woensdag 27 april 2011

Vlees, kuip en magertjes

Ik was eigenlijk van plan om iets te schrijven over de combinatie van moederschap met freelance werk, dat dat aan de ene kant geweldig is, maar dat het soms ook een heleboel concentratie en discipline vergt, wat dan weer best lastig is voor iemand met soms wat eh... gebrek aan focus, zoals ik. En toen ik bedacht dat ik dan gekscherend zou roepen dat drie kinderen in feite al meer is dan ik kan handelen, drong zich een verhaal op dat ik blijkbaar een beetje had weggemoffeld, maar dat misschien *Jack Nicholson grijns* een veel beter welkom is voor mijn talloze nieuwe bezoekers. (Vlees, kuip, u weet wel.)

Ik ben onlangs Merlijn een beetje vergeten. In het park.
Ik was er een vriendin tegengekomen, met haar kinderen. Die met mijn kinderen gingen spelen, zodat wij leuk konden kletsen. Toen het kouder werd besloten we bij mij thuis (vlak bij) nog even koffie te gaan drinken.
Dus we pakken onze spullen in, ik zet Loïs op mijn fiets, zie nog een kind lopen dat van mij is en zeg: ‘Kom we gaan.’

We waren al bijna thuis, toen er iets begon te kriebelen. Iets was niet goed.
‘Zeg eens even,’ vroeg ik aan Bo – mijn externe werkgeheugen (sorry schatje) –, ‘was Merlijn ook mee naar het park?’ Maar toen wist ik het natuurlijk al. ‘We zijn Merlijn vergeten!’ riepen we in koor. Ik fietste als een haas terug en trof hem aan boven op het klimrek. Had me nog niet gemist. ‘Merlijn,’ riep ik, ‘ik was je vergeten!’
‘Echt?’ riep hij terug. ‘Vét!’

Tsja.
Nja.
Ik vond het eigenlijk iets minder vet.
Magertjes, meer.

20 opmerkingen:

sanneke zei

Oh, Novy! Je bent érg. :)
Geweldige reactie van het vergeten kind trouwens. Die kent zijn moeder langer dan vandaag en weet dat ie 't niet persoonlijk op met vatten.

Susy zei

Sjezus hee.
Muts.

Kind vergeten.
Hoe kún je?!

Hoe is dat nou?
Kinderen in combinatie met freelance werk?

sanneke zei

Oh. Ik ben moe. Met een t er achter was dat het woord geweest dat ik net had willen typen.

NOVY zei

Ja, maar nee maar hee, ter verdediging: ik ben heel vaak maar met een of twee kinderen ergens, dan is er een uit spelen ofzo. En en en ...het gebeurt vaker andersom. Dat ik een kind mis of zoek, dat helemaal niet met me mee is.

Hm. Daar wordt het ergens niet beter van hè.

Toet zei

Oh jee, straks krijg je de opvoedpolitie op je dak! :-) Cool kind heb jij, dat ie het vet vond! :-)

Terrebel zei

Dat ken ik. Als alleenstaand vader is dat niet anders. Vroeger had ik een fulltime baan, was Raadslid, deed vrijwilligerswerk, zorgde fulltime voor mijn zoon en mocht in de weekenden (als ik dan niet werkte) ook nog'nsvan m'n dochters genieten. Ben als ZZP'er aan de gang gegaan omdat ik dan makkelijker mijn eigen werktijden kan bepalen. En ja, was ooit mijn kind kwijt bij een pierebadje. Het was hoog zomer en ik liep mensen te vragen of ze toevallig een klein bloot jochie hadden gezien. Ja dus, daar liepen er toen zo'n 30 van rond...Gelukkig was het een vrij gesloten gebied met een hek er om dus hij was gauw terecht. Maar ik schrok wel natuurlijk. Je kunt je kind echt niet voortdurend in de gaten houden; er is altijd wel een moment van afleiding. Bij mij was dat toen een mooie jinge vrouw... ;-) (Ach, ik ben ook maar een mens)

NOVY zei

Ojee, de opvoedpolitie! Maar die lezen toch ook mijn profel/disclaimer? overdrijver
(Het park is nog geen 500 meter van ons huis, hij was aan het spelen met bekende kinderen die er met hun vaders en moeder waren, we waren niet bijna thuis maar nog niet eens halverwege, het viel allemaal reuze mee.) Maar dat ik hem vergat op zich, dat was het.

Mimi zei

Ach wat. Dit kan de beste moeders overkomen. Wat zeg ik, het overkómt de beste moeders. Zou ook zomaar iets voor mij zijn.

Lehti Paul zei

Eén van de weinige echt slechte dromen die ik ooit had, in verwachting van mijn eerste, was dat ik hem was vergeten. Ondersteboven, op zijn kop dus, in een fauteuil. Ik kwam er pas achter toen ik 500 km verderop was (geen 500 meter), in een andere stad, in een ander land... ik werd badend in het zweet wakker. Toen het later (meer dan eens) in het eggie gebeurde steeg het bloed ook naar mijn slapen, maar was het veel minder drama dan in mijn slaap. Beter in het park dan in je huis. Lekker geschreven ook.
Ha, en ik vergat vandaag mijn -freelance- werk, da's geloof ik minder erg hè.

Lehti Paul zei

Alleen die eerste zin al, 'een beetje vergeten'. LOL

Vita zei

Luister, je bent hem in elk geval weer gaan ophalen. Niks bad mommy dus, gewoon een beetje veelaanhaarhoofd mommy.

De combinatie moederschap-zonder-echte-kinderopvang en freelancen heb ik nog niet helemaal onder de knie. Tenzij om 2.21 uur een schrijfklus afhebben omdat ik nu pas ongestoord kan werken applaus verdient. Klap dan maar.

Mammalien zei

Haha, slechterik! Maar wel een mooi stukje..

Zuster_Klivia zei

Oeiiii! Ik ga even een telefoontje plegen met het AMK. U hoort van ze ;)

Manon zei

Joh. Daar worden ze hártstikke zelfstandig van! Je bent dus eigenlijk een heel goede moeder. Joh.

Kristel zei

Haha!Wat een leuk stukje. Vooral de reactie van het kind. Ik vind het ook erg herkenbaar en ik heb notabene maar 2 kinderen en niet 3. Oeioei.

ChoCho zei

ach, hij was er niet eens van onder de indruk ;-)

Nicolet zei

in de categorie oeps

Herma zei

Hahahaaa! Ik moet ook erg lachen om de reactie van Vita: "Luister, je bent hem in elk geval weer komen ophalen"!

Nicoleke zei

Tsss.. mijn reactie staat er niet eens bij?!

Maar goed.

Ik lag dus dubbel om dit logje.

Door zei

Wat ben je toch slecht:-)






Maar leuk!!