donderdag 4 april 2013

Misschien kom ik straks letterlijk stralend terug! #voorpret

Het ging eigenlijk best goed.
Tot ik gisteravond naar bed wilde gaan en nog even de reacties op mijn blog las.



Huh? Dacht ik. Wat is dit nou weer voor misselijke 3 april grap?
Aanval? Korea?
Ik wist namelijk van niks.
En ik lees toch heus de krant, mensen. En ik lees nu.nl.
Maar nergens had ik iets zien staan over een voorgenomen aanval op Hawaii.
Echt niet!

Ik ging natuurlijk onmiddellijk googlen en ja hoor: er is wel degelijk van alles aan de hand!
Sterker nog: de Amerikaanse kranten staan er bol van!
Noord Korea dreigt met een nucleaire aanval op Guam en Hawaii. (filmpje)
De VS heeft inmiddels een geavanceerd raketafweersysteem opgebouwd op Guam.

Kim Jong-oen: Gelukkig is ie al 29!


WTF!?
en: OMG!
Waarom nou net nu? (Want ja, net als Jacq, dacht ik in eerste instantie uitsluitend aan mijzelf. En in tweede instantie natuurlijk aan mijn zusje en haar gezin. En in derde instantie aan alle andere mensen op Hawaii. En in vierde instantie aan sushi.)

Ik probeerde het allereerst te relativeren:

- Ach, het zal heus zo’n vaart niet lopen.
- Als het niet eens op nu.nl staat, dan zal het wel meevallen.
- Pff, die Koreanen roepen wel vaker wat.

Het hielp niet.

Want ik heb er namelijk geen verstand van.
U weet, ik heb van een heleboel dingen verstand, maar van Koreanen? Nee. Geen drol.
En al helemaal niet van Noord-Koreanen, denk ik.
Kim Jong-un? Geen idee what makes his clock tick. (Maar vast niet iets waar ik warm-wollige gevoelens van krijg.)


Ik dacht terug aan de belofte die ik mijn kleine meisje van vier deed, gistermiddag, toen ik bezig was met mijn koffer en ze ineens heel hard moest huilen (hart, breek, au).
‘Liefje, kijk me aan,' zei ik. 'Ik ga twintig nachtjes weg en ik ga je verschrikkelijk missen, maar daarna kom ik weer terug. En dan ga ik je héél, héél, héél hard knuffelen.’
‘Echt waar mama? Kom je echt weer terug?’
‘Ja schatje, beloofd. Ik kan toch niet zonder jou?’


U begrijpt, ik heb enorm lekker geslapen vannacht.
En nu heb ik alleen maar zin om een potje te janken.
Stomme, stomme, wereld.







20 opmerkingen:

sanneke zei

Oh meis... Wat een hoofdbrekens heeft deze reis je al bezorgd. Hoop dat je er onbezorgd van terug komt en alleen maar stakend omdat het je zo goed heeft gedaan. X

Tijmen zei

Nieuws is ook niet goed voor een mens...

Anoniem zei

Ik ben Koreaans en ik weet iig dat de Koreanen in (Zuid-)Korea zich het minst druk maken. Ik was deze winter nog in (Zuid-)Korea (en toen waren er ook al zgn.'spanningen'), geen haan die er naar kraait.

Het zijn m.i. vooral dreigementen van Noord-Korea en in het westen pakken de media het zo lekker op in het kader van uitzendingvulling en sensatiezucht.

M.a.w zoiets als blaffende honden bijten niet. Of, als ze echt iets willen doen, hadden ze het al lang gedaan.

Maar goed, kan me voorstellen dat het een beangstigend idee is.

-Maureen

Jacq zei

Het was eigenlijk omdat ik een logje zoals dit verwacht had, dat ik gisteren die reactie plaatste. Ik kon al die zonnige plaatjes zonder ook maar één terloopsje richting het nieuws niet zo goed plaatsen. Ik dacht, ze zou het toch niet níet weten?

En ondanks wat Mauree zegt vond ik het toch net een beetje te groot om het niet te melden. Een kernaanval is geen kattenpis.

Maar volgens CNN hoef je je geen zorgen te maken: http://globalpublicsquare.blogs.cnn.com/2013/03/28/no-north-korea-cant-hit-hawaii/

NOVY zei

Dank je Maureen. Het helpt. Een beetje.

@Jacq: Ik wist het dus echt niet. En: bedankt dus. Want ik weet graag altijd alles.
Ja, die laatste link las ik ook. Maar vind het altijd erg moeilijk om te bepalen wie je kunt geloven bij dit soort dingen.

Terrebel zei

Blaffende honden bijten niet, hopen wij dan maar...De wereld zit vol met idioten helaas. En sommigen daarvan hebben het voor het zeggen. En dat is gewoon zwaar k...eh...irritant. Sterkte!

Yvonne zei

Wat pak je je koffer ver van tevoren in!

Ik denk dat, helemaal als je er eenmaal bent, je je niet druk gaat maken over Koreanen, maar gaat genieten van je familie, het weer en de mooie omgeving (en de overwinning, want je bent gegaan; stoer!). Dat is een prima vooruitzicht toch?

NOVY zei

@Yvonne: Ja, wat pak ik mijn koffer lang van tevoren in hè. Meestal doe ik dat een dag van tevoren, hoor, maar nu eens een keer niet.

