de moderne vrouw als zich een huishoudelijk probleem voordoet?
Dan gaat ze googlen. En dan blijkt er gewoon een forumdiscussie online te staan met de titel: ‘Help mijn wasmachine stinkt.’ Ha!
Begerig nam ik alle tips en adviezen ter harte.
Zo liet ik eerst de wasmachine – leeg – draaien op 95 graden met een vaatwasmachinetablet. Daarna liet ik de wasmachine – leeg – draaien op 95 graden met een scheut chloor.
Ik boende het zeepbakje.
Ik sopte de rubberrand.
Ik reinigde het filter.
Ik liet nogmaals de wasmachine – leeg – draaien op 95 graden, maar nu met een liter azijn.
En daarna liet ik het deurtje van de trommel openstaan. Want dat was héél belangrijk, volgens de autoriteiten op het forum. (Ik doe dat geloof ik altijd, maar dit terzijde.)

Het hielp allemaal niets.

Dus toen belde ik mijn moeder maar. Wat een vrij wonderlijke conversatie opleverde.
'Mam, mijn wasmachine stinkt.'
'Je bedoelt zeker je afwasmachine?'
'Nee, ik bedoel de wasmachine.’
'Nou, ik denk toch echt dat je je afwasmachine bedoelt, want dat heb ik ook wel eens. En mijn wasmachine stinkt nooit.'
(???)
'Ehm. Nee. Ik bedoel de wasmachine. Was. Machine.'
'Oh. En weet je zeker dat je het je niet verbeeldt?'
'Nee! Ja! Dat weet ik zeker, ja. Maar laat maar zitten.'
Het is echt een illusie om te denken dat je met een moeder van tachtig vrijelijk kunt putten uit honderden handige tips uit grootmoeders tijd. Dat je je eigenste Klazien uit Zalk bij de hand hebt, zeg maar. Niets is minder waar, in mijn geval.
Even een klein zijspoor - ik vind dat dus echt niet kunnen hè; dat mijn moeder nadat ik het ouderlijk huis verliet ineens allerlei dingen ánders is gaan doen. Zo leerde ik bijvoorbeeld van haar dat je aardappels schilt met een mesje. Want dunschillers, dat was maar niets. Sta ik dus een keer aardappels te schillen terwijl ze op bezoek is, zegt ze: 'Wat doe je dat onhandig zeg, dat moet je gewoon met een dunschiller doen.'
Nondeju!
Of ik sta boerenkool te maken – met bloed zweet en tranen om het voor mijn kinderen net zo lekker te maken als ik het vroeger thuis kreeg – en dan zegt ze doodleuk: 'Wat een werk. Ik doe dat altijd gewoon met puree uit zo’n pakje.'
NIET WAAR! NIET WAAR! DAT DOE JIJ NIET MET PUREE UIT EEN PAKJE! DAT DEED JIJ NOOIT! JE SCHILDE GEWOON TWEE KILO AARDAPPELS MET EEN AARDAPPELSCHILMESJE!
Tss, dat ontwikkelt zich maar door.

Afijn. De stank. Die trok inmiddels door het hele huis. Niet alleen in de berging en het halletje, maar ook via het trappenhuis naar boven.
Stapelgek werden we ervan.
Gisteren was ik het ineens helemaal zat en broedde een briljant plan uit.
Henk merkte het meteen toen hij thuis kwam. 'Hee!' riep hij uit. 'Je hebt het probleem opgelost! Ik ruik niets meer! Hoe heb je dat gedaan! Vertel!'

Ja. Goed hè.
Ik heb het deurtje dichtgedaan.

De was breng ik voortaan wel naar mijn moeder.

27 opmerkingen:

Quirk zei

Hahahahaha! Verdomme. Ik zat echt op een constructieve tip te wachten. Maar mijn moeder woont veel te ver weg voor de was.

sanneke zei

Fijn, zo'n moeder. Verbaast me nog dat ze je niet heeft gezegd dat je de was beter op de hand kunt doen, zoals zij vroeger. Maar aan de andere kant, dat is misschien wel de enige oplossing als je dat deurtje niet meer open wilt doen...

En poe hé, je bent on a roll! A blog roll!

Susy zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Herma zei

Vind ik mezelf toch weer googelend terug, op zoek naar de oplossing van andervrouws huishoudtrubbels... Ik vond daar goed nieuws verpakt in een tamelijk grimmig bericht:

Ik heb zeer veel werk gehad om mijn wasmachine schoon te krijgen. Alleen het enkele keren wassen op 95 graden met soda met een bijna lege machine was niet voldoende. Het bleek dat de drie schotten in de trommel, die hol zijn, van binnen vol met aangekoekte prut zaten. Dat ging er niet vanzelf uit. Dus heb ik deze prut eerst door de kleine gaatjes met een ijzerdraadje en een stuk elektriciteitsdraad met veel geduld los moeten maken. Daarna heb ik de machine nog 6 x laten draaien op 95 graden met soda en 2 x met azijn. Daarna heb ik het zeepbakje verwijderd en gereinigd. Nu pas is de machine schoon en heeft geen putlucht meer.

