donderdag 7 oktober 2010

Een rare dag

Een tijd geleden las ik op een website de volgende freelance-tip: ‘Heb je even weinig of geen opdrachten, ga dan niet bij de pakken neer zitten maar gebruik de tijd om spullen op marktplaats te zetten. Zo genereer je toch nog wat inkomsten en het ruimt bovendien lekker op!’
Nou.
De kasten zijn hier inmiddels bijna leeg.
En ik wou net met de fietsen van de kinderen beginnen, toen.......’


Zo had het logje dat ik vandaag van plan was te schrijven ongeveer kunnen beginnen.
Maar er kwam het een en ander tussen.
Zeg maar.
Want mén, wat een dag.
Gebruikte ik gisteren werkelijk het woord verveling?

Dat het niet helemaal gewoon zou worden was op zich al wel duidelijk, want ik zou met mijn moeder mee gaan naar de crematie van haar lieve vriendin, die afgelopen zaterdag plotseling zo'n beetje overleed in haar armen. (Een nogal heftig gebeuren, zoals u zich kunt voorstellen, maar dit verder terzijde; het is hier tenslotte niet het weblog van mijn moeder.)
Toen ik om een uur of tien bij haar thuis was aangekomen, met Loïs – die bij de goede zorgen van mijn moeder's buurman zou achterblijven - keek ik nog even op twitter en werd totaal van mijn stoel geblazen door het bericht over de dood van Antonie Kamerling.
Ja, niet dat ik nou zo’n grote fan was van Antonie Kamerling, ofzo. Ik bedoel, er ging af en toe zomaar een jaar voorbij waarin ik niet aan hem dacht, maar toch: ik ben van de Peter Keldergeneratie hè. En ik vond het eigenlijk altijd wel een leuk stel, Isa en Antonie. Bovendien hebben ze ons op het idee gebracht voor de naam van onze zoon. (Misschien dat u dacht dat Merlijn vernoemd was naar de grote tovenaar, maar nee hoor.)
Goed.
Toen we richting Assen – daar vond de crematie plaats – wilden vertrekken bleek mijn auto niet meer te starten. Iets met het elektrische systeem, waardoor de startonderbreking bleef hangen. Ofzoiets. Dus moesten we met het autootje van mijn moeder. (Onze auto staat nu nog steeds voor haar deur - dat moeten we morgen oplossen.)
Goed 2.
Net toen we de afslag Assen hadden genomen ging mijn telefoon. Het was de meester van Merlijn. Merlijn was ziek en of ik hem kon komen ophalen?
Ehm.
Nee.
En ik kan u vertellen dat dat flink lousy voelt. En hoe gelukkig je dan bent dat je lieve vrienden hebt die na een telefoontje onmiddellijk op de fiets springen om jouw zieke kind op te halen en bij hen thuis op de bank leggen. (Thanks Aatje Jee, love you.)

En nu ben ik moe. En sluit ik maar even af met de laatste woorden die de zoon sprak tijdens de dienst, refererend aan het donorcodicil dat zijn moeder altijd bij zich droeg: ‘Als inborst een orgaan was, dan hadden ze er voor in de rij gestaan.’
Vonk mooi.

Dag lieve Adri.
Dag lieve Antonie.

10 opmerkingen:

Susy zei

Ja jeetje.
Dat is ook wat.
Van de vriendin van je moeder én van Peter Kelder.
Ik ben van dezelfde generatie hè.
En heb al de hele dag dat Hero liedje in mijn hoofd.

Misschien moet je wat doen met die piano.
In winkelstraten enzo.
Kunnen de kinderen gewoon hun fietsjes houden.

Henk Mekkring zei

Goh.. Mijn vrouw... respect..

NOVY zei

@Henk Mekkring: Nah. Dat doe je anders nóóit! Reageren op mijn blog.

Anoniem zei

@novy71 Dat zijn meestal de beste blogjes, In dit geval zou ik niet durven zeggen 'Chapeau' omdat ik dan het gezicht van Theo maassen als henk van den Tillaart voor me zie. Maar ik vind het een meesterlijk blogje.

--> Dit was teveel voor Twitter, dan maar hier.

Astrid zei

Ah oké. Ik moet ook maar eens werk maken van MP denk ik. Voor dat genereren van inkomsten. En ik freelance niet eens.

En echt mooi. Van die inborst. Wauw.

En tenslotte. Peter Kelder. Damn. Peter en Arnie. Count me in voor de generatie. Hoe raar is dat toch. Ben er nog steeds stil van.

En wilde dus ook een Merlijn. Of desnoods Merlin. Voor the sake of the french speaking husband. Maar helaas. Weggevetood hier. Toch een prachtige naam.

ChoCho zei

er zijn zo van die dagen ...

Judith zei

ja lekker juist om alles op Mp te zetten alleen er van alles vanaf halen is ook erg leuk.en t is zo leuk om te kijken wat de mensen er soms aanbieden..hahaha
Ja merlijn vind ik ook een erg mooie naam. Vlinder zou mijn keuk niet zijn geweest..maar wat vreselijk dat ze nu zonder hun papa verder moeten zo jong nog... en zo zwaar met alles pers om zich heen en zo veel mensen die ervan weten...zwaar ook voor Isa.. dan wil je even niet bekend zijn..

Toet zei

Ben er stil van....

De Repel zei

Tsjeez!!!! Repel zag de stress erg lie-ig voor ogen: jij relsxte supermom jij? Wow!

Iben zei

Even terug naar het begin. Ik doe het ook sinds kort! Ons hele hebben en houwen verkopen uit verveling. En natuurlijk om extra inkomsten te generen want vervelen kost geld.
Ik heb nu bijna alles in huis al aangewezen en heel streng gevraagd "Hebben we dit écht nodig?"