Doorgaan naar hoofdcontent

Stupéfait


Ik denk dat ik maar eens ga proberen dit Franse leenwoord te integreren in mijn vocabulaire. Want ‘flabbergasted’ heeft zijn beste tijd wel weer gehad, vindt u ook niet?
En ik kan natuurlijk gewoon zeggen ‘met stomheid geslagen’, maar dat klinkt zo stom, en ‘ik sta paf’ doet me altijd denken aan Dikkertje Dap.

Stupéfait, dus.
Is ook wel lekker intellectueel, vind ik.

Net als velen van u waarschijnlijk, had ik de kinderen thuis vandaag. Want er werd gestaakt in het onderwijs.
‘Staken, dat is dat je met spandoeken enzo naar Amsterdam gaat’, vertelde Merlijn.
‘Nee hoor, zei ik, ‘staken is gewoon dat je niet gaat werken. Wat jij zegt is demonstreren.’
Maar eigenlijk had hij wel gelijk. Staken is tegenwoordig niet meer alleen je werk neerleggen, het moet ook een beetje een feestje zijn. Met pruiken en leuke groene sjaaltjes.
Ik sta trouwens, voor u me verkeerd begrijpt, volledig achter deze staking (die – zo lees ik net op nu.nl – tevergeefs is geweest), want het is natuurlijk van de zotte, de bezuinigingen in het speciaal onderwijs! (Die – zo lees ik dus net op nu.nl – nog doorgaan ook!)
Bah.
En ik was al zo mopperig vandaag.
Een dag is zo goed als het eerste half uur, zeggen ze wel eens. Dus als ik u vertel dat ik, toen ik net wakker was, constateerde dat de kinderen mijn macbook van de rand van de bank hadden gegooid, dan weet u genoeg.

Maar hee: morgen is er weer een dag.
Dus om maar even met mijn drie jaar oude dochter te spreken:


(Daar is overigens geen woord Frans bij.)