Nou zit je waarschijnlijk te po-pe-len om drie dagen met een stukje electriciteitsdraad in je trommel te gaan zitten poeren. In alle andere gevallen koop je denk ik het best een nieuwe wasmachine.

Ellen zei

Hahaa sory dat ik lach. Niet over die wasmachine maar om aardappeltjes en co.

Misschien een tip: De filter (onderin de machine meestal) eruit halen en schoonmaken. Ik weet niet welk merk machine je hebt, maar vaak zit er ook een slangetje in een vakje, waar soms kleine dingetjes in raken en dan zit er iets verstopt, dan gaat het naar *natte hond* (naar oud water dus) stinken. Een emmer water voor de machine zetten, slangetje eruit trekken en het kleine dekseltje eraf ...... en misschien eerst even een mexikaanse-griep-maskertje op je neus???

LEHTI zei

Laat je moeder lekker wassen en vraag dan gelijk of ze even zo'n lekkere pan boerenkoolstamppot voor je klaarmaakt. Want dat kan zij immers zo goed. Dan kan jij lekker met de kinders (en/of een goed boek) in het park genieten van het mooie weer.

Mijn wasmachine ging na vijftien jaar niet stinken maar gaf vlekken in de was. Met als gevolg dat ik nu allemaal roestvlekken in mijn handdoeken en lakens heb. Ook fijn.

Wat een heerlijk begin van de dag trouwens, dit blogje. Las het met een big smile. Meer van dit.

Dieuwer zei

Top!

PS. Wasmachine loshalen; sopje allesreiniger erin; even goed schudden, ook op de kop; leegschenken; proces herhalen; terugplaatsen.
En dan niet meteen die wítte was doen.
Dan ben je er een was of 7 helemaal vanaf.
Was ik.

jezebelle zei

dag dames dit is wasluis of zeepluis soda kan dit oplossen alsook azijn dit is meestal door teveel zeep te gebruiken alsook dat we vandaag de dag veel minder op hoge temperaturen wassen dus éénmaal in de maand op erghoge temperatuur wassen niet te veel zeep en af en toe een goeie scheut azijn en je hebt dan niet meer!! ik werk op een afdeling van de kringwinkels waar wasmachines ed hersteld worden dus ik ken dit probleem succes!!
groetjes Jezebelle uit vlaanderen

Susy zei

Haha!
Jij bent ook grappig.

Weet je wat ik stom vind?
Toen ik Olivia baarde dacht ik, nu kan ik éindelijk Vreselijk Moeilijke Hardnekkige Vlekken uit kleding krijgen.
Want dat konden alleen moeders, had ik al die jaren bemerkt.
Maar het lukt me nog steeds niet. Dus breng ik de probleemgevallen naar mijn moeder.

Maar soms doe ik alsof.
Want die oxi action-shit is best goed maar ik denk dat mijn moeder het fijn vindt om zichzelf op de borst te kunnen kloppen over haar vlekkenverwijdergedrag.
'Geef maar aan moesje', zegt ze dan. 'Die kan dat wel!'

Dus.

Wat is een dunschiller?

Inge zei

Zo had mijn moeder vroeger echt niets met strings en strapless bh's. Ze zei altijd. Joh, ze weten toch dat het er zit (als je zeurde dat er een randje onderbroek door je strakke jeans zichtbaar was) of je bh net niet machete met je racerback shirt. Nu is ze dus van de strings en allerhande variabele bandjes bh's geworden en ze kan zich die uitspraken echt niet herinneren. Loop ik nu dus al jaren voor ***?

Mammalien zei

Moeders leest mee??

Mammalien zei

En oja, MIJN afwasmachine stinkt... Daar heeft ze dus wel gelijk in...

baasbraal zei

Ja, die moeders (heft ogen ten hemel en klakt met tong)!! De mijne ging haar rijbewijs halen toen ik de deur uit ging. Ze was hardstikke oud! 45 jaar notabene!!!
Die tips vind ik erg vermakelijk. De wasmachine op zijn kop houden...wie wil je daar voor meenemen? 10x op 95 graden wassen, een nieuwe wasmachine kopen, allemaal leuke tips. Persoonlijk vind ik die van jou - het deurtje dichtdoen - eigenlijk nog wel het beste...

