donderdag 9 juli 2009

Marechaussee-holadiee of: hoe we toch nog op vakantie kunnen

Goed. En toen kwam ik er gisteren om 15.40 uur achter dat ik Loïs was vergeten bij te schrijven in mijn paspoort. Ik, zeg ik, want ik ga hier thuis over die dingen. Natuurlijk heb ik nog even geprobeerd om Henk de schuld in de schoenen te schuiven, of dan toch tenminste de helft van de schuld (‘jij kan toch óók wel eens ergens aan denken?), maar nee, hij was onverbiddelijk. Ik ga hier thuis over die dingen, dus het was mijn schuld. Volledig.

Goed. Toen belde ik dus met het gemeentehuis. Een beetje in paniek. “Luister,” zei ik tegen een vriendelijke jongeman, “ik ben dom geweest. Een domme, domme mama. Want zo en zo is het geval.”
En ik zei ook nog: “Help.”
“Aha,” zei de jongeman, “ja, dan heeft u een probleem. Als u hier voor 16.00 uur kunt zijn met een pasfoto, uw paspoort , een ondertekende verklaring van toestemming van uw man en €39,80, dan kan het maandag allemaal geregeld zijn. Dat heet een spoedprocedure.”.
“Maar,” piepte ik, “we gaan morgenavond al weg.”
Vervolgens vroeg ik hoe onverstandig het was om gewoon met een kind zonder paspoort naar het buitenland te vertrekken.
De verkeerde vraag aan de verkeerde persoon natuurlijk.
Maar ja, je hoopt dan toch dat zo iemand zegt: ‘Ach, weet u, doet u het maar gewoon.” Zoals de meneer van de garage laatst tegen mij zei, nadat hij me had gevraagd of hij dat onderdeel van 450 euro voor me moest moest bestellen: “Ik zou het niet doen, mevrouwtje, ik zou gewoon effe langs de sloop rijden”.
Tevergeefs.
Het was heel onverstandig, zei de jongeman. Want als we controle zouden krijgen (dat gebeurt nooit! dat gebeurt nooit!) dan betekent dat: gedoe. (hè bah, gedoe op vakantie). “Ze kunnen uw kind in beslag nemen, als u niet kunt bewijzen dat ze uw kind is.”
Ah, dat waren de woorden. ‘In beslag nemen’ en ‘kind’. Ik zag voor mijn geestesoog onze lieve Loïs in hechtenis zitten, op een Frans politiebureau, tussen de bakkelieten typemachines.
Net toen ik op het punt stond om - weet ik veel - misschien wel te gaan huilen, zei de jongeman: “Maar wie weet heb ik wel een oplossing.”

Jááhh??

“Ja. U kunt naar de Marechaussee. Daar willen ze, als u een goede reden heeft, weleens uitkomst bieden.” En hij gaf me een telefoonnummer. Van de Marechaussee, op het vliegveld in Eelde.

Dus daar waren we vanmorgen. Met ons trouwboekje, een pasfoto van Loïs die we gisteren nog even snel zijn gaan maken en €42,85.
Ja, het kost wat, maar dan heb je ook wat: een roze noodpaspoort, helemaal alleen voor Loïs, geldig tot 9 september.

Cool hè.
Let the holidays begin!


23 opmerkingen:

Anoniem zei

gelukkig nog op tijd!!
zou ook een actie van mij kunnen zijn, overal aan denken en net het aller belangrijkste vergeten.

nou hele fijne vakantie met jullie noodpaspoort! dat dat bestaat...

groetjes Manja

Madelief zei

Hahahaha! Hoe je erbij zit op de foto! Zo wegkijkend en zag ik nou een ietwat verwijtende blik in de ogen van je kids? ;o)
Maar gelukkig is het geregeld en Loïs staat er mooi op. Niet te hard lachend, haar oren zijn goed te zien en ze kijkt recht in de camera. En nu er dus voor zórgen dat je aangehouden en gecontroleerd wordt hè?! Anders heb je je voor niets zo uit de naad gewerkt!
Fijne vakantie!

Anoniem zei

Je kijkt inderdaad wat schuldbewust :-) Maar ik vind het heel knap dat jullie het wel goed geregeld hebben! (wij gaan al 2 jaar zonder geldig paspoort naar Frankrijk :-( . Iedere keer als het eigenlijk al te laat is kom ik er achter dat ik het niet meer op tijd ga redden en denk dan.. ach.. Maar met no. 3 erbij ga ik toch maar een nieuw paspoort regelen!

Inge

Joeltje zei

Je hebt ook zo'n blik in je ogen.. zo'n schuldige blik. Domme mama? Wat nou, méns jij moet ook altijd overál aan denken! (Dat zou ik dan roepen, ware het niet dat wij Mister T. van trots binnen 10 dagen hebben laten inschrijven.. maar ja, das de eerste. Nummer drie gaan wij vast ook vergeten whoehahaha)

En fijne vakantie!

MaMarije zei

Wow... Bedankt voor deze wake-up call! Het duurt weliswaar nog even voordat we op vakantie gaan, maar is wel handig als we mevrouwtje inderdaad even laten bijschrijven op mijn paspoort. Dank dank dank!

En: hele fijne vakantie gewenst!

gewebkijk zei

dus zo ziet een strafbankje er in het echt uit... ;)

heb het goed!

