dinsdag 16 oktober 2012

Durf te vragen

Dit weblog bestaat over zeven weken vier jaar en bestaat uit bijna 500 bijdragen.
(Misschien moet ik het zo proberen te regelen dat de 500ste stukkie straks precies op de verjaardag valt. Dubbel feest.) 

500 logjes in vier jaar, dat is gemiddeld 125 per jaar, 0,34 per dag. Best aardig, toch?

Maar daar wil ik het nu niet over hebben.
Er is me iets opgevallen namelijk.
Een jaar geleden reageerde u nog massaal als ik iets had geschreven. 25, 30, 40 reacties per blogpost was niet ongewoon. En dat is leuk, daardoejenetocheenbeetjevoor; zo’n blog is natuurlijk ook maar een roep om aandacht.
Maar de klad zit er een beetje in.

En het is niet eens het Hortensiasyndroom waaraan ik lijd, het kan me niets schelen of u misschien wél reageert op de prachtig bloeiende hortensia (kan dat, in de herfst?) van een willekeurige andere blogger, nee, ik vraag me gewoon af of u het nog een beetje leuk vindt hier.
Of dat ik een beetje voor de kat z’n viool zit te schrijven.


Misschien maak ik me zorgen om niks, is reageren op een weblog gewoon zó 2011!
Maar aan de andere kant, misschien is een weblog zélf ook wel gewoon zó 2011! en moet ik me eindelijk maar eens echt gaan bekwamen in het bloggen in 140 tekens om mijn ei kwijt te kunnen op twitter.


Iemand die er verstand van heeft zei laatst tegen me: ‘Als je iets nodig hebt, moet je er gewoon om vragen.’
Dus. Bij deze.
Vindt u het nog leuk?

54 opmerkingen:

Tijmen zei

Jep. Ik lees je stukjes trouw.

Anoniem zei

Vooraldoorgaan.

AagjeV

Susy zei

Dit is er natuurlijk om vragen he!!

Ja. Dat zie ik dan ook al in de titel.
En ja. Ik lees. Maar ik vind je overal wel leuk.
Duidelijk.

Anoniem zei

Heb nu drie pogingen gedaan om duidelijk te maken hoezeer je stukjes gewaardeerd worden in Ede City. En we ernaar uitkijken. En ook naar je boek trouwens. Maar krijg ze niet gepost. Dan maar anoniem, kijken of dat wel lukt. Ede City moet wel een redelijke clou geven qua identiteit :-). Maarre, doorgaan dus!

Trudy zei

Ja hoor, ik vind je stukjes zeker leuk te lezen... ´k heb alleen lang niet elke keer zin om te reageren. Moet zo m´n dag hebben, dus het is niet persoonlijk ; )

martijnaslander zei

Valt liken op FB, retweeten en plus-eenen ook onder reageren? of alleen getypte teksten hier? ben Fan! keep going! please?

claudia van loon zei

ja die martijn aslander maakt goeie reklame voor je op fb! je hebt er een fan bij:-) dus het antwoord op je vraag is JA

Cisca zei

Nou vooruit dan maar.
Nadat ik je post van gister al geliked had op FB, zal ik dan bij deze ook nog even reageren. Omdat ik het zo leuk vind hier.
Maar zeg, waarom reageerde jij vroeger elke dag bij mij, en tegenwoordig nog maar zelden?
I blame the smartphones.
En verder, kijk naar je stats. Die zouden je genoeg moeten vertellen.

Maggie Foss zei

‘m de eerste keer dat ik je blog lees, maar je stijl vind ik leuk.

Maggie Foss

PIKE zei

Zeker! Ik lees je stukjes graag, maar ik reageer idd niet vaak ( bij niemand niet).

gewebkijk wetens en onwetenswaardigheden zei

ik lees je ook trouw, en graag!

Marc Witteman zei

Ik lees het nu voor de eerste keer. Best leuk hoor!

sanneke zei

Dat weet je best, van mij dan.

Kaat Mossel zei

Met Martijn in je promo-team .... ennieweej, ik blog al jaren, lezersaantallen stijgen, reacties dalen. Tis een gegeven. Maakt mij niet uit, als ik 't maar kwijt ben ;-)

Door zei

Jazeker, vooral dóórgaan!
Er wordt bij mij ook beduidend minder gereageerd dan vroeger en bij Susy ook volgens mij.

Nicolekebolleke zei

Er zijn mensen die ik nog steeds beschouw als über blogger en daar ben jij er één van.

Graag doorgaan maar ik moet wel bekennen, dat ik door de iPhone niet altijd meer reageer.

Maar is het niet de kat z'n k.ut?

#oh

LEHTI zei

En jij? Vind jij het hier nog leuk?

Ik wel. Maar ja, ik ben dan ook nog steeds een tweet, FB, en I-phone loos wezen (dat straks verdwaasd om zich heen kijkt: 'Huh, waar is iedereen?')

