zondag 5 juli 2009

Als ik nou maar weet wanneer ik daar ben

Wij hebben een tomtom. Sinds kort. Cadeau gekregen, toen we overstapten naar een andere energieleverancier.
Hij doet het echt goed hoor, brengt me altijd precies naar waar ik wezen moet (ik heb me de laatste weken naar nogal veel vage plekken moeten begeven) en ook de vrouwenstem ligt best aangenaam in het gehoor.
Het probleem is alleen dat ik steeds vergeet te luisteren. Dan ben ik diep in gedachten verzonken, en denk ineens: hee... zei ze nou net iets? Dat ik zometeen naar links moet ofzo?
(Dit is de schuld van de kinderen, die me zo geweldig getraind hebben in het negeren van wat er tegen me gezegd wordt – altijd onbelangrijke dingen: mama waar zijn mijn slippers, mama mag ik een ijsje, mama mag ik in mijn bikini naar school want Isa (buurmeisje, red.) mag dat ook, Bo heeft me geknepen mama, mama de keuken staat in brand.)

"Kunt u dat laatste alstublieft nog eens herhalen," roep ik vele malen vertwijfeld richting het schermpje aan mijn voorruit - dat strikt genomen niet eens een echte tomtom is maar een of ander B-merk-, maar altijd zonder resultaat. Want dat doet ze dus niet, iets herhalen als ik daarom vraag. En logisch ook: het zou wat zijn als je een gesprek kon voeren met de stem van het navigatiesysteem. (‘O, gut, nou zitten we zo gezellig te kletsen, vergeet ik helemaal te zeggen dat je 3 kilometer geleden de snelweg had moeten verlaten.’) Je zou slechts verder van je pad raken.

Maar er zou een knopje moeten zijn. Een ‘herhaal laatste aanwijzing’- knopje. Daar zou ik enorm mee geholpen zijn.


Even nog wat anders - waar ik telkens opnieuw heel erg om moet lachen, is de volgende zin, die regelmatig in allerlei varianten door de stem wordt gebezigd : ‘Na 700 meter, rechtdoor rijden.’
Ojee, denk ik dan altijd, als ik nou maar weet wanneer ik daar ben. 

Nouja, tomtom-humor.
Sorry.

20 opmerkingen:

sanneke zei

Vooral Novy-humor dan toch. :)

Susy zei

ik vind het voornamelijk het leukst om het ding harder te zetten.
'Harder! Harder! Harder!', kreunt ze dan.

Hm. Ja.
Dat is dan Susyhumor.
(lees: plat.)

Nicole zei

Leuk! En wat een interessante complicatie bij de Tomtom: vergeten te luisteren. Als moeder is er inderdaad altijd zo veel 'ruis' om je heen dat je het gaat negeren.

Nicolette zei

Ik leen wel eens een Ttomtom en dan ga ik altijd of te vroeg, of te laat ergens de hoek om. 'Als u links kijkt, ziet u rechts niets'. jaja, doe mij maar gewoon de weg uit mn blote brein weten, dat rijdt veel lekkerder.

Astrid zei

"probeer te keren". "probeer te keren". "probeer te keren".

En hoppa, daar vliegt mijn bram-bram door de auto. Stom ding.

Heb een foto voor je, maar ontdek net dat ik die hier niet kan linken. Damn. Ik twit 'm, oké!

Mammalien zei

Ik heb "Ankie" (de kaktrut -volgens manlief) en die roept altijd ontzettend bitchy "KEER OM WAAR MOGELIJK" als ik effe niet oplet... ook als ik wel oplet en het gewoon beter weet overigens...

gewebkijk zei

mijn ,,annie''
heeft zo'n knopje... ;)
(repeat)

NOVY zei

@Susy: O, dat lijkt me leuk! Bij mij fuistert ze altijd alleen: zachter, zachter, zachter. Omdat ik blijkbaar beter hoor dan Henk, die haar dan voor mij veel te hard heeft gezet.
@Gewebkijk: Werkelijk? I want it, I want it!

