woensdag 6 april 2011

Misschien omdat ik zelf al zo fris en fruitig ben

Het zal u misschien worst zijn, maar ik hou niet zo van fruit.
Niet dat ik het niet lust hoor, ik lust namelijk alles. (Waarbij ik dan met ‘alles’ bedoel: ‘alles dat geschikt is als voedsel’. Dat u zometeen niet hilarisch op de proppen komt met hondenpoep. Of stoeptegels.)
Maar ik hou er dus niet van. Nooit zal ik dus zomaar uit vrije wil een stuk fruit van de schaal pakken. En twee stuks al helemaal niet. Ik denk ook nooit: Kom, laak eens een appeltje schillen. Of een mandarijntje pellen. En wat ik al helemáál nooit in mijn hoofd zal halen is om een sínaasappel te eten. Ik hoop niet dat ik u hiermee massaal verjaag, maar ik zal eerlijk zijn: mensen die in hun lunchpauze een sinaasappel tevoorschijn halen en een mesje, worden door mij van nature gewantrouwd. Sinaasappels zijn namelijk helemaal niet bedoeld om op te eten, daar ben ik van overtuigd. Alle sinaasappels zijn perssinaasappels.

Wat ik dan precies zo tegen heb op fruit, vraagt u zich af?
Ik vraag het mezelf ook wel eens af.
Het zit ‘m in de frisse fruitigheid denk ik. En dan vooral in de combinatie van het friszure en het zoet. Fris en bitter (radijsjes) vind ik namelijk wél fijn. En fris en kruidig; ik eet honderd keer liever een paprika uit het vuistje dan een appel. Waarbij de eeuwenoude vraag om de hoek komt kijken: valt paprika - evenals de andere twijfelgevallen tomaat, avocado en komkommer - onder de noemer fruit of groente? Dient men hierbij uit te gaan van de groeiwijze, of van de toepassing? Men weet het niet. Terwijl het criterium toch eigenlijk heel simpel is: vind ik het lekker? Dan is het geen fruit. Slechts de banaan vormt dan nog een probleemgeval. De banaan is een categorie op zich. (Wel zoet, niet friszuur. Of, gemeten naar mijn smaak: een banaan 'gaat wel'.)





NB. Verwerkt in gerechten met voldoende niet-frisfruitige tegenhangers, kan ik fruit overigens wel hebben. Zoals bijvoorbeeld in het fantastische ‘victoriabaars met peer,’ in ‘zuurkoolschotel met abrikozen,’ of in het retro-voorgerecht: ‘garnalencocktail met meloenbolletjes’.

20 opmerkingen:

Cyriel zei

Een heel andere discussie: ik zeg altijd "Ik eet alles, maar lust niet alles." Voor mij betekent 'lusten' dat je iets met smaak verorbert.
Er is namelijk weinig dat ik echt smerig vind (ik noem een tomaat uit het vuistje en alle chocola in niet-harde vorm, zoals chocolademousse, -cake en -vla), maar tussen eten en lusten zit nog best veel verschil.
Dit allemaal geheel terzijde, natuurlijk.

sanneke zei

Ik ben allergisch voor fruit.

NOVY zei

@Cyriel: Ja, daar heb je wel een punt eigenlijk. Er stond dan ook eerst: 'Niet dat ik het vies vind'.
Maar dat vond ik dan ook weer niet okee; eten is nooit vies, zo ben ik opgevoed.
@Sanneke: Ja, dat wist ik al. Ik alleen voor ananas.

sanneke zei

Ik eet het wel soms trouwens. Maar ook dat wist je al. Aangezien ik door je vorige logje weer even terug was in Midden-Amerika, ook maar even een fruittip van daar: repen mango met zeezout en tabasco. Kocht je daar in een boterhamzakje op straat. Lekker.

Herma zei

Totaal met jou in de sinaasappelkwestie.
Wij kopen dan ook altijd van die ultra zunige hoeveelheden, beter gezegd afgepaste porties voor de appelpauzes op school, omdat het anders gegarandeerd komt te verrotten in de fruitmand.(vink zonde) Ik maak persoonlijk nog wel eens een uitzondering voor een kommetje ananas met witte druifjes in de zomer.
Trouwens, nu ik hier een poosje over zit te mijmeren; het is niet zo dat ik fruit niet dig, het is gewoon teveel gedoe.
(Sook erg... Ik zei al, die luiaard, daar herken ik mij wel in...)

