dinsdag 6 maart 2012

Stupéfait


Ik denk dat ik maar eens ga proberen dit Franse leenwoord te integreren in mijn vocabulaire. Want ‘flabbergasted’ heeft zijn beste tijd wel weer gehad, vindt u ook niet?
En ik kan natuurlijk gewoon zeggen ‘met stomheid geslagen’, maar dat klinkt zo stom, en ‘ik sta paf’ doet me altijd denken aan Dikkertje Dap.

Stupéfait, dus.
Is ook wel lekker intellectueel, vind ik.

Net als velen van u waarschijnlijk, had ik de kinderen thuis vandaag. Want er werd gestaakt in het onderwijs.
‘Staken, dat is dat je met spandoeken enzo naar Amsterdam gaat’, vertelde Merlijn.
‘Nee hoor, zei ik, ‘staken is gewoon dat je niet gaat werken. Wat jij zegt is demonstreren.’
Maar eigenlijk had hij wel gelijk. Staken is tegenwoordig niet meer alleen je werk neerleggen, het moet ook een beetje een feestje zijn. Met pruiken en leuke groene sjaaltjes.
Ik sta trouwens, voor u me verkeerd begrijpt, volledig achter deze staking (die – zo lees ik net op nu.nl – tevergeefs is geweest), want het is natuurlijk van de zotte, de bezuinigingen in het speciaal onderwijs! (Die – zo lees ik dus net op nu.nl – nog doorgaan ook!)
Bah.
En ik was al zo mopperig vandaag.
Een dag is zo goed als het eerste half uur, zeggen ze wel eens. Dus als ik u vertel dat ik, toen ik net wakker was, constateerde dat de kinderen mijn macbook van de rand van de bank hadden gegooid, dan weet u genoeg.

Maar hee: morgen is er weer een dag.
Dus om maar even met mijn drie jaar oude dochter te spreken:


(Daar is overigens geen woord Frans bij.)



12 opmerkingen:

remko zei

hahaha! perplex.

Susy zei

Oh ben jij al bij 'wat de fok'?
Ik pas bij Zeik niet zo, what-evva.

Maar precies.
Paf, stom, stupéfait.

Ja.

Elise zei

In het Limburgs hebben we daar ook een fraai woord voor: verpopzak. Daar raak je pas stupéfait van, van zoiets. Net als van die bezuinigingen overigens. Ik ben opgegroeid in een hardcore onderwijsfamilie en veel van mijn vrienden geven les, dus ik zie het allemaal vertwijfeld aan, wat daar in Den Haag gebeurt. :/

kurred zei

Tja, je een vreemde taal eigen maken gaat het snelste als jong bent.

Herma zei

Niet waar! Geen macbook ongeluk! Dat is bijna meer dan ik kan hebben!
(Vooral na al die bezuinigingsberichten in het onderwijs, tell me about it)

Tijmen zei

Hoe was je eerste half uur vandaag? Geeft dat hoop voor de rest van de dag of kun je maar beter weer onder de wol kruipen?

NOVY zei

Ik dacht al: niemand over mijn macbook? Maar ja dus. En hij doet het nog! Ik glipte door de mazen van het net. :)

NOVY zei

Mwah.

Kristel zei

Zo goed als het eerste half uur hm? Vandaaaaar altijd mijn chaosdagen. En ja, staken is gewoon niet werken, maar ik vind dit keer ook zeker voor een goed doel, heel jammer dat het niks uitgehaald heeft.

LEHTI zei

Ik vind eigenlijk dat Loïs stupéfait moet zeggen. Las vandaag dat ze op school cursussen Frans aanbieden. Misschien is dat zó speciaal, kun je het speciaal onderwijs gelijk afschaffen.
Je promoting van je woord wil nog niet zo vlotten. Je staat op nummer zes bij google als je dat woord intypt. Maar dat kan natuurlijk ook aan je eigen ongekende populariteit liggen ;-)

Nicole zei

Ik vind stupefait ook leuker! Mijn kinderen waren uiteraard ook thuis dinsdag.

Wondelgijn zei

Het rolt wel lekker over je tong weg eigenlijk.... Stupéfait.... ;-)