zondag 15 januari 2012

Doe het niet! Onverstandig!

Het gaat meestal niet om de dingen die de mensen zeggen, maar juist om de dingen die men niet zegt. Een onderwerp dat ik hier bewust of onbewust heb verzwegen is onze mogelijke verhuizing naar Zwolle.
(Zwolle, Zwolle, ik vind het nog maar wat, hoor. Ik heb mezelf altijd gezien als een Big City kind-a-girl: Parijs, NewYork, Amsterdam, dat waren de steden waar ik zou wonen. En wat dat betreft is Groningen natuurlijk al een beetje sneu. Maar ‘Zwolle’? I mean, fucking Zwollywood? Zucht. Ik kom hier nog op terug.)

Dit was het plan.We zouden eerst ons huis verkopen en pas daarna gericht naar een nieuw huis zoeken. Dus voorlopig alleen maar op Funda kijken om ons te oriënteren, om te zien wat er zoal te koop is in Zwolle, met ons budget.
En dus niet alvast verliefd worden op een huis.
En al helemaal niet nog voordat ons eigen huis officieel te koop staat.

Nou.
Dat is mislukt dus.
We zijn verliefd.
Het zou ook eens niet.


Ik ga het adres niet noemen en het huis ook niet te precies omschrijven, want dan gaat u het natuurlijk snel voor onze neus wegkopen en dan zijn wij onze droom kwijt.
Hoewel, dan waren we daar ook maar weer mooi vanaf.
Want het is me wat, mensen.
Op het huis hangt een groot spandoek met de woorden: Doe het niet! Onverstandig!
Maar hee, dat is precies wat ik las op het voorhoofd van Henk, zo’n twintig jaar geleden.
We liepen door het huis met de makelaar, met wie we tegen beter weten in een afspraak hadden gemaakt, en vielen van de ene in de andere verbazing.
Jute op de wanden en karton op de grond, scheuren in de muren, verzakte vloeren, zwam in de fundering, geen centrale verwarming, een ongeïsoleerde bovenverdieping en een badkamer en keuken van voor de oorlog. En dan bedoel ik van voor de oorlog.
U begrijpt: echt een huis om verliefd op te worden.




Kijk, het heeft een gezichtje:


21 opmerkingen:

Elise zei

Onverstandig... hmmm. Dat zegt mijn vader ook heel vaak tegen mij, dat dingen onverstandig zijn. En dan zeg ik altijd (heul stoer): Met verstandig zijn heeft nog nooit iemand de wereld veranderd, hè. Ja ja. Maar stiekem luister ik dan toch. Zo ben ik dan ook wel weer, hè.

Ben stiekem wel nieuwsgierig naar het huis, nu. ;)

Trudy zei

Aaaahhhhh wat lief! Ik snap je helemaal hoor. Klinkt een beetje als ons huis. Maar dan met een half gezichtje. (2 onder 1 kap). Succes met de verkoop van jullie huis!!

sanneke zei

't Enige wat dit huis nog nodig heeft is een familie als die van jullie om die wangen nog meer te laten blozen. Volg je hart.

Iben zei

Het is toch niet zo'n huis met zo'n schattig raampje he?! En leuke hoekjes waar je al helemaal dat ene schilderij ziet hangen of die vaas ziet staan? Want dan zou ik het ook doen.
En meid, wat ga jij de ster van Zwollywood zijn!!

kurred zei

Het klinkt alsof het mijn geboortehuis betreft.(in 1942) Brrrrrrrrrrrr.
Maar dat is wèl in 1995 een Rijksmonument geworden met ik citeer: 'een heel hoge culturele waarde'. Dus waar wachten jullie nog op! KOPEN! (maar of het verstandig is..........

Sil zei

Zwolle = Heulll Erg Leuk! Wij gingen er elf jaar geleden naartoe; hóóguit voor een paar jaar, want Hey, wij kwamen uit Dé Rándstad (en Zwolle was volgens ons zo'n beetje in Duitsland), maar het is er zó leuk, datweernietmeerwegwillen.
Succes met jullie Drromhuis!

