dinsdag 29 november 2011

Loro Parque


Vandaag is de dag dat gaat ie verhuizen, onze orka Morgan. Met het vliegtuig, naar Tenerife.
Nou hoopt u misschien dat ik met een vlammend betoog kom over waarom ik het eens ben met de beslissing van het dolfinarium in Harderwijk, of waarom ik juist voorstander ben van het vrijlaten in zee, zoals de orkacoalitie wil. (Wat, even terzijde, een prachtig woord is: orkacoalitie. Vooral als je het aan elkaar schrijft, zoals ik doe. Ik hoop dat er binnenkort ook een koalacoalitie wordt opgericht, nog leuker.)

Maar nee, uit mijn mond zult u helaas niks zinnigs horen omtrent deze kwestie.
Ik heb namelijk geen mening.
Een dier hoort toch in de natuur, en niet in een aquarium? Eh ja, dat klopt.
Maar in de natuur zal hij sterven! Niemand weet waar zijn familie is en een orka is een groepsdier, bovendien weet hij niet hoe hij zelf vis moet vangen. Dat is toch zielig? Eh ja, dat is zielig.
Ziet u? Ik heb geen idee. Te weinig verstand van orka’s en te weinig inzicht in de financiële motieven die ongetwijfeld meespelen.

Mijn fascinatie voor de nieuwsberichten betreft dan ook niet zozeer de orka, als wel Tenerife. Telkens ik ergens het woord Tenerife hoor of lees, maakt mijn hart een sprongetje. Omdat Tenerife het eiland is waar ik de eerste jaren van mijn leven heb gewoond en daarna, gedurende mijn jeugd, regelmatig de vakanties heb doorgebracht.
U begrijpt dus dat ik al een paar maanden – of hoe lang die Morgan-gekte dan ook al duurt - enorm aan mijn trekken kom. Tenerife, lees ik maar steeds. Tenerife, Tenerife, Tenerife! Mijn hart maakt voordurend sprongetjes. En gisteren begon het er ook nog eens vreemd bij te bonzen, toen ik voor het eerst de naam van het nieuwe verblijf onder ogen kreeg: Loro Parque.
Loro Parque? Loro Parque? Ik proefde de woorden zorgvuldig en ze smaakten heel bekend. Loro Parque. Was dat niet die papagaaientuin waar we wel eens naartoe gingen?
Nou, inderdaad hoor.
Googelen leverde de volgende informatie op:

In 1972 begint Wolfgang Kiessling op het Canarische eiland Tenerife met zijn droom. Op 13.000m2 opent hij Loro Parque, een vogelpark met 150 papegaaien. Inmiddels is het park uitgegroeid tot een volwaardige dierentuin met naast vele papegaaien ook grote roofdieren en zeezoogdieren. In minder dan 40 jaar groeide Wolfgangs droom van een vogelpark dat 70 cent entreegeld (70 cent!) vroeg uit naar een megapark van 135.000m2 met 1,5 miljoen bezoekers per jaar.

Nah!
Hoewel het eiland enorm is veranderd sinds de jaren '70 en het plaatsje waar ik woonde inmiddels één groot toeristenoord is geworden (mijn moeder was er twee jaar geleden en kwam huilend van desillusie terug: wát hadden ze gedaan met haar eiland?) heb ik plotseling enorm veel zin om er weer eens naartoe te gaan. Om mijn kinderen te laten zien 'waar mama woonde toen ze klein was'.

En er schijnt ook een heel leuk dolfinarium te zijn, met een nieuwe orka.

19 opmerkingen:

Susy zei

Ja nou, ik ben dus gefascineerd vanwege de orka. Niet zozeer vanwege Tenerife.
Zo'n groot, glad dier en dat moet dan vervoerd worden en oh oh wat spannend, en oh oh als dat maar goed gaat!

Maar hee, dat wist ik niet en túúrlijk! Je had daar allang eens met de kinderen heen gemoeten!
Leuk!

nicolekebolleke zei

Ik heb dus flink gebaald in NZ.
Een paar dagen voordat wij bij een nicht van L waren, waren er orka's gesignaleerd waar zij woont.
Ik had zó gehoopt ze nog te kunnen zien, maar helaas... want wát een beesten zijn dat toch!

sanneke zei

Dus nu moet je én naar Hawaï én naar Tenerife. Misschien kun je een sponsorloop organiseren of zo.