Tienke zei

dit gebeurt echt heel vaak. ik herinner me een vakantie naar frankrijk en op het zelfde tijdstip als jij kwam t. erachter dat mijn paspoort was verlopen....zijn we toch gegaan? is het uitgesteld? misschien een dagje, want daarna had ik even een toeristenkaart...fijne vakantie!

Susy zei

Wat is dat voor bescheten blik?
Hahaha!

Goed. Maar fijn hoor.
En: een hele fijne vakantie!!
Jie en Hoe!

Ilse zei

Gave foto van jullie viertjes echt geniaal.
Ik vind wel dat mannen kunnen meedenken hoor ook al zijn het onze taken...
Een hele hele fijne vakantie !!!!

Daan zei

Pfieuw!

Zo stonden wij op brussel airport voor een heuse week New York en de kindjes mooi in ons paspoort....

maar dat mag dus niet naar Amerika, we mochten we gewoon niet mee.

slik, tickets door de plee, hotels...

maar de janneman was dapper en opperde het eerste de beste vliegtuig te nemen en zo landden we 4 uur later in Istanbul en reden tijdens het avond gebed een blubberweg op, op zoek naar een hotel...

Affijn avontuur!

geniet van de vakantie, tot daarna!

Vita zei

Haha, die foto van jullie vieren is helemaal briljant! Onderschrift: "SCHULDIG" :-)

En toen moest ik nog een keer nagrinniken vanwege het feit dat je je kerel nog een deel van de schuld in de schoenen wilde schuiven, terwijl etc.

Veel plezier jongens!

Door zei

Oops, het is maar goed dat ik niet over 'die dingen' ga, hier in huis. Want dat had ik ook zo'n foto gehad.
Fijne vakantie!!

Caroline zei

pfoei! Hard staan te knipperen daar, bij die mielieterun daar zekers hahaha! (zijn vandaag maar snel foto's van Floor gaan maken, over bescheten kijken gesproken!

Astrid zei

Way Cool, ik wil ook zo'n hip paspoort voor Otje.
Maar die heeft al een identiteitskaart annex reispasje. Met babyfoto, van toen ze 4,5 week oud was. Heel herkenbaar dus, NOT. Maargoed, die is geldig, ook in Frankrijk. En was gratis ende voor niks.

Anoniem zei

Yvon toch, en dan die foto, echt hilarisch!
Die blik van jou schreeuwt gewoon; "Mijn naam is Haas!"

Fijne vakantie, meis, en allemaal weer veilig thuiskomen!

Liefs Muts Moniek

Nicole zei

Geweldig dat het is opgelost! Fijne vakantie toegewenst.

Soes zei

Ik vind Loïs helemaal miet op haarzelf lijken... dus bewijs maar eens (zegt de Franse politie dan hè) dat het dezelfde dochter is....

mamarieke zei

Via de mamablogs kwam ik even een kijkje bij je nemen. Mijn man werkt bij de marechaussee, dus ik moest je blogje wel lezen! Erg grappig geschreven. Leuk, ik blijf je volgen hoor!
Groetjes Mamarieke

pien zei

ha! zo stonden wij voor de boot naar schotland, met geen kind in de paspoort. nooit aan gedacht! rechtsomkeert dus!
onze boekingen konden een dagje verzet en de mareschaussee propte ward in een heel duur noodpaspoort, geldig voor 2 weken....
en zo kwam alles toch nog goed, maar wat schaamde ik me! en wat was ik toch ook blij dat je niet zo maar een kind mee naar t buitenland kan nemen...

fijne vakantie!

Linda zei

pfieuw! ja, zoiets zou mij ook kunnen gebeuren!

Judith zei

Ik kom hier via via even aangewaaid, maar zie ik nu op het paspoort dat je dochter van 21 mei 2008 is? De mijne ook :-)

Judith zei

Haha, het lijkt er inderdaad op dat opvallend mooie blauwe ogen op die datum in de aanbieding waren! Echt heel typisch dat ze soortgelijke ogen hebben. Haar vader en ik hebben allebei groene ogen dus we snappen niet helemaal hoe ze eraan komt...

Joeltje zei

Lieve allerbeste liefste logvriendin Novy. Ik heb een probleem van BIJNA dezelfde orde.
En ik heb helemaal in de stress alleen maar geroepen tegen man terwijl die al zijn vakantie in het water ziet vallen: NOVY HEEFT DAT OOK GEHAD!

Manlief en ik vertrekken donderdag naar Londen. Of in ieder geval.. dat is de bedoeling. Alleen is manlief vergeten (de KLUNS!) dat in mijn paspoort alleen Joeltje B. staat en niet Joeltje H-B, zoals mijn getrouwde naam is. Want mijn paspoort heb ik al langer dan mijn trouwring.. Nu heeft die KLUNS dus tickets gekocht op naam van Joeltje H-B.
Blijkt het gewoon TWEEHONDERD freaking euro's te kosten om dit te laten veranderen bij de vliegmaatschappijen (we vliegen heen met Ryan Air en terug met Air Lingus). Nou moet je dus weten dat we voor 50 euro op en neer vliegen.
Ik smste dus al in blinde paniek/stress/hilariteit naar vriendin W. die mop van Joeltje die naar Londen zou gaan.
En ineens bedacht ik me: Novy had ook zoiets aan d'r fiets hangen.
Dus ik ga morgen als de wiedeweerga naar het gemeentehuis en anders naar de marchechaussee. Toch?