dinsdag 26 maart 2013

Heb ik te maken met een Friese feeks ofzo?

Hallo! Daar ben ik weer eens. (U weet wel, die ontaarde moeder die haar kind van 11 met een iPhone laat rondlopen.)

Ik wou even een kwestie bespreken.
Niets belangrijks hoor, ik lig er niet van wakker, maar toch: opmerkelijk.

Ik heb een spijkerbroek.
Of nou, ik heb wel meer spijkerbroeken (het blijft mijn favoriete kledingstuk) maar deze specifieke spijkerbroek is echt fantastisch.
Hij zit lekker én hij staat lekker, om het maar even zo te zeggen.
Hij is van een of ander vaag merk: Rose Player, dat volgens mij nergens in een winkel wordt verkocht, maar alleen op internet, via Ebay enzo. (Ik kocht de mijne in een tweedehandswinkel.)

Hoe dan ook, ik bedacht: ik wil nog zo’n broek. Voor als deze in de was zit. Dus ik ging maar eens kijken op Marktplaats. Dat leek me heel veilig om te doen, ik weet tenslotte precies welke maat ik moet hebben.

En ja hoor: ik vond er een! Vraagprijs €7,50. ZGAN.
(Das écht best wel goedkoop, voor een broek waarvan valt aan te nemen dat hij lekker zit én lekker staat!)
Voor zover ik het kon inschatten was het hetzelfde model als de mijne, alleen wat donkerder van kleur. Hoeveel donkerder precies, dat kon ik niet helemaal bepalen. Er waren namelijk 4 foto’s: twee van de broek in vol ornaat en twee detailfoto’s. Op de laatste foto's lijkt de broek een stuk lichter.

Ik dacht: ik moet even vragen hoe dat zit, in een email. Maar omdat ik daar op dat moment geen tijd voor had, deed ik een bod. Van drie euro. Opdat ik de advertentie makkelijk terug zou kunnen vinden bij ‘mijn biedingen’, en op een later tijdstip mijn prangende vraag kon stellen. (Als de lichte foto’s de waarheid spraken, zou ik er met liefde de vraagprijs voor betalen, of desnoods het driedubbele.)

Goed.

De volgende ochtend vond ik twee berichten van Martkplaats in mijn inbox.
Het eerste mailtje liet lezen: Uw bod van 3 euro is verwijderd.
Het tweede berichtje kwam van de verkoopster. Ze schreef:
Ik heb je bod verwijderd want ik vond het te laag. Vr gr

Mooi, dacht ik. We hebben contact.
Dus ik schreef terug:

Hoi 
Ja, daar heb je wel gelijk in. 
Maar ik heb even een vraag: Op de eerste twee foto’s lijkt de broek wat donkerder en ‘vlekkeriger’ dan op de laatste twee foto’s. Op welke foto’s lijkt de echte broek het meest? 
Groetjes 

Haha, kreeg ik dit terug:

Zoals het bij de advertentie staat: blauw. Het zijn dezelfde foto's. Als ik zeg zgan dan zijn er geen vlekken gr.


Ooooo…..kee?
Ik probeerde de zinnen op allerlei manieren uit te spreken, steeds anders geïntoneerd, maar iets vriendelijks wilde het niet worden. Het bleef blaffen.

Misschien had ik onbedoeld iemand heel erg beledigd – dat kan hè – dus ik haastte me om er nog een berichtje achteraan te sturen:

Joh, ik zeg niet dat er vlekken op je broek zitten! Ik bedoel dat de stof wat ‘wolkerig’ lijkt, op de eerste twee foto’s. Op de laatste twee niet. (Dat zie je zelf toch ook, denk ik?) Ik zou graag willen weten welke foto’s de realiteit het beste weergeven.

Ik heb geen antwoord meer gekregen. Niets meer gehoord. Ook niet nadat ik nóg een keer heb gemaild met: Weet je wat, laat ook maar zitten met die vraag, ik wil hem sowieso wel.
(Voor €7,50 kun je best een risicootje lopen, tenslotte.)

De broek staat nog steeds te koop, maar ik mag hem niet.

Het intrigeert me een beetje. Met wie heb ik te doen aan de andere kant van de verkooplijn?
Wie is zij?
Iemand met heel lange tenen? Op wie het woord vlek werkt als een rooie lap op een stier? Heb ik te maken met een Friese feeks ofzo?
Of is ze gewoon kleurenblind?
Beheerst ze het Nederlands niet zo goed?


Nja.

