dinsdag 2 februari 2010

Eend

Terwijl ik vanmorgen wederom een immense inspanning moest betrachten teneinde twee kinderen in hun kleren te dirigeren, drong – in de badkamer - ineens tot me door dat Loïs me al een tijdje iets probeerde te vertellen. (Mijn kinderen zijn alledrie Oost-Indisch doof, maar ik ook. Geworden. Van de weeromstuit. Daarbij, het was pas 7 uur; ik bewoog en praatte, maar was nog niet wakker.)
Ik bemerkte aldus, met terugwerkende kracht, dat Loïs al geruime tijd achter me aan had lopen drentelen met een kleerhangertje in haar hand, onderwijl enthousiast uitroepend: 'Eend! Kijk mama! Eend!'

Dus ik draaide me om en zei: ‘Wat is er meissie.’
‘Eend!’



Ver-rek zeg.
Een eend.

Ik wist het wel. Ze is briljant!
Ze is in staat een willekeurig object te ervaren als een abstract beeld van een ander, herkenbaar en figuratief object. Abstraheren en concretiseren: de basisbeginselen van analytisch denken.
Ik bedoel maar.

16 opmerkingen:

Toaske zei

Ja, inderdaad briljant. Zo heb ik een kleerhanger nog nooit bekeken.

Off topic: is mijn envelop al binnen?

NOVY zei

@Toaske: haha ja, dat vroeg je bij mijn vorige logje ook al. Ja! Leuk! Geen prijs gewonnen met de krasloten, maar toch een beetje rijker. Dank voor de lieve cadeautjes!

Susy zei

Eend?
Ik zie een hakie.

Hemeltjelief.
Ik kan niet abstraheren
en concretiseren!!

Iets heel anders.
Tijl zegt altijd als ie onder de douche staat en het water te heet is:
Kleine happies, mama! Kleine happies!

Nouja.
Dat vind ik dan geinig.

En off topic:
is mijn envelop al binnen?

Hm.
Vast niet hè.

esther zei

Nee Lois dat is een klerenhanger (oftewel, hoe smoor ik het creatief denken van mijn kinderen in de kiem) ;)

Nicoleke zei

Hey maar goed zeg!!!
Echt.
Knap!

gewebkijk zei

nu heb jij natuurlijk ook zowiezo iets met eenden... ;)

sanneke zei

Die Loîs van jou, een klein genie! :) Dat wordt er vast ook een met een machtige fantasie, heerlijk!

Toaske zei

Nou gelukkig maar dat de envelop binnen is. Goh, had ik dat al eerder gevraagd? Tja, ik heb door schade en schande niet zo heel veel vertrouwen in de postbezorging namelijk.

Cisca zei

Wow. Ik word er een beetje stil van. Van zoveel prille intelligentie.

NOVY zei

@Susy: Ik vind het ook geinig.
@esther: ja leuk. Hoor.
@Nicoleke: thnks bb
@Gewebkijk: jij ook hè. Sinds driekwart jaar.
@Sanneke: zo leuk dat je na twee kinderen opnieuw verbaasd kan raken door de derde.
@Toaske: De envelop. Is er. Echt.
@Cisca: ik dacht even: neemt ze me nou in de maling? Maar nee hè? Dat zou jij niet doen hè. :)

Herma zei

En dat al om zeven uur 's ochtends...
Dat ís brijant indeed.

sanneke zei

Je gelooft 't niet. Neeltje zit hier op schoot, ziet de kleerhanger en roept 'kwak kwak!' (haar aanduiding voor een eend).

NOVY zei

@Sanneke: haha, echt? Dan is ze óf ook briljant, of ze kan gewoon al lezen.
:)

Repel zei

Het is heel erg mooi....het is in één woord inderdaad briljant!

Natasja zei

Ze.is.bril.jant!

Joh, ik wist niet dat jij zoveel moeilijke woorden kent. Ben jij soms ook briljant?

NOVY zei

@Natasja: Joh. Dat wéét je toch?
Haha, ik zie nu pas dat je de haarkleur van je alter-ego ook hebt aangepast..:)