Beschouw het als mentale voorbereiding op je boek. Als dat één keer naar de drukker is, ligt de deurmat ook niet meteen vol fanmail. ('deurmat'... gut)

MaMarije zei

Ik kom ook regelmatig even bijlezen. Meestal met een kleuter aan mijn been en een baby over de schouder... En dan komt het niet altijd van reageren. Maar eh, vooral doorgaan, laat die 140 tekens maar zitten :-)

ChoCho zei

Ook ik passeer bijna dagelijks, maar reageer nog nauwelijks. Oftewel; het ligt aan mij, niet aan jou ;-) Blijf vooral zo verder doen ! :-)

Herma zei

Tegen de tijd dat ik je logjes heb gelezen, staan er vaak al meerdere reacties in ongeveer dezelfde strekking als datgene dat ik wilde zeggen, en dan doe ik het dus maar niet. Ook omdat het zo'n gezeik is, reageren met de iPhone, dus die gooit ook wel degelijk roet in jouw eten. Maar ik lees alles nog steeds graag. Dus.

Anoniem zei

Ik lees denk ik nu een jaartje trouw je blog. Gebruik het vooral als mini-break tijdens werk ;-)
Maar ik heb inderdaad nooit gereageerd. Ben ik niet zo van.
Laat je daardoor niet ontmoedigen. Zou het jammer vinden als je met je blog stopt.

Jacq zei

Ik doe een barriestevensje: voorrrrall doorrrgaan. Al reageer ik ook niet bijster vaak, dat moet ik toegeven.

Fienke zei

Lees je graag, reageer soms.

Vita zei

Ik ben hier! Maar blogger.com is zo mega-irritant om via de telefoon op te reageren, dat ik dat alleen doe als ik een loos leesmoment inlas op mijn Mac. Twitter had ik na een jaar of twee uit, vrees ik. Zal ik je eens laten schrikken met een Facebookverzoekje?

Anoniem zei

Zeker leuk, ik lees trouw ! Woon in 't buitenland en zo krijg ik nog een regelmatige Groningen/NL fix.
Reageer bijna nooit (sorry) maar dat wijt ik aan het lezen via Google Reader, waardoor reageren een aantal klikken en extra tabjes weg is, en nou ja, moeite kost voor de luie mens.
En, nu ik erover nadenk, het lijkt ook of er een soort in-crowd is van bloggers die altijd bij elkaar reageren, wat de drempel hoger maakt voor de doorsnee lurker...
Anyway, dat dus. Vooral doorgaan met schrijven ! -Annelies

Yvonne zei

Ik ben een tijdje weg geweest, zowel qua lezen als qua zelf bloggen (en heb eigenlijk nooit veel gereageerd hier), maar je schrijft onveranderd leuk.

Twitter vind ik dan weer niet zo interessant over het algemeen, maar ik ben wel benieuwd hoe jij je gedachten in 140 tekens weer zou geven :)

Karin - The F Girl zei

Nou, dat gaat in ieder geval lekker met de reacties :-)

Maar om ook antwoord te geven (een stukje bevestiging is voor elke blogger leuk, dat begrijp ik helemaal. Reacties zijn toch de krenten in de pap, niet?): Ik vind je blog hartstikke leuk en hoop dat je dan ook vooral gewoon je gedachten blijft optikken!

Roelien zei

Een van mijn favorieten!

davincini zei

Ik kijk wekelijks 1 of 2 keer of je weer wat geschreven hebt. Niet elk stukje vind ik even sterk, maar over het algemeen vind ik ze aardig, en zo nu en dan komt er een pareltje voorbij. Dat houd me nieuwsgierig, en daarom blijf ik je blog bezoeken ( je staat onder mijn favoos.)
Reageren doe ik niet veel. Maar mocht ik weer een pareltje voorbij zien komen...ik zal het je laten weten. Ga maar door. Hang je ook niet teveel op aan reacties. Ik houd ook al jaaaaren een blog bij, en dat leest m'n zusje, en nog wat mensen....reacties zijn er nauwelijks. Geeft ook niet. Op een dag bundel ik mijn leukste stukjes en dan heb ik een boekje. Ik schrijf een blog voor mezelf, mijn kinderen en om wat na te laten.

Aikries zei

Ik zou zeggen, ga lekker door. k Geniet van je schrijfsels.

Bert zei

Vast vooruit gefeliciteerd.
Wanhoopt niet, der Feind hört mit.
Der Freund ebenfalls.
Inderdaad geen sjoege verder, sorry.
Ga in godsnaam niet kwinkeleren, da's voor sufkutten.

janine zei

Ik reageer vrij zelden, maar ik lees je stukjes ook altijd en vind ze erg leuk! (Maar sinds ik een Iphone heb, lees ik je stukjes meestal in de metro op weg naar werk en dan is reageren zo lastig...)

Pien zei

Ja.

Anoniem zei

Ga door! Ga door!

