donderdag 8 april 2010

Sommige dingen moet je aan den lijve ondervinden

Sommige dingen moet je aan den lijve ondervinden. Zoals, bijvoorbeeld, dat het onmogelijk is om je ogen open te houden tijdens het niezen. Ik ondervond dat ooit aan den lijve, toen ik tijdens een heftige regenbui met mijn mini een vrachtwagen aan het inhalen was met 150 kilometer per uur.
U moet weten, een mini met zo’n lage bodem en van die kleine wieltjes geeft aan aquaplaning een heel andere dimensie. Dus toen ik moest niezen, net op het moment dat ik me náást de vrachtwagen bevond en met beide handen aan het stuur en mijn blik strak op de weg trachtte niet tegen de vangrail te surfen, besloot ik mijn ogen open te houden.

Geen! Goed! Plan! Excruciating! Excruciating! Excruciating! Pain! Aah! Aah!
Ik heb werkelijk een moment gedacht dat ik mijn oogbollen zo, plop, uit hun kassen tegen de voorruit schoot. Echt. Niet overdreven.
Ik heb een vrij sterke wil, dat blijkt wel hè. Als ik iets besluit dan besluit ik het ook. Met nog steeds bloeddoorlopen ogen zat ik die avond in Nijmegen bij mijn toenmalige schoonouders aan tafel.

Ja, je maakt wat mee in zo’n mini. Misschien moet ik ook nog eens vertellen over de periode dat ik aan het oefenen was om met één been te rijden. Voor het geval dat ik nog eens mijn linkerbeen zou moeten missen.
Ik deed dus alles met mijn rechterbeen; het gaspedaal, de koppeling en de rem. (Om stil te gaan staan rem je het laatste stukje met de handrem en kun je de koppeling intrappen. Optrekken doe je voorzichtig vanuit stationair. Gaat prima.) Andersom heb ik het natuurlijk ook geprobeerd – want stel dat het mijn rechterbeen was dat ik zou moeten missen - maar dat werd niks. Remmen met links, dat gaat niet. Ja, misschien na lang oefenen. Maar dat oefenen, hè. Nouja. You get the picture.
(Overigens sowieso een behoorlijk link project, achteraf bekeken. Hmm. Laten we het er maar op houden dat het 20 jaar geleden een stuk minder druk was op straat.)

(.........)
(.........)

Kijk, dit heb ik dan weer. Toen ik de eerste regel schreef deed ik dat met een plan. Ik wilde iets vertellen. Over iets wat je nog meer aan den lijve moet ondervinden, denk ik. Maar wát? (Ik schreef de eerste regel gisteren al, dat verklaart misschien een klein beetje.)
Nu slaat dit stukje dus eigenlijk nergens op. Ja, u weet nu dat u niet moet proberen uw ogen open te houden tijdens het niezen. Maar dat wist u waarschijnlijk al, want dat schijnt ineens algemeen verbreide kennis te zijn.
Nja. Sorry.

27 opmerkingen:

Cisca zei

Wahahaha.
Ja, ik ben toch blij dat ik weer even hier ben komen lezen. Zodat ik weet dat je sommige dingen aan den lijve moet ondervinden.

Door zei

Gek mens haha, wie gaat er nu rijden met 1 been whoehaah. Dank voor de lach op de vrijdagochtend!

Susy zei

Ik denk toch steeds vaker dat ik maar mee moet naar die Bikkelhightea om jou eens aan den lijve te ondervinden.

Herma zei

Hahahahahaa!
Misschien dat je toch aan een automaat moet gaan denken als het zo ver komt. Of het openbaar vervoer...
Ben benieuwd trouwens of die truckchauffeur nog wel eens moet terugdenken aan die niezende flits met de spongebob-oogjes die hij eens waarnam, lang gelée, op de A2 tijdens die heftige regenbui.
(onder truckchauffeurs gaan sinds de jaren negentig van de vorige eeuw wilde verhalen de ronde over De Vliegende Mini: "...en ik heb daarna nooit meer zoiets gezien...")

Ri zei

Héél grappig logje. You daredevil you.

Anoniem zei

Maf leuk mens!

Fijne dag verder,

liefs Muts Moniek

Natasja zei

Duly noted.

