woensdag 11 maart 2015

Zon, maan en sterren

We stonden te wachten bij de deur van de klas, een groepje vaders, moeders en oppassen.
De deur ging open en de kinderen kwamen naar buiten, met voorop Loïs en haar vriendinnenclubje, zichtbaar opgewonden.

‘Ik ben een zonnekind!’ riep vriendinnetje C. stralend uit.
Vier enthousiaste kinderstemmen vielen haar bij: ‘C. is een zonnekind!’

‘Natuurlijk, liefje, maar dat wísten we toch al,’ zei haar moeder, terwijl ze ons aankeek met opgetrokken wenkbrauwen.
Ik grapte tegen de andere kindjes: ‘Maar wat zijn jullie dan? Regenkinderen?’

Nee, zij waren gewóne kinderen: maankinderen.
‘C. Is een zonnekind, omdat ze heel goed kan lezen en haar Cito’s heel goed heeft gemaakt!’

Aha.
Zo.
Dus.
Ik moest er even van bijkomen.
Want wat kregen we nou?
Hoezo worden de kinderen in groep 3 ineens onderverdeeld in zonnekinderen en maankinderen?
Ik dacht dat ik zo’n beetje alles wel meegemaakt had, met twee kinderen die de basisschool respectievelijk helemaal en bijna hebben doorlopen.

Ik ging maar eens googlen.
En jawel: het is een bestaande onderwijsmethode. Naast zonnekinderen en maankinderen zijn er ook nog sterrenkinderen.
De methode hoort bij de boekjes ‘Veilig leren lezen’, die Bo en Merlijn volgens mij destijds ook gebruikten.

‘Hadden jullie dat ook, dat met die zonnekinderen enzo?’ vroeg ik.
Nee, zij hadden er net als ik nog nooit van gehoord.

Is dit nieuw? Doen ze dat nu ineens hier op school? Of is het een actie op eigen houtje, van deze specifieke juf?
Ik moest het morgen maar eens vragen.


Ja, ik weet het niet hoor, misschien ben ik overgevoelig, maar ik vind het gewoon een beetje raar.
Een plusgroepje, okee, snap ik.
Maar zonnekinderen en maankinderen?

Het blijft me bezighouden.

Telkens als ik C. nu zie op school denk ik: Hee, zonnekind!
En ik moet ook de hele tijd zo denken aan de Zonnekoning! 
Die goeie ouwe Lodewijk XIV.
Le roy soleil.
L‘enfant soleil.
Alles draait om de zon.
De zon straalt.
De maan reflecteert slechts haar schijnsel.

Nouja, enfin.


Wellicht, denkt u nu, ben ik wel gewoon een beetje jaloers.
Wou ik óók wel graag een zonnekind.
Haha. 
Echt niet.
Want ik héb toch al een zonnekind! Het zonnetje in huis.
Ons eigen lieve regenkind.
Oh nee, maankind.
Kind.


11 opmerkingen:

Jacomien zei

Wonderlijk, ja.

Herma zei

Ja! Dit ken ik! Een kennis van me had twee kindjes op een school waar ze dit systeem gebruikten. Ze is uiteindelijk van school veranderd. Uiteraard waren er meer redenen waardoor ze niet meer tevreden was daar, maar dit zonnetje sterretje maantje gedoe lag haar erg zwaar op de maag (hoewel haar zoon een zonnetje was hoor, dus geen onderliggende frustraties) , en werd dus uiteindelijk de bekende druppel.

Susy zei

Ik weet ook niet wat ik er van vind. Ze zouden er gewoon geen titel aan moeten geven en het zéker niet tegen de kinderen zelf moeten zeggen.
Zo werk je al meteen een (ongewenst) klassensysteem in de hand.

http://www.thuisinonderwijs.nl/ik-hou-van-je-tot-de-maan-en-de-zon/

NOVY zei

Haha, Susy! 'Zon, maan, Pluto, Uranus, I don’t care, als ie maar op z’n plek zit. In z’n ruimtepak.'

