dinsdag 15 september 2015

Mag ik dan bij jou?

Disclaimer: ik vind Claudia de Breij heel leuk. En grappig. Vooral voorheen, op de radio. En ik heb ook wel eens heel hard moeten lachen bij een voorstelling van haar op tv, terwijl ik niet eens van cabaret hou.



Ik liep vanmiddag in de supermarkt en hoorde het liedje van Claudia de Breij:


Dat schijnt – zo heb ik de laatste jaren gemerkt – een heel populair lied te zijn.
Veel mensen vinden het prachtig.

Ik was laatst mee op circuskamp met mijn oudste dochter en hoorde op een ochtend het lied in kwestie uit een van de tenten schallen.
‘Zo,’ zei ik tegen de jongen in de tent, ‘lig jij lekker naar Claudia de Breij te luisteren?’
En gelúkkig maar dat de ironie hem ontging, want hij begon onmiddellijk te vertellen dat het nummer gedraaid was op de uitvaart van zijn oom (geloof ik?) en dat hij er sindsdien iedere ochtend naar luistert.
Zie je. Het doet mensen wat. Zelfs jongens van zestien.
En het wordt waarschijnlijk veel gedraaid op begrafenissen.

Ik zal er dus wel veel mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar ik vind het een ongelofelijk zeiknummer. 
En vanmiddag, in de supermarkt, realiseerde ik me ineens dat ik ook nog eens geen zak snap van de tekst!
Het is lang geen Koningslied, maar wel hartstikke verwarrend!



Het is me namelijk volstrekt onduidelijk tegen wie ze het heeft.


Je zou kunnen zeggen: dat maakt niet uit.
Gewoon, tegen iemand. Bij wie ze zich veilig voelt.
Mooi, toch?
Ja.

In het eerste couplet gaat het ook nog best goed.
(Er zijn wel wat kleine vraagtekens: want wat voor een clúbje zou dat toch kunnen zijn? Maar ik wil niet op alle slakken zout leggen.)

Als de oorlog komt, 
En als ik dan moet schuilen,
Mag ik dan bij jou?
Als er een clubje komt, 
Waar ik niet bij wil horen,
Mag ik dan bij jou?
Als er een regel komt
Waar ik niet aan voldoen kan
Mag ik dan bij jou?
En als ik iets moet zijn,
Wat ik nooit geweest ben,
Mag ik dan bij jou?

Okee.
Ik denk: je bent een vriend, of een vriendin. Of mijn broer of mijn zus. In elk geval iemand die me zeer dierbaar is.

Maar dan.
Het refrein:

Mag ik dan bij jou schuilen,
Als het nergens anders kan? 

(Huh? Als het nergens anders kan?? Dus eigenlijk: Nadat ik overal tevergeefs heb aangeklopt, en jij de áller-állerlaatste keus bent, mag ik dan bij jou?)

En als ik moet huilen (schuilen – huilen, nja, vooruit.)
Droog jij m’n tranen dan?
Want als ik bij jou mag,
Mag jij altijd bij mij. 

(Maar alleen dán, hè. Alleen als ik ook bij jou mag. Anders niet hoor, ik ben me daar niet gek.)

Kom wanneer je wilt,
Ik hou een kamer voor je vrij.
(Man: ‘Hee zeg, dat lege kamertje hè, misschien is het een leuk idee als ik daar een fitnessruimte van maak.’ Vrouw: ‘Nee, sorry schat, die moet vrij blijven. Voor als dinges bij mij wil.’)

Als het onweer komt, 
En als ik dan bang ben,
Mag ik dan bij jou?
Als de avond valt, 
En ’t is mij te donker, 
Mag ik dan bij jou?
Als de lente komt, 
En als ik dan verliefd ben
Mag ik dan bij jou?

Ho. Wacht. Stop. Verliefd? Op wie? Op jou? Hield ik daarom die kamer vrij?
Of op iemand anders? Maar dat zou raar zijn. Want als ik verliefd ben wil ik juist bij hém. En niet bij jou. Toch? 

Als de liefde komt, 
En ik weet het zeker, 
Mag ik dan bij jou?

Ja, nou weet ik het geloof ik zeker. Ik ben verliefd op jou. Dus ik mag bij jou. Voor altijd-en-altijd! Wat fijn!