NOVY zei

@Herma. Ik denk dat dat er inderdaad achter zit. Ook. Mede. Dat het gedoe is. Kleverig plakgedoe. En vooral met sinaasappels, omdat je dan al die witte fliebers eraf wilt pielen.

Door zei

Oh, dan lijk je niet op mij! Ik koop kilo's elke week! En shakes, pruim je die wel?

Nicolet zei

mm sommige soorten fruit vind ik echt lekker, zoals bv aardbei of nectarine. Maar appels en bananen en zo dat is meer omdat het gezond is. Ik eet het wel elke dag eigenlijk fruit. Dat dan weer wel

Inge zei

Hier ook geen liefhebber. Ik dwing mezelf soms een kiwi te nemen. En van sinaasappels en peren houd ik ook al helemaal niet. Dat geklieder!

Lehti Paul zei

Paprika uit het vuistje? Het is knapperig en nog een lust voor het oog ook. Maar ik lus het niet. Olijven zijn nog erger. Maar fruit door het vlees of andere gerechten spant de kroon. Appel of krenten door de sla? Vreselijk! Fruit is het lekkerst als fruit! De voorpret van die geur bij het pellen van om het even welke citrusvrucht. De lol om de schil van de appel zo lang mogelijk te maken (voor kakkerlak Zaza van Pluk van de Petteflet). Beschuitjes met aardbeien. Het sap dat over je vingers druipt als je met een scherp mes door een rijpe kiwi gaat. Fruit is plakkerig maar o zo zinnenprikkelend. Novy, je mist echt wat lekkers met je angst voor gedoe met fruit.

NOVY zei

@lehti Paul: ik hou van watermeloen! Bedenk ik ineens.

Lehti Paul zei

@ Novy: watermeloen? Grappig, dat lust ik dus weer echt helemaal niet. Veuls te zoet. Gewone meloen trouwens ook niet.

Nicolekebolleke zei

Ik kan er me NIKS bij voorstellen. Ik vind fruit heerlijk! Eet elke dag fruit. We hebben altijd kiwi's, appels en bananen in huis. Vaak ook n verse ananas, sinaasappels, mango, druiven en peren. Oh en granaatappels! Zo lekker! Ik hou dan weer niet van fruit dat warm is omdat t door warm eten zit. Ja, warme kersen met ijs vink lekker. Kan niet wachten tot de aardbeien er weer zijn... En wat jij zegt over n paprika uit t vuistje: doekook vaker. Mmm!!

sanneke zei

Ja! Ja! Watermeloen! (En dan 't liefst met komkommer, munt, zwarte olijven, feta en citroensap, jum!)

Lehti Paul zei

Nu snap ik ook eindelijk waarom je nog geen ticket hebt geboekt naar je familie op Haïti. Want wat moet je als fruit vrezende vrouw nu onder een mangoboom? ;-)

Vita zei

Een medestander! Hoera! Ik voel me altijd heel mans als ik terugkom van de Turk, of de markt, met een tas vol kiwi's en necatarines en mandarijntjes. Maar ik eet nog liever taai geworden chips of een wit uitgeslagen nep-chocoladeletter dan iets uit die schaal.

Stoofpeertjes, gewelde tutti frutti, dadels, bakbananen: nachtmerries. Echt.

Alleen als iemand anders fruit helemaal in hapklare brokken voor me heeft gesneden en allerlei echt vies fruit als mango (daarvan krijg ik letterlijk jeuk aan mijn tanden), sinaasappels-met-velletjes, mandarijnen met pit en te harde kiwi eruit is gehaald, wil ik het wel eten. Zo'n klein schaaltje, om mijn goede wil te tonen.

Alleen watermeloen en dieprode kersen middenin de zomer, die eet ik vrijwillig.

NOVY zei

@vita: another freak like me!

Esther zei

Jeuk aan je tanden????? Hoe doe je dat?

Lehti Paul zei

...je familie op Haïti? Schreef ik dat echt? Pardon, ik bedoel natuurlijk Hawaï. Ja, ook een eiland met een H en puntjes (toch?) en misschien groeien er ook mango's. Maar toch net even compleet iets anders.

Iben zei

I hear you, woman! Ook hier te lui voor fruit. Kant en klare bakjes meloen van de Appie zijn helemaal goed.