woensdag 24 augustus 2011

De interne scheidsrechter

Kijk, iedereen is dus tegenwoordig verslaafd aan het spelletje Wordfeud. Ik ook natuurlijk, maar daarnaast ben ik al jarenlang verslaafd aan een ander woordspelletje, dat ik zelf heb bedacht. Het wordt gespeeld tijdens het autorijden, of gewoon op straat, met de kentekenplaten van auto's.

Men neme: een nummerbord. Men late de cijfers links liggen en concentrere zich op de letters. Dat zijn er over het algemeen 4. (Hoewel de nieuwste auto's nummerborden hebben met 3 letters; een beetje jammer voor het spel, maar niet funest.)

Doel van het spel: maak van de letters één woord, door alleen klinkers toe te voegen en zonder de letters van plaats te veranderen.

Bijvoorbeeld:

TR-LG-51 kan worden: TRiLoGie

De puntentelling: elke toegevoegde klinker levert 1 punt op.
Trilogie is aldus 4 punten waard.

Het is mogelijk om medeklinkers te kopen, maar dat is duur: een medeklinker kost 3 punten. En het is voor mij persoonlijk mijn eer altijd wat te na, zo'n medeklinker kopen. Een beetje een zwaktebod. Bovendien is het ook veelal niet lucratief: Van RP-PT-37 zou bijvoorbeeld DRoPPoT gemaakt kunnen worden, dat levert aan de ene kant 2 punten op, maar het kopen van de D kost 3 punten, dat heeft dus geen zin. In bepaalde gevallen kan het echter toch verstandig zijn: RD-SR-59 kan bijvoorbeeld RoDeoSTieR worden; hier loont het kopen van de T wel, namelijk 5-3 = 2.

Harde punten zijn bij dit spel overigens niet het belangrijkste. Een leuk woord krijgt schoonheidspunten, en die zijn over het gemeen meer waard.

De regels zijn verder niet streng: een woord hoeft niet in de Van Dale te staan, als iedereen zich er iets bij kan voorstellen dan is het goed. (Als ik het spelletje alleen speel - meestal eigenlijk - dan spreek ik mijn interne scheidsrechter aan; als ik het enigszins kan verantwoorden, dan is het een woord. )

Voorbeelden:

TT-FL-77 eeTTaFeL (4 punten)
RT-HR-24 (De auto van mijn moeder) RoTHoeR. Dat is niet zo'n aardig woord, en ik bedoel er ook zeker niet mijn moeder mee, maar het kwalificeert wel, voor 3 punten.
NZ-DF-64 NaZiDuiF (4 punten)
SB-TL-89 SuBTieL (3 punten)
TS-JS-32 TaSJeS (2 punten)
LF-XN-71 (onze vorige auto) oLieFaXeN (4 punten). (Oliefaxen, u weet wel, die naar Koeweit worden gestuurd, met oliebestellingen.)
YG-BR-40 YoGaBoeR. (Of YoGiBeaR.)
SX-HK-76 SeXHoeK
02-PLD-3 PLeiDooi

Probeert u het maar eens.
Het is leuk hoor.
En u komt er nooit meer vanaf.


Oja, waar ik hier eigenlijk voor kwam.
Maakt u kennis met onze vandaag aangeschafte auto*: ons SLeTJe** 86!


*It's a Wolwo!
** Sletje levert 2 punten op. Aslaatje en silootje zouden 4 punten waard zijn, maar die zijn duidelijk minder leuk. U begint het al te begrijpen hè?

22 opmerkingen:

de Brassers zei

Wat leuk, ik doe dat ook altijd. In Duitsland rijden de auto's gewoon met woorden kant en klaar(dat is dan natuurlijk niet zo leuk).Ik geef mezelf alleen geen punten maar doe het voor de lol.

NOVY zei

@de Brassers: Haha, ik geef mezelf ook geen punten hoor. Maar dat het zou kunnen, hè. ;)

Cisca zei

Haha. Leuk spelletje!
En een Volvo, dat vind ik nu echt zo'n gave auto.

