woensdag 8 juni 2011

Wat komt er toch veel moois uit België

Ik had wel van alles meegemaakt, hoor. Ook al schreef ik dat niet. We hadden een heel leuk weekend, bijvoorbeeld.
(Een beetje te leuk, eigenlijk. Heeft u dat wel eens? Ik heb dat dus soms ineens, dan is het me ineens allemaal te leuk. Of te veel leuk achter elkaar, bedoel ik. Dan ben ik ineens leukedingenmoe. Heb ik behoefte aan regelmaat. Aan rust. Structuur. Aan gewóón. Beetje werken, eten koken, kindjes voorlezen, tv kijken en naar bed. En dat dan twee weken achter elkaar. Maar ja, dat is een utopie. Want het is hier nooit gewoon. En dat wil ik ook niet echt. Alleen nu even wel. Want ik ben ook een beetje ziek. Ziekjes. Ziekig. Nouja, niet echt ziek dus, maar gewoon blegh. Kou gevat. Verkouden. En oud. Over tien dagen 40. Dat.)

Maar het weekend dus.
De circusjuf van Bo had op facebook gevraagd of iemand een tent te leen had. Dus ik nam de eerstvolgende keer onze tent mee en terwijl ik hem overhandigde zei ze:
'Gaan jullie zelf dan niet?'
Ik dacht: waarheen? en zag tegelijkertijd op de muur een poster hangen, van de Circus-theater dagen op Schier. Oja. Vergeten. Allemaal andere afspraken gemaakt.)
'Nee,' zei ik. 'Kan niet. We hebben onze tent uitgeleend.'
Dat klinkt flauw, maar het was op dat moment best heel grappig.
Echt.
Nouja.
Toen gingen we dus maar vrijdag, voor een dagje.
Een beetje onvoorbereid, eigenlijk. Een beetje op de bonnefooi. Zo van 'we gooien wat in een tas, we stappen op de boot en we zien wel'. En dan sta je dus vervolgens aan de overkant, met je drie kinderen, zonder gereserveerde fietsen en zonder geld voor de bus. Want we hadden allebei geen cash en je kunt niet pinnen op de kade van Schiermonnikoog.
En het is nogal een eind lopen van de boot naar het dorp.
Dus zo wurmde ik me langs allemaal mensen een overvolle bus in, tegen de chauffeur roepend dat 'ik er zo weer uitging, alleen even iemand moest spreken' om geld te lenen van een collega van Henk die we op de boot al hadden herkend (en gesproken) en die ik net in die bus had zien verdwijnen. Nja, zo kan het ook, zullen we maar zeggen.
Maar dan: heb je welgeteld effectief een uur of zes om alles te doen wat je van plan bent. Circusvoorstellingen bekijken én naar het strand (natuurlijk) én ijsjes eten én nouja, dan moet je alweer terug naar de boot. Kapot was ik, toen we thuis waren.

Maar wat we de volgende dag deden, dat was wel heel bijzonder. Zo bijzonder dat ik eigenlijk niet weet hoe ik het moet opschrijven.
Stelt u zich voor.
Ergens in de provincie Groningen.
Een tuin. Een hele grote tuin. Met bomen en gras. En een kerk.
Een kerk die een restaurant is. Een geweldig restaurant.
Een restaurant dat op een warme lentemiddag in juni is afgehuurd door twee malle maffe nouja gekke lieve mensen om daar - zomaar omdat het leuk is - met een heleboel vrienden (waaronder wij! Jeuj!) en hun kinderen te gaan eten.
Witte opblaasbanken op het gras. Champagne.
Kinderen die nat worden onder de tuinsproeier en die (Loïs) bloot over het grasveld rennen.
En dan aan tafel. Eten en drinken; kreeft en asperges en lamsbout en wijn - buiten, onder de parasols. De kinderen (zeker 30) ín de kerk, aan een lange ovale tafel, met kandelaars en damasten tafellakens en servetten en zilver en prachtig servies. Alwaar patat werd geserveerd. En frikadellen. Briljant.
Daarna zwemmen in het kanaal. De kinderen dan. En een enkele volwassene (hè Henk?).
Nee, maar echt. Het was een Fellini-film.
Ik kan er met goed fatsoen maar één foto van laten zien, die eigenlijk de lading lang niet dekt, maar wel enigszins de mate van ontspanning weergeeft.



Oja, en Henk deed op Hemelvaartsdag ook nog iets leuks. Dauwpop, in Hellendoorn. Met studenten. En daar namen ze onder andere dit op:


Henk moet steeds bijna huilen als hij het hoort. Met name als zanger Ruben Block zijn kopstem inzet. Maar dat ís dan ook prachtig.

19 opmerkingen:

CowRoad zei

Wat mooooooi! Die meneer zingt echt geweldig, wie is het???
Marjan/ Seattle

Nicoleke zei

Ja. Dat kan dan opeens heeeeel veel fijn zijn he?!
Maar. Heel veel fijn is pas echt heel fijn als het ook af en toe gewoon lekker normaal en saai is.

