zaterdag 14 juli 2012

Maak de wereld mooier, begin bij jezelf

Bron: Klik
Toen ik op een dag zat was van de toenemende agressie, intolerantie en onaardigheid buiten op straat, dacht ik ‘maak de wereld mooier, begin bij jezelf’ en startte een viooltjesoffensief. 

Ik stop tegenwoordig voor ieder zebrapad, ook als dat nog niet per se hoeft. 
Ik laat mensen met minder boodschappen voorgaan bij de kassa.
Ik glimlach.
Ik zeg: ‘Geeft niks hoor!’ als iemand me van de sokken rijdt.
Ik ben vriendelijk, hoffelijk, eerlijk en vergevingsgezind.
En dat werkt hoor, absoluut.
Hoewel het me per saldo nog niet zoveel heeft opgeleverd.
Want terwijl ik in mijn pogingen 'een beter mens' te zijn steeds meer vooruit kwam, ging het bergafwaarts met mijn verdraagzaamheid. Ik heb een negatieve correlatie ontdekt tussen 'een beter mens' willen zijn en de verdraagzaamheid jegens mensen die onbeschoft, ongeïnteresseerd, vervelend en egoïstisch zijn, hun macht misbruiken of onnodig moeilijk doen - alleen omdat het kan.

Sinds ik een beter mens ben loop ik me regelmatig van binnen op te winden.
‘Jezus klootzak, ik glimlachte naar je, hoor! Je kunt op z’n minst terugglimlachen. Jij ramde mij tenslotte met je stateboard.’
Of: ‘Kom óp, tuthola, je ziet heus wel dat ik achter je sta met 1 pak melk in mijn handen, terwijl je je drie hoog opgetaste winkelwagen op de band begint te laden.’
En als iemand me begint uit te schelden als ik een foutje maak in het verkeer - terwijl ik in het omgekeerde geval gewoon vriendelijk zou hebben geglimlacht - komt mijn ware aard boven en maak ik hem uit voor rotte vis en dreig over hem heen te rijden als hij niet ophoudt met stampij maken maakt me dat heel verdrietig.

Ik verlang soms enorm terug naar de tijd toen ik nog lekker horkerig door het leven ging.
Stoorde ik me niet zo aan de andere horken.


Maar misschien moet ik gewoon nog veel leren.

7 opmerkingen:

kurred zei

Zo te lezen moet je nog veel leren (incasseren)en heb je nog een lange weg te gaan. Maar de weg naar een heiligverklaring is ook lang en vol prikkeldraadversperringen en bezaaid met kraaienpoten. En het resultaat maak je zelf niet mee!
Maar je kunt je altijd nog bedenken. :-)

LEHTI zei

Nou, vertel op, wie is de hork die dit verlangen in je naar boven haalde? Leef je uit, doe gek, gooi wat rotte vis over de digitale snelweg. Je horklogjes zijn namelijk ook reuze leuk om te lezen.

Kwan zei

Ze noemen het niet voor niets 'engelengeduld' oftewel... Het is onmenselijk om je innerlijke strijd met de horkerige medemens te sussen met een glimlach. Gewoon af en toe ontploffen is verder prima. Dat noemen we dan 'je grenzen aangeven' en dat is ook echt een deugd als je dat kunt!

Trudy zei

Zit toch dat ego nog weer danig in de weg. Als je aardig bent voor een ander, dan wil dat ego het ook terug. Nu moet je niet denken dat ik je de les zit te leren, 't is zó herkenbaar, dit schrijven, vandaar : O

Jacq zei

Misschien moet je het viooltjes offensief dan maar gewoon letterlijk gaan nemen en je aansluiten bij de groep der wildzaaiers: stiekem bloemenzaad strooien op saaie stuKjes gemeentegrond. Dat maakt de wereld ook een stuk mooier en fleuriger. Moet je maar eens bij in de buurt komen kijken ;-)

Grappig, ik sta me juist altijd heel heilig en moreel superieur te voelen als een ander de hork uithangt. Ben dan trots dat ik me níet opwind. Om me vervolgens kapot te schamen omdat zo'n oordeel natuurlijk op helemaal niets is gebaseerd. Bovendien is dat helemaal niet de reden dat ik me er niet druk om maak, ik vind het gewoon verspilde energie. Dus eigenlijk ben je moreel superieurderderderder als je je wél ergert.

sanneke zei

Met jouw karma zit het wel goed in elk geval, en dat moeten die horken dan toch nog maar weer afwachten. En mocht het daar niet voor helpen, dan ruik je toch in elk geval vast naar viooltjes.

Iben zei

Oja, aardig zijn...been there, done that. Het was tóch niks voor mij.