Nicolette

vervlogen dagen zei

Niet stoppen hoor. Ik lees hier trouw en reageer soms. Soms heb ik gewoon niet zoveel toe te voegen aan de vorige reacties. Tegelijkertijd weet ik best hoe leuk reacties zijn en hoe fnuikend het uitblijven ervan. Ik beloof beterschap, goed? Enne, ik zou een moord doen voor het aantal reacties onder jouw logjes!

Laura zei

Ja je weet het ik ben een stille lezer. Maar ik geniet van je teksten. Soms heel herkenbaar en kan ik dagen later nog van genieten. Soms juist helemaal niet herkenbaar, maar dan weer zo leuk om een andere visie te lezen. Dusse gewoon lekker blijven schrijven hier..liefs Laura ura

Laura zei

Ja je weet het ik ben een stille lezer. Maar ik geniet van je teksten. Soms heel herkenbaar en kan ik dagen later nog van genieten. Soms juist helemaal niet herkenbaar, maar dan weer zo leuk om een andere visie te lezen. Dusse gewoon lekker blijven schrijven hier..liefs Laura ura

Anoniem zei

Jazeker!!!

Femmy zei

Eerste bezoek en ja, ik had het naar mijn zin. Geef het niet op. En: kies voor de crossmediale aanpak. Columns in kranten en realtime/online blogs vergroten je aandacht :)

Anoniem zei

Hoi

Ik lees heel wat blogs (heb er zelf geen) maar die van jou is mijn favoriet! Vol met humor en zelfspot, heel leuk om te lezen.
Ik reageer maar af en toe en nu bij jou dus voor het eerst.
Ga vooral door!
Zo nu heb je denk ik wel genoeg reactie's? :-)

Groetjes Petr@

Anoniem zei

Hoi

Ik lees heel wat blogs (heb er zelf geen) maar die van jou is mijn favoriet! Vol met humor en zelfspot, heel leuk om te lezen.
Ik reageer maar af en toe en nu bij jou dus voor het eerst.
Ga vooral door!
Zo nu heb je denk ik wel genoeg reactie's? :-)

Groetjes Petr@

Jack zei

Ik lees al je stukjes, vooral sinds je ze ook op facebook aankondigt. En dan af en toe de oudere stukjes, onder You might also like...

En ik reageer bijna nooit, ik wil wel elke keer roepen "Leuk stukje!", maar telt dat na 10 keer nog als reactie?

Willie uit 020 zei

Hi Novy, kom hier voor het eerst dank zij tweet van Martijn Aslander. Het feit dat je de vraag stelt en antwoord krijgt betekent al dat je blog bestaansrecht heeft. En ik heb nu wat van je blogjes gelezen en zal vaker komen kijken! Succes verder! Op naar 500!!!

Anoniem zei

Jazeker wel!
Houd jouw blog bij sinds een paar maanden en ik vind 'm hilarisch :-).

Vooral door blijven schrijven!

groeten,
Jupa

Anoniem zei

Je blog is leuk, ik lees je graag.

JS (Van 'Finals' :))

Olive zei

Misschien is reageren zóóó 2011....
Zou best kunnen hoor.
Zo vind ik de vrienden-actie op FB er ook behoorlijk op achteruitgaan. Daartegenover staat dan weer dat iedereen met een fan-pagina voor zijn/haar zaak/activiteit/interesse de laatste tijd hyperactief werd.

Of... op een zeker moment geraakt een mens uit-gereageerd?

Blijven schrijven hoor :)

Elise zei

Ik denk wel eens: ik schrijf pas een nieuw logje als ik drie reacties op de vorige heb, nondeju! Maar niks, hoor. Dan schrijf ik toch maar weer wat. De gesel, de gesel... ;)

Schrijf nou maar gewoon door, hee.

de Brassers zei

Ik lees met veel plezier je blog. Ik hoop toch wel dat je doorgaat.

Jose zei

Ja, ik lees alles! Maar soms met wat dagen achterstand en dan voelt reageren als 'een beetje achter de feiten aanhobbelen' als het al niet door een ander gezegd is. Dus graag doorgaan!

Annemarie zei

Ja, vooral doorgaan!

Kristel zei

Zeg, ik ben weer lekker laat en alles, maar ik vind het zooo leuk, ik zal wat netterderderder steeds reageren, want ja, dat is inderdaad leuk, dat vind ik ook. Hopla!

zilvervis zei

Hans Laroes attendeerde me op je blog. Lijkt wel wat op mijn werkwijze op eigen blog zilvervis.net Bij lange na niet zoveel reacties (en eenderde van jouw blogposts) maar wel over de honderd views per dag. Alles gratis, misschien dat dat het is. Verder is nog veel onhelder in de blogosfeer. Wat genereert die fluctuaties in aandacht? Wie het weet mag het zeggen.

NOVY zei

@zilvervis: Hans Laroes, joh? Ghe. Ik ga je blog bekijken!

Snappy zei

Hartstikke leuke blog hoor! Net 'ontdekt'. Wil graag nog 's terugkomen, als het mag. Ga vooral door.