dinsdag 20 januari 2015

Karma Police



‘Jij rationeel?’ zei mijn vriendin E. ‘Hahahahaha.’
‘Ehm.’ zei ik. ‘Ja, toch?’
Ik heb een redelijk sceptische, zelfs cynische kijk op de wereld, dacht ik.
En ben best wel wars van melodrama en gewauwel en zweverig gedoe.

‘Hahaha.’ lachte E. nog eens wat.
‘Nee, sorry. Je bent wel cerebraal, je kunt logisch redeneren en dingen goed verwoorden. Maar dat moet je niet verwarren met ratio. Je bent echt niet rationeel.’
Oh.
E. moet u weten, is iemand wiens oordeel ik doorgaans nogal vertrouw en hoog acht.
Dus ik was even in de war.
‘Echt niet?’
‘Nee. Met je kosmos. En je karma.’


Waarschijnlijk heeft ze gelijk.
Ben ik helemaal niet rationeel.
Is het alleen een houding die ik aanneem ten opzichte van mezelf, om niet te verzuipen in alle emotionele chaos.
En ik geloof inderdaad stiekem in karma.
Niet dat ik daarbij dan een of andere hogere entiteit in gedachten heb, die vanaf een wolk punten uitdeelt, maar gewoon. Iets met energie. Als je lieve energie de ether in slingert, dat je dat dan terugkrijgt. Ofzoiets.

Na gisteren weet ik het eigenlijk niet meer zo goed.


Afgelopen vrijdag had ik een portemonnee op straat gevonden en was vervolgens de halve ochtend bezig met het opsporen van de eigenaar. (Gevonden voorwerpen naar het politiebureau brengen kan niet meer, tegenwoordig.)
Het lukte en het leverde me naast de evidente karmapunten ook nog eens 20 euro vindersloon op, die ik voor de zekerheid de volgende dag gebruikte om mijn vriendinnen en hun kinderen te trakteren op koffie en fristi.
Mij zou voorlopig niets gebeuren.



Maar gisteren fietste ik door een rood stoplicht.
Iets wat ik nooit doe.
Niet omdat ik zo braaf ben, of niet heus zelf wel kan inschatten wanneer ik veilig kan oversteken, maar omdat ik kinderen heb. Die ik moet leren voorzichtig te zijn en zich in het verkeer te gedragen als verantwoordelijke weggebruikers. (Totdat ze niet meer zo braaf zijn en 'heus zelf wel kunnen inschatten wanneer ze veilig kunnen oversteken', etc.)

Ik fiets dus sinds ik kinderen heb nooit meer door rood, ook niet - opdat ik me niet kan vergissen – als ze er niet bij zijn.
Hoewel, nu dan toch.
Per ongeluk.
Ik verwachtte dat het groen zou worden en begon alvast te fietsen. Toen ik mijn fout bemerkte was ik al halverwege de straat en fietste toen maar door.
Tsja. Foutje. Maar niet erg, want al het verkeer stond verder nog stil. Niets aan de hand, kortom.
Of toch.
Honderd meter verderop werd ik staande gehouden door de politie.
Neenee, dacht ik.
Neeneeneeneeneenee!
(Hallo? Karma?)

Ik begon te ratelen.
Over hoe ik echt nóóit door rood fiets maar nu per ongeluk dan toch maar dat het echt per óngeluk...
‘U krijgt een bekeuring van 90 euro. Wilt u nog een verklaring afleggen?’
Het bloed steeg naar mijn hoofd.
Négentig fokking euro!?
‘Wat een rotbaan heb jij,’ zei ik.
‘Nee hoor, mevrouw, helemaal niet.'
‘Nou, ik vind het maar gemeen. Een beetje zomaar 90 euro afpakken van onschuldige per ongeluk door het rood fietsende mensen. Ga toch boeven vangen, joh.’
Dat laatste zei ik natuurlijk niet.
Want dat is stom om te zeggen.
Maar ik wou het eigenlijk wel.

‘Het is voor uw eigen veiligheid, mevrouw.’
‘Ja,’ zei ik. ‘Ik snap het. Nu ik weet dat het 90 euro kost, zal ik nooit meer per ongeluk door het rood fietsen.’

Als ik boos ben heb ik de neiging om nogal vervelend te worden. Dus ik deed er nog maar een schepje bovenop: Misschien dat het toch ook een klein beetje was om de politiekas te spekken?
Nee, hoe ik daar nou bij kwam.
‘Dus dan mag ik in dat geval ook die 90 euro aan een zwerver geven? Dan loop je even met me mee, dan ga ik pinnen en dan geven we samen 90 euro aan de verkoper van de straatkrant. Dan heb ik toch mijn straf gehad en maken we meteen iemand blij.’
Ik hoorde de karma-kassa alweer rinkelen, onverbeterlijk als ik ben.