Nog 19 dagen tot Hawaï.

23 opmerkingen:

LEHTI zei

Ik probeerde de zinnen op allerlei manieren uit te spreken, steeds anders geïntoneerd, maar iets vriendelijks wilde het niet worden. Het bleef blaffen.
Kijk, zó'n mooie zin, eigenlijk twee. Simpel en goed. Die probeer ik niet alleen meerdere keren te lezen. ik dóe het ook nog. En hij blijft lekker, vast net zo lekker als die broek die jij niet mag.

NOVY zei

Thanks, Lehti. :)

janine zei

Hahaha, ik kon me niet bedwingen en ging even op Marktplaats zoeken.... gevonden!
En ja, je hebt gelijk met die wolkerigheid en die kleuren... :-)
Kan niet iemand die broek even voor je scoren?

Liefs, janine

janine zei

iemand anders bedoel ik dus...

Anoniem zei

Ik ga nu ook bieden.

3,50 Euro.

En dan ga ik vragen op welke van de foto's de broek het meest lijkt.

Of is dat onaardig? ;)

-Maureen

Anoniem zei

ps.

Er staat 2x het woord ZGAN in je logje.

Ik vraag me nu af of dat bewust is? Of dat de 2e ZGAN een typefout was?

-Maureen

Ri zei

Rare snuiters op internet. Maar Janine heeft een briljante oplossing. Zij bestelthem voor je. Oppelost!

NOVY zei

Haha, jullie zijn grappig.
(Wat bedoel je precies met twee keer ZGAN, Maureen? Ik ben een beetje blind geloof ik)

Jack zei

Niet alleen 2 x zgan, maar 40 x ik, dat valt mij dan weer op...

NOVY zei

2 x ZGAN: De eerst keer las ik het, de twee keer schreef de verkoopster het. Tsja.

@Jack: 40 keer ik?
Het is ook mijn blog hè. En er zijn niet zoveel synoniemen. Of beticht je me nou van megalomanie? ;)

Anoniem zei

Jij bent grappig en ik ga even naar je kijken in spijkerbroek :-) Ans

Door zei

Praat me niet van marktplaats! Ik ben fan en ook weer niet. Wat een gedoe altijd. Maare.. Die Jack hier is ook wel een beetje een feeks of niet?:)

Anoniem zei

Haha iets dergelijks had een vriendin van mij ook al, toen heb ik het voor haar gekocht, overigens bleef het een feeks :-)

Wilma

Jack zei

Nee hoor Yvon, je mag van mij schrijven wat je wil. Maar ik dacht als we een woordfrequentie gaan doen pik ik gelijk de winnaar eruit :-)

janine zei

@Ri: Hoewel ik Novy haar broek van harte gun, lijkt het me een beetje onhandig als ik hem ga bestellen: Ik woon in Duitsland... :-)

Cisca zei

Haha, wat is iedereen hier weer grappig en bijdehand!

Nog 17 dagen tot Hawaii. Mens, ik word er nog plaatsvervangend zenuwachtig.
En ik krijg er een heel raar schuildgevoel van. Omdat ik meestal 17 dagen van te voren de tickets pas boek.

Cisca zei

Schuldgevoel, that is.
Schuildgevoel ken ik niet zo.

NOVY zei

Weet je Cisca, vanaf dat ik het ticket kocht word ik steeds minder zenuwachtig. :) Nog even en ik heb er actually zin in!

Anoniem zei

Ik vind ZGAN een grappig woord. Ik had het nog nooit gelezen en nu opeens 2x in 1 logje. Vandaar dat het me opviel.

-Maureen

NOVY zei

Aha, Maureen. Het is een afkorting, niet perse een woord. Zo Goed Als Nieuw betekent het. :)

Limoentje zei

Novy, de Friese feeks & de wolkjesbroek. Ik zie een vervolg aankomen.

Anoniem zei

HAHA!

Zo Goed Als Nieuw. Weer wat geleerd.

Ik dacht 'ZGAN' als in een een soort uitroep. Vraagprijs €7,50. ZGAN! En dan zoiets als WOW (dat is niet duur)!

Ik zie het zo in de Donald Duck staan in een tekstwolkje. (Daar worden ook altijd van die grappige uitroepen gebruikt. Zoals WAK.

Kristel zei

HAHAHAHAA wat onwijs grappig. Ik heb ook wel eens zoiets gehad, toen ik iets vroeg over een deuk in een blikje geloof ik. Mooi dat ik dat blikje niet meer mocht kopen.