zaterdag 23 juli 2011

Als een aardbij

Even aan mijn lezers met kinderen: Gaat dat bij u ook zo? Dat uw kinderen op de laatste schooldag een grote plastic tas mee moeten nemen? Die dan terugkomt met de inhoud van hun vakje en alles wat ze dat jaar verder hebben verzameld aan werkboekjes en schriften?
Poehee.
Moedig als ik ben besloot ik vanavond het vakantieklusje maar meteen te klaren en zocht alles uit, samen met alle andere dingen - uitnodigingen, verjaardagskaartjes, brieven over schoolreisjes - die ik gedurende het jaar had verzameld in een diepe la in mijn bureau. Want ik ga echt niet alles bewaren, maar er zitten natuurlijk juweeltjes tussen die ik niet bij het oud papier wil doen belanden.
In een schriftje vond ik bijvoorbeeld dit gedichtje van Bo:

Rood, rood, rood
als een kers of een tomaat
als een aardbij
of een bloedneus
als een stoplicht bij de weg

Rood, rood, rood
als de jam die ik wil smeren
lekker op dit stukje brood.


Mooi hè?
Dat metrum!

(In haar rapport stond dat ze zo van verhalen schrijven houdt. Haar juf zei: 'Laatst las ik een verhaal voor, in de klas. Iedereen vond het prachtig. Daarna zei ik dat het een verhaal van Bo was en ze geloofden het bijna niet.'
Ze deelt mijn liefde voor taal. En dat maakt me zo blij!)


Edit 24-7:
Ik vertelde Bo dat ik haar gedichtje op mijn blog had gezet en kreeg toen een beetje op mijn donder, want haar gedicht over groen, dat was nog veel mooier!
Dus. Komt ie:

Groen, groen, groen,
Als een snijboon of een erwt
Als een emmer
vol spinazie
of een zieke krokodil

Groen, groen groen
als de ogen van mijn vader
als ik net iets stouts wil doen.

13 opmerkingen:

sanneke zei

Wat mooi. En ook mooi dat ik over Jip precies hetzelfde te horen kreeg. Ontroerde me ook zeer. Hij mag wat uitzoeken voor zijn rapport als we op vakantie zijn. Lego, bedacht ie eerst gemakzuchtig. Eergisteren zei hij ineens: 'Nu weet ik wat ik écht graag wil. Een dagboek.'
Ja. Goed plan.

Nicoleke zei

Wat leuk! Dat zijn de leuke dingen om te bewaren ook, dit soort schrijfsels.

Esther zei

Ooh! Ze heeft gelijk hoor, het groene gedicht is geweldig.

Susy zei

Haha, prachtig.
Wij krijgen geen plastic zak met spul mee, maar een heel fijn groot boek waar alle tekeningen en werkjes ingeplakt zijn.
Fijn joh.
Daar had ik laatst die foto van geplaatst.
Met de eerste tekening van het jaar en de laatste.

Blauw blauw
als de benen va...

-geen zin om te rijmen nu-

NOVY zei

@Susy: ...van grote smurf?
Nee, doe maar niet nee.
Geen plastic zak met spul? Hm.

Petra zei

Wat een leuk stukje! Moest vorige week ook zo lachen toen mijn kids hun vak moesten opruimen en bij een leerling een kaartje tevoorschijn kwam met: Veel succes in groep 7! Heeft dus het hele jaar niet goed zijn vak opgeruimd! ;) Leuk, zo'n blog! Ga nog even verder lezen!

sanneke zei

Geweldig, groen, die laatste 2 zinnen, mooi.

Nisse kreeg ook een plakboek mee van zijn kleutertijd op school (brok-in-je-keel werk), voor Jip mocht ik inderdaad een plastic tas mee geven die gevuld weer terug kwam.

ChoCho zei

oké, het gedichtje over groen IS mooier - wat een talent :-)

Nicolekebolleke zei

Ja daar moet ik haar toch gelijk in geven... #groen

NOVY zei

Voor de duidelijkheid, groen stond niet in het schriftje, ik wist niet van het bestaan...

Susy zei

Nee. Elmo.

Susy zei

Nee. Grover.

NOVY zei

Nee: Pino.