dinsdag 5 april 2011

Ezelsbruggetje: braad die poes

'Mijn spreekbeurt gaat over de luiaard.
De luiaard is heel erg lui.
Of eigenlijk: heel erg langzaam.
In 1 minuut komt hij maar 2 meter vooruit!

Er zijn twee soorten luiaards: de tweevingerige luiaard en de drievingerige luiaard.
De drievingerige luiaard komt meer voor en daar ga ik het nu over hebben.
Dit is de drievingerige luiaard. Kijk maar, drie vingers. De latijnse naam van deze luiaard is Bradipus tridactylus.
Hij is ongeveer een halve meter groot en weegt tussen de 2 en 5 kilo.
Hij kan 40 jaar worden.

De luiaard woont in Zuid-Amerika.



De luiaard hangt de hele dag. Met vier poten aan een tak. Hij kan ook aan twee poten hangen maar dat doet hij liever niet want daar wordt hij moe van.
Hij eet ondersteboven, slaapt ondersteboven en verplaatst zich ondersteboven. Hij ziet de wereld meestal op zijn kop.
De luiaard is een herbivoor: hij eet alleen bladeren van bomen. De luiaard leeft dus tussen zijn eten.
Hij heeft lange armen waarmee hij takken kan pakken die ver weg hangen.
Hij plukt de bladeren niet met zijn klauwen, maar met zijn lippen en tanden.

Hij hoeft maar één keer in de week te poepen. Daarvoor moet hij helemaal naar beneden klimmen, dat is heel vermoeiend. Hij graaft een kuiltje in de bodem en daar poept hij dan in. De luiaard is heel onhandig op de grond. Hij kan bijna niet lopen. Daarom klimt hij na het poepen snel weer de boom in.
Nouja, snel...



De luiaard heeft een stekelharige vacht. Daar wonen veel beestjes in. Vooral algen. Die geven de vacht een groene kleur. Dat is weer handig voor de luiaard, want dat is een goede schutkleur tussen de bladeren.

De luiaard is een zoogdier.
Een vrouwtjesluiaard krijgt altijd maar 1 kind.
Een luiaardbaby heeft meteen al sterke armen, waarmee hij zich goed vast kan houden aan zijn moeder. Dit doet hij 6 maanden lang, daarna gaat hij zelfstandig verder.





Luiaardbaby's zijn heel lief, je kunt er mee knuffelen.






Heeft iemand vragen?'

12 opmerkingen:

Esther zei

Van Merlijn? Tjeee. Hoe kom je daar zo bij? (ik bedoel, lelijker worden ze niet. Toch?)
Gaaf hoor! Weer wat geleerd :-)

Nicolekebolleke zei

dan moet ik aan Ice Age denken...

Herma zei

Ik herken mezelf wel een beetje in de luiaard.
En: 'braad die poes', haha!
(n dikke tien voor deze spreekbeurt!)

Susy zei

Maar 1 keer in de week te poepen!?
The lucky lazy bastard!

Nicole zei

Die luiaard ziet er heel relaxt uit. Ik denk dat ik ook maar eens zo ga liggen.

ChoCho zei

Schattig, zo een baby luiaard :-)

burgerqueens zei

Luiaarden zijn mijn lievelingsbeesten! Ze zijn heel erg tof. Ik raad Merlijn aan om de aflevering van Weird Creatures (Animal Planet programma) over de dwergluiaard te kijken, zo leuk!

sanneke zei

Ja! Een vraag! Waar vind ik een baby-luiaard om mee te knuffelen?

NOVY zei

@Sanneke: joh, heb je dat niet gedaan in Midden Amerika??

sanneke zei

Ehm. Nee. Ik heb daar een ezel en een heel klein zwanger katje geknuffeld (alle dieren zijn daar kleiner dan hier, behalve dan de kakkerlakken, maar die knuffelde ik dan weer niet) en verder heb ik er wel dieren gezien maar die waren, net als de kakkerlakken, niet zo knuffelbaar: krabben, gieren, quetzals, inktvissen, roggen (die je wel kunt knuffelen, maar niet als ze 2 meter boven je hoofd langs komen zwemmen) en schorpioenen. Oh ja! En Chihuahua's! Die heb ik ook veel gezien, in Chihuahua, maar dan knuffel ik toch liever een luiaardbaby.

Zuster_Klivia zei

Nare beesten vind ik het om te zien. Ze zitten ook helemaal onder het mos. Kan er niks mee. Goeie grap van God?

Maarre: bedankt voor de weetjes! Scheelt me weer een uurtje Discovery kijken ;)

NOVY zei

@Zuster Klivia: ik niet, ik heb ergens een enorm zwak voor luiaards. Alleen die foto waar het dier op de grond ligt, vind ik wat naar. Maar laten we het erop houden dat dat komt omdat ie zich ongemakkelijk voelt. :).