vrijdag 18 november 2011

Asymmetrisch

Telkens weer ging ze voor de spiegel staan, met haar haren allemaal naar één kant. Ik zag het wel hoor. Maar zei wijselijk niets. Ik was tenslotte nog maar nauwelijks bekomen van de schrik van afgelopen dinsdag, toen de kapper mijn langharige zoon in een Justin Bieber 1.0 veranderde.


‘Mam,’ zei ze uiteindelijk, en onze ogen vonden elkaar in de spiegel, ‘ik wil mijn haar aan de ene kant kort en aan de andere kant lang.’
Ik glimlachte en zei dat ze dat wel heel zeker moest weten. Want dat de meeste kinderen van negen (‘Ik ben bijna tien!’) niet zulke dingen met hun haar doen. En dat haar klasgenoten het misschien wel ‘stom’ vinden en haar zullen uitlachen.
Haar ogen spoten vuur. ‘Wat kan mij dat nou schelen!’
En dat klopt: dat kan haar niks schelen. Ik weet het, maar blijf het tegelijkertijd ook raarrr vinden. Toen ik zelf negen was - bijna tien - was dat namelijk het áller-állerbelangrijkste op de héle wereld: wat de kinderen op school ergens van vonden.
De tijden zijn blijkbaar veranderd.
Of onze dochter heeft gewoon de arrogantie van haar vader geërfd, gheghe.


Bij gebrek aan vrolijkere foto's moet u het hier voorlopig even mee doen.
(Deze zijn gemaakt terwijl we nieuwe schoenen aan het kopen waren, duidelijk niet haar hobby.)




(Herinnert u zich deze nog? Klik.)

15 opmerkingen:

Limoentje zei

Wat een stoere chick! Respect voor haar dat ze dat gewoon doet, zeker nu de mening van de omgeving zo belangrijk is. Nou ja, voor haar dus niet zo. Lekker haar eigen zin doen.

Het staat haar goed!

Karin zei

Wow, ik vind het echt ubercool! (het haar, en het stoeren meisje)

Anoniem zei

Ha die Bo heeft het niet van een vreemde, toch, Mama!!??
Staat haar leuk hoor, en fijn dat ze gewoon doet wat zij leuk vindt.
Er lopen al genoeg mensen in de pas 'omdat het zo moet, omdat het zo hoort'.

Fijn weekend!
Liefs Muts Moon

sanneke zei

Het staat haar geweldig, net zoals dat het jou ook ooit stond, want ik herinner me jou ook met 'één oor bloot'.

Ik was vroeger net als Bo. Hield mijn lange haar omhoog terwijl ik voor de spiegel stond en zei dan tegen mijn moeder: 'Ik wil wel stekeltjes.' Zette mijn moeder de schaar er wel weer in.

PIKE zei

Superstoer!

Tijmen zei

Stoer kapsel, stoere schoenen: ze hoeft zich niet af te vragen wat anderen ervan vinden, want dat zal met name tof zijn.

Ik dacht in eerste instantie dat ik me daar vroeger wel druk om maakte. Totdat ik me bedacht hoe ik er toen uit moet hebben gezien: oorbelletje, ketting met een papagaaienhangertje en eerst een vette mat en daarna kort haar met zo'n dun vlechtje in mijn nek. Niet echt doorsnee, ook niet toen.

Terrebel zei

Boel koel! Erg goed dat zij nu al voor zichzelf kan bepalen wat zij leuk vind en wat niet. Menig volwassene worstelt daar nog mee...Fijn weekend!

Herma zei

Jaah man, super leuk dat haar zo!

NOVY zei

And coming from you, my dear Herma, I take that as a compliment! #kapster

Trudy zei

Jaaa, leuk hoor! Ben jaloers op de kapper die dat mocht doen, is ook een favouriet klusje van mij, zo´n asymetrisch kapsel! Fijn dat je dochter zo´n additude heeft, komt ze waarschijnlijk heel ver mee!

Lehti zei

Dat Bo een meid is die zelf bepaalt wat ze leuk vindt, geloof ik gelijk. Maar met dat asymmetrische (mijn spellingscontrole houdt het op twee keer 'm') kapsel loopt ze niet uit de pas. Op school, maar ook in tijdschriften zie ik celebrities poseren met die scheve haren. Wat ik maar wil zeggen, jouw genen zijn haar net zo gegund als die van Henk (die ik vanmiddag iets hoorde mompelen van 'mijn zoon niet meer herkennen'). Ze zien er prachtig uit. Ook de foto's.

NOVY zei

@Lehti: Mijn spellingscontrole ook! (Thanks)

Ri zei

Ooit wordt ik ook zo stoer en onaghankelijk als jullie Bo.

Ri zei

OnaFhankelijk.

Kristel zei

Waaah wat cool! Ik ben zeker niet bijna 10 maar wel bijna 33 en ik ben jaloers op zo'n kapsel!! En dat ze doet wat ze wil, zonder om de mening van anderen te denken, woooehh, geweldig!