esther schaareman zei

Tjonge nou! Ik vind het stom en ik mag het zeggen want ik ben de moeder van C. We hebben er thuis niet nauwelijks aandacht aan geschonken. Misschien moet dat dan toch wel, maar dan vooral relativerend. Even een wolkje ervoor.
Bah. Dat móet toch helemaal niet: 6- en 7-jarigen die dingen zeggen over hoe de CITO's gemaakt zijn. Laat ze lekker spelen en lezen en schrijven en eventueel rekenen. Maar breng ze in ieder geval NIET zoiets als 'CITO-bewustzijn' bij. Want voor je het weet zijn er betere en slechtere kinderen. Ik vond het altijd zo fijn dat dat op déze school niet was. Als je dan toch moet differentiëren, doe dat dan met een zon en een peer en een fiets ofzo. Of kleuren. Hoewel... Naja. In ieder geval niet met deze metafoor.
Het is overigens wel schattig dat het vriendinnenclubje zelf enthousiast reageert en blijkbaar vindt dat C's succes ook op hén afstraalt. Afstraalt ja. Hm.

Jolanda zei

Je kunt ook nog raket zijn. Dat zit tussen Maan en Zon in. Op zich is er niet veel mis mee. Ze krijgen werk wat beter past bij waar ze zijn. Ook kun je in de bieb ZON-RAKET-MAAN-STER boekjes lenen die horen bij het blok waar ze zijn.
Het is alleen in groep 3 deze namen om te differentiëren.
Vanaf groep 4 hebben we hier Estafette (een leesmethode). De snellere leerlingen zijn daar de Estafettelopers. Ach ja.
Jammer dat het aan een CITO gekoppeld wordt in dit geval. Het is in principe namelijk gewoon te zien in de klas welke kinderen wat nodig heeft. Bij ons werd na elk blok de toets die hoort bij het blok gedaan. Van daaruit werd elke keer gekeken of Zon, Raket, Maan of Ster nog passend was.

vervlogen dagen zei

Ik herinner me nog een taalmethode die verdeeld was in opdrachten 'hut', 'huis' en 'paleis'. Zon, maan en sterren zijn nog allemaal prachtig, maar als je altijd in het 'hut'-bakje zit...

pieke zei

hier ook zonnen,manen,sterren en rakketten.
Tja, het labellen vind ik ook heel stom, maar het gedifferentieerd werken aan hetzelfde onderwerp is wel weer ok. Denk dat kinderen toch wel door hebben waar ze zo'n beetje zitten in de groep

Woolywoot zei

Ik heb ook al 14 jaar basisschool erop zitten (als moeder dan haha) en ik ken die methode ook. Mijn man en ik vonden het ook héél erg niet zo slim bedacht. Terwijl onze zoon ook een ''zon'' was. Een superzon zelfs. Maar die bestaat gelukkig niet. Het ene kind werkt nu eenmaal beter met de ene methode en een ander kind leert weer op een heel andere manier heel goed, maar HELAAS bestaat er op school maar 1 methode en dat is die voor het GEMIDDELDE kind. Bah. Het loopt zo achter nog. Nu heb ik er twee in groep 7 zitten en daar werken ze nu met sterren. Ook erg tof, maar niet heus. ''Ja, Thomas werkt in het boekje met 3 sterren en ik werk nog in het boekje met 1 ster''. GREAT. Leuk als je een tweeling hebt.. Waarom niet gewoon: Hij werkt met de methode van XXX En ik werk met de methode van YYY?? Waarbij beide methodes even ''slim'' zijn, alleen meer gericht op hóe een kind leert. Het ene kind kan niks met methode XXX als het niet met beelden wordt uitgelegd, maar een ander kind kan weer niets met methode YYY als er geen duidelijke tekst staat. Maar goed, nog 1,5 jaar en ik ben van die hele basisschool af. Wat een ergenis vaak.

Michielvdm zei

Op onze school doen ze het ook. Voelt geheel NIET goed. Ons jongetje is een ster. Laatst zei hij zoiets "ik ben toch maar een ster...." (en dus hoefde hij niet zo zn best te doen oid). Gepast onderwijsaanbod OK. Labellen en ambitie platslaan of omhoog werken laten varen, niet OK!

Michielvdm zei

Op onze school doen ze het ook. Voelt geheel NIET goed. Ons jongetje is een ster. Laatst zei hij zoiets "ik ben toch maar een ster...." (en dus hoefde hij niet zo zn best te doen oid). Gepast onderwijsaanbod OK. Labellen en ambitie platslaan of omhoog werken laten varen, niet OK!