Nicolekebolleke zei

Ik mag jou wel.

sanneke zei

Whahaha, mafkees! Maar goed, fijn dat ik het nu niet meer hoef te proberen omdat jij het al gedaan hebt. Heb ik er ook nog een voor jou: met gekruiste handen fietsen. Ik heb het al geprobeerd en kreeg mijn eerste zoen daardoor terwijl ik onder de pleisters en schaafwonden zat.

inge zei

ik schreef 't laatst nog. titels moet je aan het éind bedenken. ik heb 't ook regelmatig, dat ik er aan 't eind achter kom dat de titel niet geheel de lading dekt ; )
niezen doe ik graag. en onwijs luid. maar altijd met ogen dicht dus. hahaha! en rijden met 1 been deed ik ook een hele tijd. in onze automaat =)

NOVY zei

@Susy: Hè ja: doe dat. Blijf je gewoon een paar uurtjes in de auto van Iben zitten.
@Herma: uh-uh. Yeah right.
@Sanneke: Hou op, schei uit. Ik moest en zou dat kunnen. Met gekruiste handen fietsen. En ik kon het uiteindelijk ook best goed. Op de rechte stukken, dan.

Susy zei

Dat klinkt verdomde uitnodigend.

Oh wacht eens!

Nee, toch niet.

Soes zei

Gheghegheghe.

Ik rij trouwens ook al zo lui. Ik koppel, manlief schakelt.
Maar zo maf als jij... nee.

Toaske zei

Hahaha, wat een geweldig logje!

quirk zei

Hahahaha! Hoe vaak loop jij doelgericht naar de keuken om er daar aangekomen achter te komen dat je geen idee hebt wat je daar doet?
Want dat soort dingen doe ik nou nooit.
Dus.

NOVY zei

@Susy: Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je je best een tijdje kunt vermaken in de auto van Iben?
@Soes: Ja, dat hebben wij ook een tijd gedaan :).
@quirk: Vroeger, thuis, zat bij ons de kelder naast de wc. En regelmatig, als ik naar de wc moest, liep ik per ongeluk gedachteloos de keldertrap af, en stond vervolgens een hele tijd wezenloos naar de blikken en potten te staren. Appelmoes? Rode kool? Wat moest ik nou ook weer halen van mijn moeder? Tot ik me realiseerde: onee..ik ging plassen!
Dus.
Nee. Dat herken ik helemaal niet.

Joeltje zei

Ik heb dit logje hardop voorgelezen aan de man des huizes en die moest ook erg hard lachen, net als ik. De man wil ´s met je praten. Gewoon, als psycholoog enzo.

;-)

Valez zei

Wow, jij moet echt een hele sterke wil hebben! Ik heb het ook wel een geprobeerd, ook in de auto, om mijn ogen open te houden tijdens het niezen, maar dat lukte met geen mogelijkheid. Petje af, al was het dan geen aanrader. Hoef ik het in ieder geval niet meer te proberen. :-)

Ilse zei

hahahahaa oefenen met 1 been rijden hahahaa dan neem je een automaat als je 1 been hebt dat gaat stukken makkelijker....

NOVY zei

@Ilse: Nee. Kijk. Duh. Ik was zó verliefd op mijn mini, dat ik moest zorgen dat ook als ik een been kwijt was, ik nog steeds in die mini kon blijven rijden. En die mini was nou eenmaal geen automaat.

Repel zei

Hahahahaha! Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar....jij hebt echt een sterke wil.

Met 1 been rijden heb ik nog nooit geprobeerd. Maar nu hebben we gelukkig een automaat, hihi.

Wellicht binnenkort het wordt vervolgd logje?

Wondelgijn zei

Hè?? Echt waar? Krijg je dan bloed doorlopen ogen? Ik durf niet eens meer om met mijn ogen te gaan niezen om het uit te proberen! (En dna heb ik het niet eens over de pijn.... *gruwel*)

Frank zei

Ik doe dat ook regelmatig.
Maar ik stuur graag met één hand.
Kijken of ik het de hele weg
van Hwijk naar Adoorn kan.

Is me 1 x gelukt.

Frank zei

Wacht even...

sturen én koppelen
met één hand, he!

Susy zei

Waarom kun je je dat voorstellen?
Zit er iets in Iben's auto waar ik geen weet van heb?
Bovendien heeft mevrouw geen auto meer, maar dat terzijde.

Ik kom graag úit auto's.
Zelfstandig.
Niet, na een dodenrit met gekruiste armen en één been in mijn nek,
door een brandweerman met een ijzerschaar.

NOVY zei

@Susy: Ik dacht aan pakjes sigaretten, dropjes en Pradaschoenen. Maar ik neem alles terug. Schrijf ook even een stukje en kom mee highteaen.

You sick mind.

Susy zei

Ja. Nou.
Hee.
Het lijkt me wel mighty exciting hoor,
jou ontmoeten.

Moet het een stukje over nieren zijn?
Dan pak ik mijn interview met bodybuilder Don Long er even bij.
Die kreeg ooit een nieuwe nier.
Ja. Haha.
Long. Nier.
Grappig.