dinsdag 13 september 2011

Min tien

Ik beschouw mezelf over het algemeen als een redelijk goed gelukt exemplaar van de menselijke soort, waar het de lichamelijke constructie en constitutie betreft; alles werkt (voorlopig) naar behoren.
Maar soms bekruipt me ineens een heel verontrustende gedachte: stel nou dat ik geboren was in een wereld waarin de bril niet was uitgevonden. Of voor 1500. Of gewoon nu, maar dan in een heel arm land. Dan was ik toch, alle ijdelheid ten spijt, behoorlijk gehandicapt geweest!
Misschien was ik wel verstoten door mijn stam, of veroordeeld tot een donkere tipi waar ik als mysterieuze geneesvrouw de mannen moest masseren na de jacht. Of misschien zat ik zielig in een hoekje rijstkorrels te pellen op de tast en bracht men mij eten.
Want - het is een van de best bewaarde geheimen van dit weblog en ik vergeet het daarnaast zelf vaak - ik ben namelijk nogal bijziend. Ik heb een afwijking van min tien. (Of min 9,75 eigenlijk, maar dat is praktisch hetzelfde.) Henk noemt me ’s nachts, als mijn lenzen uit zijn, zijn blinde kip. Wat weer overdreven is, want tot een afstand van drie centimeter zie ik heus heel scherp.
Nja.
Weet u dat ook weer.
Ik moet toch ergens over bloggen, nietwaar. Want behalve stokjes die zomaar in de lucht zweven gebeurt er hier niets spannends.



12 opmerkingen:

Terrebel zei

Jee! Ik heb links maar -3.75 en rects staat het oog op nul. Zonder contactlens in zie ik dus geen diepte. Voor mij is dus de hele wereld een stripboek...

Bij zwevende stokjes denk ik meteen aan de trick a stick uit het begin van de jaren '80... Een prachtig stuk speelgoed!

LEHTI zei

Iets over een langpootmug, zei je. het komt aardig in de buurt. Niks mis met die lenzen van je, als je overdag zwevende stokjes ziet. Of deed je de ontdekking pas toen je iets in je haar voelde kriebelen?

DharSon zei

Ik ben heeeeellll blij dat contactlenzen bestaan. (ben ook erg kippig -7 en -7.5)

Nicolekebolleke zei

Min fokking tien?!?!?!

Wow.

Jij mol.

Herma zei

Ja. Wat Nicollekebolleke zei.

sanneke zei

Oef, als jij lenzen eens per ongeluk uit wrijft (doe ik nog wel eens) mag je dus meteen alles op de tast doen? Nou ja, kan ook best interessant zijn.

runningrepel.com zei

Min hoeveel? Tjemig....blinde kip wil ik niet zeggen....maar het lijkt me verduveld lastig! Ik heb een bril maar kan overleven zonder...kan me voorstellen hoe moeilijk het is als je op dergelijke moementen geen snars ziet....

Lehti zei

'verstoten door je stam' 'rijstkorrels pellen'
LOL
Hoe kòm je er op? Laat die langpootmug maar zitten.

Inge zei

Jeetje dan ben jij nog erger gehandicapt dan ik! Ik heb de afgelopen jaren wel eens geklaagd dat ik eigenlijk ook recht zou hebben op een parkeerkaart. Ik zie ongeveer 10 cm scherp. Met -7,75 en -6,75

Toen ik nog harde lenzen had ben ik er onderweg (in de auto!) wel eens één verloren. Dat was heel eng.

sanneke zei

Rinke vroeg zich nog af of je met je bril of je lenzen -10 hebt. Geldt 't voor je lenzen, dan zit je wat je bril betreft waarschijnlijk op -12.

Susy zei

Typisch.
Want ik heb wat last van mijn ogen de laatste tijd.
Terwijl ik altijd zo prat ga op mijn goede ogen en er geen brildragenden zijn in mijn familie.
Maar ik heb de lettergrootte in Whatsapp al groter gezet en moet verpakkingen met kleine lettertjes op een halve meter van mijn ogen houden, anders kan ik het niet lezen.

Dus ik moet maar eens naar d'optiesjen.

Jij bent praktisch blind dus.
Goh.

Lehti zei

En toen was het stil aan het Novy front. . . .

Ze zou toch niet in een donkere tipi als mysterieuze geneesvrouw, mannen aan het masseren zijn na de jacht?
(lees = haar lenzen kwijt zijn)
Of zo.