Maar dan komt weer dat gekke refrein:

Mag ik dan bij jou schuilen,
Als het nergens anders kan? (Iedereen gevraagd. Zeiden allemaal nee.)
En als ik moet huilen, 
Droog jij m’n tranen dan?
Want als ik bij jou mag,
Mag jij altijd bij mij.
Kom wanneer je wilt,
Ik hou een kamer voor je vrij 

(Maar waar ben je nú dan eigenlijk? In je eigen huis? Ben je getrouwd ofzo? Heb je een relatie met iemand anders? Of ben je toch mijn broer, heb ik verkeerd begrepen dat we nu verliefd zijn? Ik wéét het niet meer!!)

Als het einde komt, 
En als ik dan bang ben,
Mag ik dan bij jou?

Als het einde komt, 
En als ik dan alleen ben 
(Zie je? Ik ben ineens weer alleen!)
Mag ik dan bij jou?


Echt heel verwarrend.

Of ligt dat nou aan mij?






13 opmerkingen:

Ineke zei

Hahaha, ja inderdaad. Liedje vol tegenstellingen. Maar ja, het is toch maar net wat iemand eruit haalt toch? ;)

Rockabilly Style zei

Je bent mijn held!
Ik hoorde dat liedje voor het eerst bij de top 2000 en vroeg me af hoe dat in weetiknietwiezijnnaam, misschien wel die van jou? daar terecht kwam. Na de eerste paar zeurjengelgeluiden kon ik het niet meer verdragen en heb de zender afgezet.

Laatst was ik ergens waar ik het geluid niet kon uitzetten en het hele liedje werd afgespeeld, wat een tenenkrommende intens naar levenloos liedje, als ik dat op een begrafenis zou horen, zou ik het begrijpen, mag ik dan bij jou, hoef ik dat in ieder geval nooit weer te horen.

Martin van de Wardt-Olde Riekerink zei

Maar Yvon toch, heb je dan helemaal niets met geloven? Dit liedje is het gebed van hen die een God missen ...

Lehti Paul zei

Weet je wat ik pas stom vind, dat een andere (vent) met Claudia's liedje aan de haal is gegaan! En die versie, die wordt nu grijsgedraaid. In zo'n Hazesuitvoering, inclusief meebrulkoor. Da's pas overspel.

Verder kan het best hoor, bij iemand schuilen/ huilen/ pruilen als je zelf genoeg kamers/ een relatie/ tissues hebt. Komt in de beste families voor. Niks mis mee.

Dus ja. Dit keer ben je een beetje een zeur met te weinig fantasie.

Maar deze is leuker, won een prijs en is voorzien van minder 5 december rijmelarij:
https://www.youtube.com/watch?v=P7BGLqTIJPE

Door zei

Whaaaa! Ik zit hier hardop te lachen. Even dit doorsturen naar vriendin😄

NOVY zei

Haha, Lehti, een zeur met weinig fantasie.
Klopt! :)

En ik moet gewoon altijd lief zijn.

Jeroen Schipper zei

Het ligt aan jou :-)

NOVY zei

Oeh, Jeroen Schipper, ik zie dat je muziekdocent bent, dus je zult wel gelijk hebben. :-)

ludieke zei

Ik hoorde het lied onlangs in volledig aangepaste versie (niet die van Boom) en ik was echt pissig omdat de tekst zo verkracht werd. Mij raakt het lied en ja, op mijn crematie mogen jullie het draaien maar de kamer die ik dan vrij heb voor jullie in geval van nood is vrij klein, tenzij ik uitwaai over het strand. Kom dan maar bij mij.

Petra van Nispen zei

ik ken het van die met Paul de leeuw. Ze kijken heel lief naar elkaar. maar ja, ik weet dat Paul homo is, jij ook waarschijnlijk, dus inderdaad erg verwarrend. Je hebt het perfect ontleed, het is volstrekt onlogisch allemaal en ook erg voor iedereen die op die manier aan het lijntje wordt gehouden, ik hou daar ook niet van. Zeiklied.

spoor10 zei

Nou oké... nu heb ik dat je liedje de hele tijd in m'n hoofd. En bedankt...;)

LEHTI zei

Btw. Ik vond het best fijn om even bij je te kunnen schuilen. Toen het nergens anders kon. Jullie wonen nu eenmaal op de route van stad naar huis en mijn kleine viel in slaap op de fiets. Ook al heb ik daar geen gebruik van gemaakt (kon jullie voordeur niet vinden), het feit dat dit kon, was fijn. En ik heb dan wel geen extra kamers en woon behoorlijk afgelegen, hetzelfde geldt voor jullie. Ook al zul je dat niet doen. Het mag wel. ;-)

NOVY zei

X, Lehti.