maandag 11 oktober 2010

Pindakaas op de maandagochtend

Pindakaas is een veelzijdig product.
Zo kun je het op je boterham smeren, maar ook - dat las ik pas ergens - gebruiken om kauwgom mee uit je haar te verwijderen. (Nou heb ik eigenlijk nooit kauwgom in mijn haar en pindakaas in mijn haar lijkt me eerlijk gezegd nóg viezer, maar toch. Handig om te weten.)
Ook kun je over pindakaas heel goed ruzie maken,  op een doorsnee maandagochtend.

‘Wat wil je op je derde broodje,’ hoorde ik Henk aan Bo vragen, toen ik de trap af kwam en hij blijkbaar bezig was de lunchtrommels te vullen.
‘Chocopasta,’ antwoordde Bo. (Wat meer klonk als sjookepast.)
‘Nee, zei Henk, ‘Je hébt al een broodje met zoet’.
‘Oh,’ zei Bo.
‘Dan doe je pindakaas,’ bemoeide ik me ermee.
‘Ze hééft al een broodje met zoet.’
‘Pindakaas is toch niet zoet?’
‘Wel.’
‘Niet.’
‘Wel. Zit tjokvol met suiker.’
‘Echt niet.’ Ik greep de pot en las voor wat er op het etiket stond: ‘85% pinda’s, plantaardige olie, plantaardige vetten en zout. Das geen suiker hè.’
‘Kun je wat zachter praten? Je schreeuwt een beetje.’
‘Ik schreeuw helemaal niet.’
‘Je schreeuwt wel. Je schreeuwt altijd meteen.’
‘Maar hoorde je nou ook wát ik zei?’
‘Ja hoor. Geen suiker. Maar toch.....is het.....prétbeleg.’
‘Vind jij. Omdat jij nou eenmaal gek bent op pinda’s. Dan is voor mij kaas dus pretbeleg.’
‘Nee.’
‘Wat nee?’
‘Dat is onzin. Pindakaas hoort gewoon bij het zoete beleg.’
‘Waarom?’
‘Nou, gewoon. Omdat het daar bij hoort.’
‘Omdat het in een pot zit?’
‘Ja.....nee. Omdat het in de winkel bij het zoete beleg staat.’
‘Oja. Net als Marmite, zeker. En sandwichspread. Ook heel lekker zoet. Haha.’
(....)
(....)

Het voordeel van ruzie op de maandagochtend is dat het nooit echt kan escaleren: daar is domweg geen tijd voor. Om kwart over acht moet men namelijk op de fiets zitten, richting school.
Ik was het dan ook allang weer vergeten, toen ik rond elf uur het volgende smsje kreeg:

Hey. Ik hou van jou.
Pindakaas is geen zoet beleg, jij wel.
Xxx


(Ik ben gestampte muisjes, denk ik. Welk zoet beleg bent u?)

21 opmerkingen:

Maartje zei

Aah, dat is fijn! Een lief smsje én je kreeg gelijk!

DharSon zei

Dat is lief een smsje en gelijk krijgen.

(enne het is inderdaad niet zoet!!! ik eet het nl. altijd met suiker....)

inge zei

jij wel #smelt =)

ik ben geen zoet beleg. en twijfel ook altijd of ik pindakaas nou voor broodje gezond of broodje snoep moet tellen. maar momenteel lust kleuterKind het (even?) niet meer, dus..

Toaske zei

Hahaha, wat een mooie discussie.

Welk zoet beleg ik ben? Uh geen.
Maar weet je wat: als ik zoet beleg zou zijn, dan zou ik een bruine boterham met kaas én appelstroop zijn. Heerlijk!

cath zei

hahaha... wat herkenbaar! Bij ons is pindakaas ook geen pretbeleg (kids moeten altijd eerst een boterham hartig en mogen als ze willen daarna zoet. Eerst pindakaas en dan hagelslag kan dus :) )

Manon zei

Als ik zoet beleg was dan was ik Bebogeen. Sweet and sticky :-).

Inge zei

Over pindakaas was laatst ook op een ander forum een hele discussie. Thuisviel het onder hartig en op t kdv onder zoet.. Maar lekker is het wel.

