maandag 30 januari 2012

Lekker dan, zo'n bivakmutsverbod vlak voor de Elfstedentocht

Nou, het gaat er komen hè, het boerkaverbod.
Of nee, ik bedoel: Het verbod op gezichtsbedekkende kleding.
Want ook de integraalhelm en de bivakmuts mogen niet meer; we moeten vooral niet denken dat dit een verbod is jegens de Islam.
Haha.
Hahaha.
HAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Hm.

Ik snap het ook eigenlijk niet zo goed: zo’n integraalhelm mag toch nog wel op de brommer? En dan moet je hem dus gewoon heel snel afzetten als je afstapt?
En zo’n bivakmutsverbod, dat is ook fraai, zo vlak voor de Elfstedentocht.
Lullig ook voor bankrovers. Zonder gezichtsbedekkende kleding herkent toch iedereen je? Zo dwingen ze je gewoon om iedereen dood te schieten.
Eh.
Ja.
Weet u, ik móést vroeger altijd een bivakmuts op, van mijn moeder, in de winter.
Ik haatte die dingen, want je had altijd zo’n stuk bevroren breisel onder je neus.
Maar het moest, want het was lekker warm. (U moet weten, ik heb de horrorwinter van 1979 nog meegemaakt.)
Achteraf jammer dat ik niet wist dat ik had kunnen zeggen: ‘Je moet maar blij zijn, mam, dat we niet in 2012 leven, want dan had ik je kunnen aangeven. Foei, je kind dwingen tot iets illegaals.’

Een verbod op gezichtsbedekkende kleding. Mogen we straks ook geen zonnebril meer op? En alleen nog een pony als we beloven op tijd naar de kapper te gaan?
Flauw, okee.

Karin Dekker, wethouder in Groningen, heeft er iets op bedacht. Een statement! Ze roept alle vrouwen op om een boerka te gaan dragen.
Huh?
Ja, dat heeft ze bedacht, onder de douche ofzo.
Wat een goed idee, Karin.
Echt.
Niet.
Jemig, ik ga toch geen boerka dragen? I mean: why? Een keertje zwemmen in een boerkini, dat lijkt me nog wel grappig. Ik zou me doodschamen, om zo’n kledingstuk te dragen, zonder de religieuze achtergrond te erkennen.
Wat een belachelijke oproep.
Maar maybe that’s just me.

Vroeger begreep ik trouwens ook al niets van de politiek, maar toen had ik nog wel het idee dat daar mensen zaten die wisten wat ze deden. Geen idee of dat zo wás hoor, maar dat dacht ik dus in elk geval. Daar waren van die wijze meneren, Van Agt en Den Uyl enzo, en die zeiden dan allemaal dingen waar ik niets van snapte dus dan zou het wel goed zijn.
Ik verlang daar soms enorm naar terug.

14 opmerkingen:

sanneke zei

Fff. *blaast pony uit ogen*

Lehti zei

Dit was me volledig ontgaan. Fijn dat je me even bijpraat Novy. Hoewel ik dit geloof ik helemaal niet wil weten. Caviapolitie, boerkaverbod. Ik dacht dat ik niet geschikt was voor een politieke carrrière omdat ik niet wist wat er echt toe deed. Iets met hoofd- en bijzaken en zo. Maar ik had het mis. Schrale troost: het schijnt dat die blonde is gezakt in de peilingen. Trekt ie maar weer 's z'n boerka uit de kast. Zielig.

Elise zei

Nee, that's not just you.
Een beetje op de sentimenten van de minse spelen. Politici, bah. Vroeger hadden ze tenminste nog het fatsoen om tenminste te doen alsof ze nadachten over Belangrijke Zaken.

Oh, nu klink ik echt als mijn oma. Jofel!

Anoniem zei

En dan ben ik dit logje aan t lezen en komt er via de Burgernet sms service (!) een sms binnen van een overval op de cafetaria vlakbij door 2 mannen met een bivakmuts op.
Hoe toevallig is dát! #doeteenwinston

Nicolekebolleke

Herma zei

Ik verlang daar inderdaad soms ook geweldig naar terug, totdat ik in een flashback een willekeurige oom of dorpsgenoot over de 'Hoge Heren in Den Haag' hoor fulmineren. (dat zei men in mijn herinnering toen te pas en te onpas. Ik háátte die term.)
Maar je hebt gelijk, dat gelul over die boerka's of ze nou verboden moeten worden of dat alle vrouwen zich erin moeten hullen bij wijze van statement is inderdaad dusdanig stuitend dat je op slag naar jaren zeventig politiek zou beginnen te verlangen.
En naar een elfstedentocht, nu we het toch -zijdelings- over nostalgie hebben.