NOVY zei

@Susy: Ja, ik vind dat vervoer ook fascinerend hoor. Pff.
@Nicolelebolek: geweldig lijkt me dat. Orka's in het wild spotten! Gemiste kans dus. Je moet terug!
@Sanneke: Ja. Hoewel ik wel 10 keer naar Tenerife kan voor 1 keer Hawaï....

Tijmen zei

Ik wil best een colacoalitie oprichten. Of een cacaocoalitie.

[En op Tenerife gewoond? Dat is natuurlijk het beste excuus om met de kinderen op vakantie te gaan!]

Astrid zei

Ja hoor. Woonde jij gewooon op Tenerife? Dat is nog eens mooi binnenkomen "ohja, vroeger, toen ik nog in Tenerife woonde". Kom ik aan met Alkmaar. Is toch anders.

Maareh. Orka dus. Ja.

Wat zouden ze nu eigenlijk aan entreegeld vragen daar?

Herma zei

Jij denkt: dit verzint ze, maar echt, ik moet dus ook altijd aan jou denken als ik Tenerife hoor! (Want jullie gingen daar altijd op vakantie naartoe en de achteloosheid waarmee dat genoemd werd! Stuitend gewoon! Terwijl ik dat dus bijna een sprookje vond; Tenerife, een tropisch sprookjeseiland leek mij dat.
En wij 's zomers maar bergbedwingen en bratwurst vreten in Oostenrijk. Arme, árme achtergestelde droefeniskinderen die we waren)
;)
En hahaha: koalacoalitie!

Anoniem zei

Wat mij fascineert is dat het beest per vliegtuig mag reizen! Per vliegtuig!! Een orka in een vliegtuig!
Ik zie het al voor me;
stewardess: Het zwemvest zit onder uw stoel, mochten we in zee storten.
Orka: ja duhhhhhh!

Liefs Muts Moon
Ps. Snel boeken jij reisje naar Tenerife!

Lehti zei

@anoniem/ Muts Moon: LOL, een orka die vanuit de lucht in zee stort!

@Sanneke: Een sponsorloop op Tenerife!

En Novy, als je er dan toch heen gaat, kun je dan ook gelijk mijn vogel droppen in dat Loro Parque?

NOVY zei

@Astrid: 39 euro.
@Herma: haha echt? En dat terwijl ik schromelijk overdreef met mijn 'regelmatig op vakantie'. In werkelijkheid was het maar twee keer, tijdens de lagere school. Maar blijkbaar heb ik er enorm over lopen 'snakk'n' in de klas.
@Moon: hahahaha. Tranen over mijn wangen bij het lezen van je reactie.
@Lehti: jouw vogel? Bedoel je Wim?

Door zei

Joh, woonde jij op Tenerife! Maar dan moet je terug! Als de sponsorloop ook voor niet-hardlopers is, doe ik mee!

Lehti zei

Nee muts, ik bedoel déze liefdesvogel: http://lehti-paul.blogspot.com/2011/11/vogel-aast-op-afgetreden-italiaan.html

Terrebel zei

Ach, hoeveel kippen lopen er rond in de vrije natuur? En hoeveel mensen maken zich daar druk om? Hier weg willen en op Tenerife gaan wonen...wat een gedachte! Ben al blij dat ik volgende maand een paar daagjes betaald naar Barcelona mag! ;-)

davincini zei

verhaaltjes als pareltjes, daar ben ik naar op zoek.
Deze vond ik ook leuk. Ik heb hem ook op mijn blog gezet...( een vergaarbak van alle dingen die ik boeiend vind,of leuk, of storend, of verbazend enz..hope you don't mind....?

Jack zei

@Davincini, als het mijn blog zou zijn zou ik daar behoorlijk pissig om worden. Het lijkt me netter om eerst te vragen, en nog netter om alleen te linken.

NOVY zei

@Davincini: Tsja. je bedoelt er niets verkeerds mee - integendeel geloof ik - maar ik snap het idee erachter niet zo. Waarom zou je iets dat al op mijn blog staat, ook nog eens op je eigen blog willen zetten?

davincini zei

mijn blog is een vergaarbak van dingen die ik leuk vind. You-Yube filmpjes staan ook op YouTube, maar toch zet je ze, als je ze bijzonder vind, op je blog..

davincini zei

hee, maar als je het vervelend vind, haal ik het er af hoor..

NOVY zei

@davincini: Nee hoor, ik vind het prima.