Ik vind je reactie een beetje naïef, eigenlijk. Ze dreigen niet met een propje papier, maar met kernraketten. En ik ben heus ook geneigd te denken dat blaffende honden niet bijten, maar je weet het maar nooit met die mafkezen.

Esther zei

Ik snap dat je je zorgen maakt. Maar (om maar eens met een enorm voor de hand liggende opmerking te komen) het enige dat je kunt doen is niet gaan. De Noord Koreanen moeten echt volslagen van de pot gerukt zijn om de VS of Zuid Korea aan te vallen. Dat overleven ze zelf namelijk geen drie dagen. Maar ja, wie zegt dat ze dan niet zijn?? Ik heb geen idee. De kans is heel heel klein. Ik las ergens ook dat het doel van deze hele show alleen maar is om de bevolking af te leiden tijdens de "lente hongersnood". Dat als over een maandje de eerste oogsten binnen komen alles weer stil wordt. Wat enerzijds een geruststelling is, anderzijds een vind ik het een verschrikkelijk idee.
Wij zijn ook naar Egypte afgereisd tijdens de "arabische lente". Met het hele gezin. Enerzijds wel een prettig idee dat je bij elkaar bent. Maar het vergrootte ook de zorgen, want dan zou niet alleen mij maar ook de kinderen iets kunnen overkomen. Maar nogmaals, de kans is heel erg klein. En dat je kinderen niet bij je zijn betekent dat ze veilig in Nederland zitten. Je familie heeft dit al vaker meegemaakt toch? Wat vinden zij er van?

Ellen Vesters zei

Oh wereld, wat doe je toch gekke dingen!!!

LEHTI zei

Yvon, jij moet als je bliksem je statistieken opschroeven. Waar BN-ers zijn, valt ook geen bom!
En nu even serieus: je hebt je vent hopelijk gauw geapppt over dit voorval? Ik bedoel, niet dat je kinders straks terloops aan de keukentafel horen: 'Ha ha, blogvoer wordt me tegenwoordig op een dienblaadje aangereikt, ha ha, ze dreigen met een bom op hawai. haha'

Anoniem zei

een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest, zou mijn moedertje zeggen.

oomph: Sanne Roemen zei

Ik denk dat de V.S. de dreiging opkloppen. Er is namelijk een hele oorlogsindustrie gaande daar die nogal een impact heeft op de economie en een zeer sterke lobby. Behalve wat vluchten met drones boven pakistan hebben die al een tijdje niet meer zoveel te doen. Dus met een nieuwe leider in N-Korea, en een beetje haantjes gedrag naar elkaar toe, kunnen we die gasten misschien wel weer iets te doen geven. Lekker veel lawaai maken zodat de publieke opinie vast in stelling wordt gebracht. Kortom, Yvon, laat je niet gek maken. N-Korea heeft vlgs mij echt wel iets anders doen dan de hele wereld op z'n dak uitnodigen in hun supergesloten dictatuurtje.

Daan zei

jeutje ...

Ri zei

Dat gaat dus echt niet gebeuren. Echt niet. Niet.

En jij gaat naar Hawaï. Jij gaat gewoon naar Hawaï. Geloof me, ik zo me drukker maken om de vliegreis dan om deze loze dreigementen.

Mafkezen, die Noord-Koreanen. Tenminste, degene die gevoed genoeg zijn om zich met dit soort bangmakerij bezig te houden.

Hawaï, here Novy comes!

Ri zei

Ok, toch ook maar even het filmpje gekeken.

En net wat ze daar ook zeggen, de precisie van die raketten is in twijfel te trekken.

Maar het leukste aan dat filmpje is het shirt dat de mannelijk presentator draagt. Geloof me, zo lopen ze er echt bij in Hawaï. En het kan daar dus ook echt.

Novy goes Hawaï!

Kristel zei

Huuuuh? ARGH! Wat afgrijselijk. Al zou ik inderdaad ook van niks weten, al kijk ik nog 10 keer per dag op nu.nl. Je huilende dochter steekt me veel meer, dat kan ik me zo voorstellen zeg. Hoewel ik me ook drie weken zonneschijn kan voorstellen...wat een zaligheid. Komt vast goed allemaal.

vervlogen dagen zei

Denk aan je deal met de kosmos!!

gewebkijk zei

als ik al dat water zie, is de kans vrij groot dat ze er naast schieten op zo'n afstand.

en het zijn natuurlijk allemaal losse flodders.

Astrid zei

Help, dat is ineens helemaal niet leuk en kopzorgengevend en dan gaat Sushi direct naar de 4e plaats.

Ik hoorde hier dat N-korea ooit meedeed aan een of ander voetbaltoernooi (wk? ben niet zo goed in voetbal) Anyway. Ze lagen er direct uit. De spelers werden vervolgens bij thuiskomst in een martelkamp gestoken maar de propagandamachine vertelde aan 'het volk' dat ze gewonnen hadden. in de finale. Met 7-0 of zoiets. En omdat ze afgezonderd van de wereld zijn/leven gelooft iedereen dat. Whaaa. Geen idee of het waar is overigens. Maar toch. Een briljant verhaal. Toch. Nou.