Astrid zei

Mijn (oudere) broer had er vroeger ook een. Een bruine gebreide. Met een ecrukleurige pompom erop. Haha, hoe hard heb ik wel niet gelachen om dat ding. Zodra het moment daar was dat ik groot genoeg was om hem op te moeten was die ineens op mysterieuze wijze verdwenen. Heel gek...

Overigens hebben O en J nu hele hippe. Die ik ook best opdurf. Gelukkig mag dat hier nog wel...

Susy zei

Ja whatever.
Maar ik wénste vanochtend dat een bivakmuts had.
Olivia vroeg gisteren nog 'Mag ik oorwarmers? En zijn er ook wangwarmers?'

Nouja, dat mag dus niet hè.
Dadelijk moet ik dat van niet echt te onderscheiden vuurwapen ook nog afnemen. Tss.

Vlijtig Liesje zei

Met dit weer komen bivakmutsen inderdaad goed van pas. Ik zal de mijne dan maar af doen. Hij was ook best een beetje warm, zo achter de computer.

kurred zei

Tja, in die goeie ouwe tijd, toen ik als dpl. soldaat van de lichting 1962/4 ons land mocht verdedigen tegen het 'Rode Gevaar', mochten eh moesten we, als we op oefening ofwel 'bivak' gingen wel een van overheidswege verstrekte bivakmuts dragen. Kleur legergroen dat wel. En we mochten er zelfs een overval mee plegen. Nee niet op een bank natuurlijk. Wel op de 'vijandelijke roden' Mag nu zeker ook niet meer. :-(

Manon zei

Ik zag gisteravond een item over de Amerikaanse presidentskandidaten. Of wannabee presidentskandidaten, eigenlijk. Van die fijne conservatieve heren met bijbehorende echtgenote met een coupe als een hemlpje. Ik werd er kotsmisselijk van....

Gezonde tussendoortjes zei

Vind dat je een grappige schrijfstijl hebt, volg je al even op de achtergrond en wilde dat even kwijt:)

NOVY zei

Dank je, gezonde tussendoortjes! :)

CasaDiMama zei

Heb er wel wat over voorbij zien komen. o.a. intervieuw met 2 overtuigde boerka-draagsters.
Wil eigenlijk helemaal niet van de verboden en geboden zijn, maar ik moet bekennen..ik kan er slecht aan wennen. De boerka dus.
Voel me een beetje veroordeeld door dat uiterlijk vertoon van hoe hoerig ik er in hun overtuiging bij loop. Want hoe aardig je het ook verpakt, dát is wel de contekst..of ik dat nou zo leuk vind? Mwah...
De dames gaven aan (letterlijk geciteerd) dat ze er meer punten mee scoorden bij Allah, omdat Allah van kuis houdt. Alleen hoofddoek is ook prima, maar Nikab of boerka levert meer op. Het programma heette de vijfde dag. En nee, ik ben eigenlijk helemaal niet verzot op Knevel. (brrr)maar ik bleef plakken.
Verder nog de eeuwige discussie dat je als vrouw geen andere man dan je eigen man in verleiding mag brengen met je schoonheid. (dus lelijke meiden jullie hóéven niet, ouwe tangen, jullie hóéven ook niet) Ik bedacht me trouwens als ras-consuminderaar en bezuinigert dat we dan toch beter alle mannen van een reepje stof van 3 bij 20cm kunnen voorzien over de oogkassen, met twee elastiekjes rond de oren op de plaats gehouden...zien ze niks meer. Probleem opgelost.
Verders..leven en laten leven.
O ja, en ik vind het dan ook belachelijk dat je nep-knotten kan kopen voor onder je boerka of nikab, zodat je kan doen alsof er een hele mooie lange volle haardos op je kruin groeit...die dingen heb zelfs een naam. Maar is dat dan niet toch een vorm van verleidelijk willen zijn? Het is zo dubbel.
Ik wil een bivakmuts NU!

runningrepel.com zei

Ooooooh wat ben ik het zo enorm met je eens!
Wat een goeie log dit.
Deze Repel uit januari '71 kan zich ook nog herinneren dat ze met Friese doorlopers naar school ging. MET gezichtsbekkende kleding.