NOVY zei

@Cisca: kan het ook met Amerikaanse nummerborden?

Terrebel zei

En 'Oslootje'...zou dat mogen? Misschien wat wreed...'een Oslootje doen' maar wèl vier punten waard...Leuk spel!

Vita zei

SLTJ69 was nog beter geweest. Maar dan had je in een blauwe Renault Kangoo gereden.

D. (Doei. trois points.)

Zuster_Klivia zei

Ja, ik ben gek zeg. Ik ga dus mooi niet meedoen met jouw spelletje. Ik ben altijd al intern zo druk, dit kan ik er niet bijhebben hoor ;)

Gave auto. Wij hebben er ook zo eentje!

Trudy zei

He, dat kon de voorkant van onze auto zijn... een zwarte 240 uit 1983... Maar wat voor nummerbord ie heeft? Geen idee......

Inge zei

Ga s kijken of ik het ook kan. ALleen zijn alle mensen nu met de auto naar hun werk. Is dit er ook zo één (volvo) met zo'n opklapbankje in de achterbak?

sanneke zei

Heel wat uren op de snelweg ben ik zoet geweest met dit spel (zonder punten dan), maar nooit, nee nooit, ben ik een SLeTJe tegen gekomen. Dat jij die dan net weer in je bezit moet hebben, ik zou er bijna jaloers van worden. Zelf moet ik 't doen met een JaKHalS, hier voor had ik sPiNViS, op 45 toeren nog wel.

Mammalien zei

Kreun... nu manlief een paar dagen weg is dacht ik er eindelijk even vanaf te zijn van het nummerbordenspel...

Mammalien zei

Haha, Terrebel...

DharSon zei

Hihihi ik doe dat ook altijd alleen zonder punten....

Susy zei

Ik ben het al ontgroeid...kuch...
Maar eh...
Gód! Ben ik opeens ons nummerbord vergeten.
Eh eh eh...HD-VT?
Ohnee! JD-VT.
Nou?
Nou?

En jodevet is te makkelijk.

Ja Doei Vaat.
Jee! Die Vet!
Judovoet. (zoals een tennisarm)

Goed.

NOVY zei

@Susy: Judovoet. Prima.

yvette zei

hahaha! Ik doe dat ook altijd, maar ik maak juist zinnetjes, van die 4 letters, en er is geen puntentelling. Zo reed ik eerst in de Geen Haar Kale Rat (GH-76-KR), maar tegenwoordig hebben we de Fuck Die PiekHaartjes (34-FD-PH). Oké, minder spelelement, maar bij ons altijd goed voor mooie zinnen in de auto, waar we vaak hard om kunnen lachen! Zeker ook het proberen waard!

Irène zei

Hier doen we ook de zinnetjesvariant. :-) En dan het liefst met zo obsceen mogelijke woorden.
Niet Zo Hard Neuken 60
Goed Ja Veel Beffen 57
Dat werk. Heel volwassen.
Sorry hè, als je nu gevonden wordt door p.ornobots.
Veel mooie kilometers met jullie SLeTJe. Volvo's are good! Oh ja, ik noem onze Volvo steevast de Vulva.

Susy zei

Hahaha om Irene!
Goed Ja Veel Beffen.

Hahahaha!

Hè.
Bah.
Vulgair gedoe.

Nicoleke zei

Hahahaha!
Erg leuk.
Ik doe nooit van dat soort spelletjes. Ben er gewoon niet zo sterk in.

Heb ook even in mijn autopapieren moeten kijken wat mijn kenteken is.

Iets met TJ BV in elk geval.

Nou.
Laat je gaan.

Irène zei

Mijn S. wil graag bevestigd zijn dat het een Volvo 240 is. "Het cult model!" kweelde hij enthousiast.

Irène zei

En zijn moet zien zijn, natuurlijk.

NOVY zei

@Irene: nee, het is een 940.