Corry zei

Waarschijnlijk gebruik je vloeibare wasmiddelen. Deze bevatten iets wat aan de binnenzijde van je trommel aankoekt waardoor er daarna vervolgens lekker veel bacterieen kunnen groeien. Hetzelfde gebeurd ook aan de binnenzijde van je manchet (grijze ding achter het glas) Als je de pech hebt dan kan dit schimmelvorming geven wat door het manchet heenkomt (zwarte vlekken) Ook kan het komen doordat je teveel wasmiddel gebruikt dan nodig is. Wasmachines van vroeger gebruikten vele malen meer water dan tegenwoordig en daar komt bij dat tegenwoordig alles geconcentreerd is. Tip: Gooi zo af en toe eens wat soda bij je was en minimaal 1 keer per maand een kookwas draaien. Vaatwasmachinegeurtjes kan je voorkomen door 1 keer per maand de machine leeg te laten draaiien met een speciaal daarvoor bestemd schoonmaakmiddeltje van sun. Poeder in het bakje gooien en het op een lang programma laten draaien.
Succes!

de Brassers zei

Ik heb geen tip voor je, maar leer wel een heleboel over een wasmachine schoonmaken cq schoonhouden. Alleen doe ik er denk ik pas wat mee als het te laat is. Jij in ieder geval succes met de was.

Nicoleke zei

Waar is Henk in dit verhaal? Ik bedoel.. bij ons thuis is het echt nog zo ouderwets dat ik nul af weet van dit soort klus-dingen...

En verder: haha. Erg moeten lachen om je log.. Keep 'm coming!!

Nicolet zei

ik heb het uiteindelijk weten te bestrijden door echt inderdaad vol te houden met de 90 graden wassen en dat doe ik elke maand a 6 weken wel een keer. Helemaal leeg laten draaien op 95 en daarmee is de geur voorgoed verleden tijd. Oja elke keer het manchet droogmaken als ik de machine niet meer ga gebruiken die dag. Want dat gaat anders ook enorm ruiken. Ik hoop dat je het opgelost krijgt, want elke keer je was bij een ander doen is wellicht beetje onhandig.

NOVY zei

Dank voor alle adviezen! :)

Elke zei

Hahaha de tranen rollen over mijn wangen van het lachen. Briljant! Ik ga je blog doormailen aan mijn moeder.

MaMarije zei

Herkenbaar probleem! Ik heb het opgelost door bij het mieleservicecentrum 2 heel dure potjes met - ik dacht - vaatwasmachineschoonmaakspul te bestelllen (nadat ik het probleem had uitgelegd). En toen was het godzijdank na 2x wassen op hoogste temperatuur en de inhoud van een potje in het zeepbakje opgelost.
Maar tjee, wat kan die lucht smerig zijn. En je was gaat dan ook zo muffig ruiken. Bah.
Hopelijk lukt het om het op te lossen...

Sophie zei

Oh wat heerlijk, ik dacht dat ik de enige was met een putlucht op de bovenverdieping! Mooi! Morgen aan de slag met soda en wat er allemaal meer is geadviseerd!

NOVY zei

@Sophie wasmachinereiniger van HG. Een tip die ik kreeg via de mail. Werkt fantastisch. Opgelost!

davincini zei

wat leuk schrijf je, ik heb je verhaal met plezier gelezen. Als je het goed vind zet ik het op mijn blog ( onder vermelding van je blognaam natuurlijk)

Anoniem zei

Stinkende was?

Gewoon drie tot vier keer een lege machine (stand witte/bonte was) op 90 graden laten draaien met in de machine een driekwart gevulde
(of volle) wasbol met een waspoeder voor de witte was. Let op: neem een waspoeder met een zuurstof bleekmiddel. Als het water in de machine zeer heet is schakel dan vervolgens de machine uit en laat het water een aantal uur (5 tot 6 uur)in de machine zitten. Zet vervolgens de machine weer aan en pomp het water weg. Herhaal dit zoals gezegd 3 tot vier achter elkaar. Vervolgens hoef je dit nog maar 1x maand te doen. Echt, het helpt, je was ruikt weer fris. Overigens gebruiken de hedendaagse machines te weinig water om het vuil en het wasmiddel goed op te kunnen lossen. Je hoort de laatste tijd dat men meer en meer zelf extra water via het spoelbakje toevoegt. Gewoon een kwestie van uitproberen.

Anoniem zei

Dank je voor die duidelijke tips allemaal. Trouwens ik had ook dezelfde probleem. Mijn wasmachine stinkt zo erg dat het niet harden is. Ga nu alles proberen wat jullie adveseren.

So

astrid ottes zei

Vetluis! Je hebt last van vetluis! Saskia Witteman noemde het onlangs nog in haar column.Maar wat je er aan moet doen... ik weet het niet meer. Verdrongen. Ik had ook eens vetluis nl.
Je hebt er geen bal aan, behalve dan dat je nu weet hoe het heet. Tja,sorry!

wasmachine reparatie Den Haag zei

hahahaha is het probleem al weg ?