Herma zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Lehti zei

Ik deed je deze zomer dat -tegenvallende- boek kado van, god hoe heet die man... Nouja, die vent die zegt dat het hele idee van 'verstandige' besluiten dikke onzin is. Of nou ja, dat je hersens al lang wéten welke kant het op gaat en dat wij daar -achteraf- allerlei logische klinkende theorieën bij bedenken. Die er soms dus gewoon niet zijn. Net als bij Henk, zoals je schreef. Oja, nu weet ik het weer, Lamme heet ie.

Mooi huis man, ik heb zojuist al een bod gedaan. Adieu Yvon :-)

Cisca zei

Zwolle, Groningen, Groningen, Zwolle. Tsja, ik zie het verschil niet helemaal hoor...

En verder, go for it. Onverstandige dingen doen is de jus van het leven. Vind ik dan.

Nicolekebolleke zei

Oh wat heerlijk!
Ik ben jaloers op het feit dat jullie verliefd zijn geworden op een huis.
Dat gevoel hoop ik dit jaar ook eindelijk eens te krijgen...

En wat Cisca zegt.
Zwolle, Groningen. Whatever.
Maak er gewoon je eigen Parijs van.

Wien zei

Zwolle is zo gek nog niet hoor. Qua ligging veel praktischer dan Groningen: je bent met de trein 'zo' in Utrecht/Amsterdam! Hoe dan ook: veel succes met het onverstandige maar o zo fijne dromen!

Susy zei

Onverstandig. Hoe harder men het roept, hoe meer jij het wil!
Doe maar. Doe maar gewoon.

Zeg.
Had Henk ook zwam in zijn fundering?

NOVY zei

Henk zwamt alleen ongefundeerd.

ChoCho zei

euh ... succes dan maar ?!?

Mimi zei

Ozo herkenbaar. Kochten ons nieuwe huis ook eerst zonder t oude verkocht te hebben. In crisistijd. Maar dan kóóp je ook wat! Oude huis werd binnen maand na aankoop alsnog verkocht, maar eerst even bouwkundig onderzoek.... Oeps. Bleken we zwam te hebben... Kopers zouden bijna afhaken maar we hebben de vloer laten vervangen en er kwam een zeer onopvallende bus met daarop WWW.NOOITMEERZWAM.NL voor ons huis staan waar twee mannetjes uitstapten die de zwam vaarwel zwaaiden. Nieuwe kopers kregen (20?) jaar garantie. Zij blij, wij blij en we leven nog lang en gelukkig.
(soms moet je risico's nemen om je droom uit te laten komen...)

Manon zei

Ach joh, alleen al door jullie komst krijgt Zwolle een ontzettende upgrade!

En nu?

Door zei

Haha, ik lig in een deuk om Susy's reactie en de jouwe daarop! Maar hee, onverstandig zijn is leuk man. Past bij je:) kopen dat krot!

Kristel zei

Ach, als je toch ergens je gevoel mee moet volgen, is het bij het kopen van een huis. Ik heb al twee keer een krot gekocht, en de laatste keer was echt erg, en dan ook nog met het oude huis nog niet verkocht.. (nog steeds niet. Aarghh. Maar ben ZO blij in nieuwe huis, is het waard). En zwolle is onwijs leuk winkelen!

Anoniem zei

Terwijl ik dit schrijf torent aan de horizon de Zwolse Peperbus, met zijn groene hoed en gouden haan. Links daarvan draait al een maandlang een reuzenrad, bij de ijssculpturen. Zwolle. Welkom.
Moet je doen. Alleen dat krot. Hopelijk gaat je huwelijk geen zwammen vertonen tijdens het opknappen, want het is een aanslag. Weet ik alles van!

Maar leuk, joh! Zwolle!
Liefs Muts Moon

Nicolet zei

liefde op het eerste huis dus! Wat heerlijk dat je zo'n fijn huis hebt gespot en ik hoop voor je dat het nog even op de markt blijft, dan kun je nog even dromen en als je huis dan verkocht is als nog dat droompandje kopen

NOVY zei

Ja. Dat wat Nicolet zegt. Dat hebben we vandaag besloten. Als het huis echt voor ons bestemd is, dan wacht ie maar even.