Hij vond het niet leuk.
Maar ik ook niet!
Ik moest bijna huilen.
Heel rationeel.

Klik

10 opmerkingen:

Susy zei

Had ik nou top gevonden he. Als je dat samen met Bromsnor aan een zwerver had mogen geven.
Kon die eindelijk ook eens door rood fietsen.

NOVY zei

Hahaha.
Ja.

gewebkijk wetens en onwetenswaardigheden zei

kon je dit postje maar op blendle plaatsen, dan betaalde ik met plezier m'n 25 centen mee.

Terrence Weijnschenk zei

Dag karma! Helaas mag je in een rechtsstaat nu eenmaal niet de wet overtreden. Zelfs niet heel eventjes of af en toe. Behalve wanneer je politicus bent natuurlijk. Is er in jouw gemeente niet toevallig een raadslid langdurig ziek wiens plek in de Raad jij kunt overnemen?

Annemieke zei

We laten ons denk ik ook vaak foppen dat de andere kant van ratio perse zweverigheid is. Volgens mij is zweverigheid niet de andere kant van rationeel zijn. Met vooral ratio zou je maar incompleet zijn ja:-) Ik denk dat wijsheid een stuk cooler is dan rationaliteit. Laatst las ik hier iets heel moois over. Dat we zo ontzettend veel belang zijn gaan hechten aan kennis en ratio, waardoor de rest van de menselijke eigenschappen een ondergeschikte rol heeft gekregen. Vertrouwen op je gevoel doe je maar in je vrije tijd;-) Als je niet op de wetenschap vertrouwt, dan ben je maar hahahaha enzo. Dit terwijl kennis vaak iets is wat ons extern aangeleerd is (het komt niet uit ons zelf), in het verleden ooit bewezen (vaak verouderd is) en statisch is (alleen toepasbaar in situatie x). Wijsheid is een stuk breder. Wijsheid is de hele optelsom van je levenservaring, je kennis, en je gevoel. Veel handiger en veel toepasbaarder op menselijke, altijd wisselende situaties. Nou ja, helemaal niet luchtig geschreven zoals jouw supercolumn, maar wilde het even kwijt. Wees blij dat je niet rationeel overkomt:-)

Yvon zei

Heb je hem je facebookstatus niet laten lezen? Misschien dat hij het met je goede daad had willen compenseren?

NOVY zei

@Annemieke: je hebt gelijk hoor! Wijsheid is veel cooler dan rationaliteit. :)

Anoniem zei

Je Karma is gered, want je schrijft weer als vanouds. Fijn stuk! :-)

De conciërge (of hoe heet zo'n oppasser van de Universiteit?) van de Rug schijnt er met zijn collega's een sport van te maken om spullen bij de eigenaar terug te krijgen. Hij zei:Ze zetten verdorie alles op hun laptop/usb-stick enz. behalve hun naam!!"
22.u 's avonds wordt ik gebeld op thuisnummer door deze man. Of ik rond x uur ook iemand heb gebeld. (wie is dit? wat moet ie?). Nou ja, ze hadden een smartphone gevonden en die was geblokkeerd, maar in beeld verscheen dit nummer. Ik kon het zo gauw niet bedenken maar noteerde toch zijn geg. Je weet maar nooit. Nadat ik had opgelegd bleef het malen en al snel viel het kwartje.
Om kort te gaan: Ik zei dat de eigenaar zoonlief was die in dat restaurant om de hoek werkte, en doe de groeten van z'n moeder.

De beste man maakte er een grap van. Het gezicht van zoonlief klaarde op toen een hem volslagen onbekende man naar hem vroeg (Yesss, mijn telefoon!) maar meneer de conciërge zegt dan alleen dat ie de groeten van mams komt brengen en loopt weg.
Ik hoorde het verhaal pas vele uren later. Heb luid gelachen om de grap maar de moraal is: sla je nummers niet op. Dan kan de vinder alleen een naam in beeld zien en niet bellen want verstopt paswoord.

LEHTI zei

Het wil wat met dat Karma van jou. Vanmorgen telefoontje dat door rekenfout ik in 2008 teveel zou hebben terugbetaald aan UWV, naar welke rekening mag die vijftig euro. :)

's middags ben ik zo verdiept in mijn klus dat ik vergeet parkeergeld bij te storten en hopla, zestig euro armer. :(

Martine zei

Ik moet er erg om lachen! En een half-Duits zelfverzonnen accent opzetten, helpt natuurlijk ook niet! ;)