donderdag 6 oktober 2011

De dag dat ik plotseling een boek had geschreven

Het regende toen ik wakker werd, bij u ook? En natuurlijk wist ik dat dat kon gebeuren, luid en duidelijk was immers de herfst voorspeld, maar ik had me er gek genoeg nog even geen voorstelling van kunnen maken. Dat regen dan meteen weer zo nát is, bedoel ik. Gek, hoe snel je dat vergeet.
Maar goed, ik hou d’r dus niet van hè, om met zo’n gonzend hoofd van de slaap te bedenken waar in vredesnaam de regenjassen zijn. Daar word ik een beetje chagrijnig van, zelfs.

En zo vond ik mezelf, twee uur later, sippend achter mijn computer.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nog steeds herstellende was van het premièrefeestje in de Schouwburg van afgelopen dinsdagavond, maar dat was het niet alleen. Ik was gewoon overall een beetje ontevreden over mezelf.
Waarom had ik bijvoorbeeld geen kinderboek geschreven en kon ik niet, zoals een aantal mensen die ik volg op twitter, jubelend twitteren over mijn pasgeboren baby in de boekhandels?
En – reëler – waarom had ik geen ander leuk (betaald!) project onder handen of in het verschiet?
Ik sipte nog een tijdje zo door en schopte mezelf toen onder mijn kont om maar eens wat aan actieve acquisitie te gaan doen. Dat is niet helemaal mijn ding, acquisitie. Ik doe mijn werk heel leuk, maar commercieel ben ik nog steeds niet zo handig. Of beter gezegd - en ik weet dat het nogal suf is voor iemand met een eigen bedrijf - ik vind het altijd een beetje gênant om met mezelf te leuren. Maar goed, ik besloot wat tijdschriften aan te schrijven. Wijntijdschriften, in mijn geval, want je moet de niche opzoeken hè. De niesj. Dus ik zocht op internet naar colofons van wijntijdschriften om te kijken aan wie ik mijn brieven zou kunnen richten en ik ging zo’n beetje van klikkerdieklik..... en toen zag ik ineens iets heel raars.



Huh? Larousse Wijnencyclopedie, auteur ....... huh?
Het is een boek dat ik inderdaad, zo’n drie kwart jaar geleden alweer, inhoudelijk geredigeerd heb (nee, niet geschreven natuurlijk; het was een boek dat vertaald was uit het Frans) maar ik wist eigenlijk helemaal niet wanneer het uit zou komen en - ook al had ik een behoorlijke bijdrage geleverd - ik had me er totaal niet verdiept of mijn naam genoemd zou worden.
Dus. Huh?
Verder zoeken op Larousse in combinatie met mijn naam leverde 280 hits op. Allemaal verschillende boekwinkels, die het boek verkopen met daarbij pontificaal mijn naam vermeld. (En gelukkig bij de meeste gewoon als redacteur.)
Nah.
Náh.
Mijn humeur was op slag weer helemaal goed.
Geen idee waar ik dat nou zo ineens aan verdiend had, maar lalala whatever.

13 opmerkingen:

sanneke zei

Howowow! Ik ben ineens helemaal de weg kwijt hier! 't Is hier anders. Maar dat is vast omdat JIJ nu anders bent. Met je naam met 280 hits. Straks wil je niet eens meer wat weten van een eenvoudige one-hit-wonder kinderboekenschrijfster.

sanneke zei

Hela! En nu is alles weer bij 't oude! Zal wel aan de la Chouffe gelegen hebben dan...

Anoniem zei

Kijk, super! Heerlijk hoe je dan zo'n oppepper kan krijgen. Op naar de volgende 280 hits :-).
Marielle

Tijmen zei

Nah. Te gek! Op naar de komende Wijnboekenweek met natuurlijk een uitnodiging voor het legendarische Wijnboekenbal!

Roelien zei

Aaaaah dit is nogal herkenbaar (wat ik de ergste reactie vind die je op een blog kan zetten trouwens, maar het is nu echt even zo). Hier ook zo'n zzp-er namelijk die gaat sippen in plaats van acquireren. Wat is dat toch een lastig onderwerp.Wel lekker hoor: 280 hits, je bent gewoon beroemd!

Vlijtig Liesje zei

Heerlijk als je plotseling ontdekt dat je een gepubliceerd schrijver bent!

Ik vind acquisitie ook een uitdaging, en ben daarom erg blij met internet. Daar kan ik het veel beter!

Zuster_Klivia zei

Iets met na de regen komt zonneschijn... Héél goed! Nou even nog met het echte weer en dan zijn we weer helemaal blij ;)

Terrebel zei

Wauw! Zomaar ineens ben je bekend! Van harte! En, hoe voelt dat nou?

Kristel zei

Haa, dat is een meevallertje dan, haha, zomaar ineens auteurt van een heus boek. (En over wijn! Dat is mijn grootste droom, haha).

Susy zei

Lieverd!
Je hebt een boek geschreven!
Novy Gnirkkem toch!

Ik vind het cool.

LEHTI zei

Hoor ik u daar over 'acquisitie' en 'leuren' en commercieel niet zo handig zijn? Een vertaler schijnt 70% te krijgen van de vergoeding, de auteur 30% van.... eh, ja van wat eigenlijk? Nou ja, ik wil alleen maar zeggen, valt er als redigator/teur/teuse, hoe heet dat wat jij deed met dat wijnboek, valt hier niet nog een slaatje uit te slaan? Zeker nu je zelfs auteur schijnt? 't Is maar een idee.

Zo, en nu gaat de schreeuwlelijk die vanmiddag voorbij scheurde -"Hé, NOVY!!!"- eindelijk die offerte de deur uit doen ;-)

NOVY zei

@Sanneke: wat wauwel je nou? Chouffe?
@Marielle: het zijn er nu al 350 ;)
@Tijmen: haha. Ga je mee, dan?
@Roelien: hoi! Toch fijn om te horen hoor. #herkenbaar
@Susy: dank je schatje. Ik vind het ook cool.
@LEHTI: oh. Was jij dat? :)

sanneke zei

Je weblog lag ineens helemaal overhoop. En 10 minuten later zag het er weer gewoon uit. Maar dat heb je zelf dus gemist. En haal je je neus op voor bier nu je een wijnbijbel geschreven hebt?