Bram-bram? Anky? (Van Grunsven?) Annie? Geven jullie die stemmen zelf namen of heten ze zo?

Nicoleke zei

Het 'ding' werkt me af en toe ook wel op mijn zenuwen.
Die herhalingen elke keer.
:-)

Wij hebben laatst twintig rondjes gereden in Adam omdat alles daar eenrichtingsverkeer is en Sandra wist even niet meer hoe en wat.
Héél fijn voor de relatie kan ik je zeggen...

NOVY zei

@Nicoleke: Mijn God, Sándra!

Joeltje zei

Mijn collega heeft 'n TomTom met gedownloade Surinamer. Die dan als je op de plek van bestemming komt in 't Surinaams vraagt "durf jij mij écht alleen te laten in deze buurt". Hilarisch.

Die van flikkert op essentiële momenten met zuignap en al van de voorruit. Ook heul handig.

esther zei

Mag ik eerlijk zeggen dat ik het niet herken? Of ga ik er dan weer veel te serieus op in?
Die van ons zet een vlaggetje op het punt waar de volgende koersverandering moet plaatsvinden en hij telt de afstand af. Dan zegt ze: over 800 meter links af. En dan zie je in het scherm de afstand van 800, naar 700 naar 600 etc gaan, en in het kaart scherm zie je ook een "close up" van de verkeerssituatie.
Alleen heeft ze het soms mis. Dan denkt ze dat je op de parallel rijbaan zit en zit ze te miepen dat je links moet blijven terwijl er rechts helemaal niks aan de hand is.

gewebkijk zei

ik kan niet voor anderen spreken, maar mijn vdo3100 heet gewoon annie.(van annie die in m'n auto woont) zij praat tegen mij, en ik praat ook vaak terug.

zij doet streng tegen me, en wil altijd het laatste woord hebben.
maar ze maakt best veel fouten...

(regelmatig vloek ik haar dan ook helemaal stijf)

maar volgens mij houdt ze van me, en ik van haar.

Ilse zei

Echt een geweldig logje zo herkenbaar en zo leuk geschreven , grinnik, en ik hoor ook niets meer sinds ik kids heb, errug hè??

NOVY zei

@Esther: Ik vrees het wel, ja. Te serieus. Want ik zwets maar wat in de ruimte, natuurlijk. (Had je wel gelezen dat in de laatste zin staat: na 700 meter rechtDOOR?)

Maar verder is het me helemaal duidelijk: 'die van mij' is echt te goedkoop. Hoewel..ik heb haar nog niet op een fout kunnen betrappen (het niet op de hoogte zijn van wegomleggingen niet meegerekend).

Anoniem zei

Gelukkig heb je je eigen Henk nog als je op vakantie gaat. Die kan je ook lekker ondervloeken als hij niet op tijd links/rechts/enz. roept als jij achter het stuur zit!
En de repeatknop van Henk weet je vast wel te vinden!

Hahahaha, wat een humor!
Liefs Muts Moniek

Door zei

Ik vaar blind op die dingen. Ik let gewoon zelf niet meer op, da's ook link heb ik gemerkt. 'Sla NU linksaf' en dan rijd ik door rood of zo...

Natasja zei

Mijn VDO heet gewoon 'liefje'. Want ik zeg altijd 'ja liefje' als ze me ergens heen stuurt.

Vinden Anne en Merel hilarisch! Overigens heeft ze ook een knopje waarmee je de aanwijzing kunt herhalen. Ook heel grappig. Vooral als je het tachtig keer indrukt. Je kinderen bescheuren het dan zowat.

Eigenlijk een leuke aanvulling op je leven, zo'n 'liefje'.

esther zei

Kijk dat heb ik dan weer. Geen humor ;-)

Soes zei

Hou Op Schei Uit.
De tomtom heeft mij al eens in de narigheid gebracht....
Op een nieuwe weg, dus dacht ze dat ik in de weilanden reed, de muts.
En maar tegen me gillen dat ik om moest draaien. Ik werd er nerveus van.