Herma zei

Ach, wat heerlijk, fijne dingen.
En mooie dingen uit Belgie, inderdaad. De meneer van Triggerfinger is echt geweldig, ik vind het overigens ook heel fijn als ze het even op een raggen zetten. (mooie man ook, he?) En over oud gesproken: hij deed laatst in DWDD een liedje van (okee, de al inzettende dementie dwingt mij ertoe er een heel lange zin van te maken omdat ik gewoon niet meer op de naam van de band kan komen) Annie Lennox en Dave Stewart, waarbij hij vertelde dat hij, toen hij dat liedje hoorde een jochie was van een jaar of twaalf en helemaal onder de indruk van Annie. En dat ik toen helemaal in shock was; een jochie van een jaar of twaalf? Maar... maar... jij was toch gewoon veel ouder dan ik??? (kennelijk niet)
Sjeu.
Onsamenhangend verhaal. Maargoed. Ik heb net drie dagen schoolkamp achter de rug (dijenkletser: schoolkramp) en ben vol-le-dig uitgewoond.

NOVY zei

Haha, @Herma: ik was net aan het bedenken hoe ik nog in het logje kon frutselen dat ik de zanger zo mooi vind en of men al wist dat ik op oudere mannen val enzo. Maar eh....onze leeftijd dus. O. Kee.
Eurythmics.

sanneke zei

Heel veel 'ren-vlieg-leuk-ren-lach-gezellig-stress-ren-het leven is geweldig' en dan ineens is het wel weer even genoeg. Met een beetje pech wordt dat genoeg door je lijf dan ook aangegeven (jij bronchitis, ik buikgriep), maar hé, tegen de tijd dat je écht 40 wordt zijn we allebei weer blakend en stralend. Tot die tijd maar fijn naar Triggerfinger luisteren (en kijken, want dat is ook al geen straf).

sanneke zei

Schijnbaar vallen we hier en masse voor de zanger van Triggerfinger. :)

Terrebel zei

Wauw! Meer komt er even niet uit mijn vingers...

Tijmen zei

Als het weekend maar half zo mooi was als het liedje, snap ik wel dat de indrukken op een gegeven moment genoeg zijn.
Overigens, Ruben Block - de zanger van Triggerfinger - wordt door een vriend van mij 'de man die alle mannen willen zijn' genoemd. En dat klopt wel ongeveer.

ChoCho zei

Dus een tent een boot en een kasteel - dat lijkt me een gewéldig leuk fantastisch weekend - en dan wens ik je voor nu orde rust en regelmaat toe - voor eventjes dan ;-)

Zuster_Klivia zei

Dat klinkt even gaaf, die kerk dan he? Niet dat eiland. Ik was gek geworden wrs.

Ik ben nogal van de rust, reinheid en regelmaat en plan dingen graag. Verrassingen? Brrrrr....

Esther zei

Heee we zijn het voor de verandering eens een keer eens. Mooi! Mooi melancholisch.
En ja, in je blootje patat eten in een kerk is wel heeeel bijzonder
;-)

Herma zei

Ha dank Novy! Eurythmics. Tuurlijk.
Maar dat van dat vallen op oudere mannen, dat was dus ook mijn point. Ruben Block is dus geen "oudere man"! (merk je hoe de paniek komt doorsijpelen?) Sweet Dreams kwam uit in 1983 en hij was toen kennelijk een jochie van een jaar of twaalf. (Zegt ie, he. Zegt ie)
1983 min 12 is 1971. Toevallig is dat mijn geboortejaar. (en, maar daar wil ik uiteraard niet al te veel de aandacht op leggen; ook het jouwe) Zelfde leeftijd! AAAARRRGGH! Die oudere man waar wij massaal op vallen, stamt gewoon uit 1971!! (klonkerdeklonk, daar gaat mijn zelfbeeld. Mijn enige hoop is nog dat Ruben een beetje heeft zitten jokken daar bij Matthijs....)
-Excuus voor het graaskal mijnerzijds, overigens. Ik neem aan dat je weet dat je sommige reacties zelf ook kunt verwijderen...-

NOVY zei

@Tijmen: I agree.
@Herma: Ben gek op graaskal. En ja, dit was ook mijn berekening. Maar never mind hoor, al was ie pas 25.

Herma zei

O. Graaskal. Oeps.
Hahaha! Ik ben gewoon mezelf niet vandaag! (of nooit geweest)

Marielle zei

Nou, wow, wat een mooi stukje muziek. En ook ik vind die meneer wel mjumm mjumm. Ik ben dan weliswaar al wat ouder dan hij..... ;-)
Wat een geweldig weekend, zucht.

Susy zei

Kenny Rogers, man.

NOVY zei

Linda Ronstadt, vrouw.

sanneke zei

@ novy en susy Zo, dat hebben jullie mooi voor elkaar. Zit ik ineens met Islands in the stream in mijn hoofd. Zonder Linda, maar met Dolly overigens. http://www.youtube.com/watch?v=lixDK_tMEhE&feature=fvwrel

Door zei

Oh, wat een heerlijk logje. Life is good.

Kopstem.. hmm wat een professioneel woord gebruik je. Of heb je dat van Henk:-)?