Ehm, ik denk dat ik hartig beleg ben, salami of peper iets. Ik ben wel redelijk saai en voorspelbaar maar er zijn wel dingen aan me die "pittig" zijn.

Anoniem zei

Ah, lief he dat soort smsjes.
En fijn dat je gelijk kreeg.

Hier is het liefste eten op brood; pindakaas met hagelslag!
Of pindakaas met plakjes komkommer.
(griezel!)

Ik ben meer van de hartig. Volgens mij ben ik filet americain. Rauw, maar toch heel verfijnd, met een pittige nasmaak.

Liefs Muts Moon

Nicole zei

Wat een lief sms-je! Echt zoet.

Cisca zei

Maar maar, gaf hij nou zo makkelijk op? Dat gebeurt hier nu nooit.

En ja Manon, bebogeen, dat vond ik vroeger altijd zoooo lekker. Heb het al minstens vijftien jaar niet gegeten denk ik.

Yvonne zei

Daar heb ik vroeger als kind ook meerdere keren discussies over gehad! Er is niets zoets aan, maar gezond is anders.

Welk beleg ik ben zou ik niet weten, maar vriendjelief houdt het op aarbeienjam (omdat hij mij lekker vindt, heb ik toch weer mooi een complimentje gescoord dankzij jouw log ;)).

De Repel zei

pindakaas hangt er bij ons tussenin en wij hebben ook deze argumenten, haha: heel herkenbaar!

geweldig lief sms'je, trouwens.

Ik denk dat ik kwinkslag ben....

yvette zei

hmmm ik ben dan denk ik kokosbrood, stevig maar toch ook wel breekbaar, maar wel lekker zoet en vrolijk gekleurd!

Judith zei

ik vind pindakaas ook geen zoet beleg hoor.
zelf hoef ik hoe dan ook geen zoetbeleg. geef mij maar liever zo donker mogelijk brood met zeer oude kaas en mosterd..jammie. eb wat ik ben...nou echt niet zoet

SUsy zei

Ik eet mijn pindakaas altijd met suiker en dien dat zo ook op voor de kinderen.
Da's een generatiedingetje.

Ehm, ehm, wat voor zoet beleg ben ik? Ik ben meer hartig beleg eigenlijk.
Maar even de symboliek induikend;
ik ben vruchtenhagel.
Kleurrijk, vrolijk, beweeglijk en voor élke smaak wat wils!

...

nee. Ik ben stroop.
Langzaam en sticky.

Jenni zei

Ik ben schuddebuikjes, zeker weten :-)

sanneke zei

Hier hoort 't bij 't zoete beleg en waarom? Eh, daarom. In 't weekend en soms als extraatje mag 't met hagelslag er bij op.

En wat voor beleg ik ben? Pikante houmous van Sabra.

NOVY zei

@Susy: ik eet mijn pindakaas altijd met sambal.
@Sanneke: Jij lijkt eigenlijk wel op Henk hè? 'Pindakaas hoort bij het zoete beleg want gewoon daarom.' Pff.
Als ik hartig beleg was was ik trouwens ook houmous. Met kaas en komkommer.

sanneke zei

Ook omdat ik weet dat Jip anders echt nooit meer iets aan hartigs uit probeert. 't Blijft nu al triestig steken bij kookworst. Maar met sambal is pindakaas natuurlijk wel hartig.Ik vind het overigens helemaal niet erg om op Henk te lijken.
En houmous, oooh, houmous! Lekker. En dan dus vooral die pittige. Neeltje is er ook gek op. Met kaas ken ik 'm nog niet, wel met komkommer natuurlijk, maar daar moet ik allergietechnisch gezien een beetje zuinig mee zijn.

Nicoleke zei

Ik vroeg het hier ook even aan lief. "Dat is zoet beleg. Daarom."

Dus ja.
Dat.

Ik vind van niet.

rudy kaals zei

mooi einde!! :) ik ben ook fan van pindakaas met sambal. Of nog beter: tosti kaas pindakaas sambal, köstlich!!